Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | 85. Salon Samochodowy w Genewie | Honda Civic Type-R

Gorąca premiera
04-03-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Hondy Civic nie trzeba nikomu przedstawiać. Po latach przerwy do obecnej generacji auta dołącza hot hatch Type-R.



Civic pojawił się na rynku w 1972 roku. Dziś to ikona Hondy i jeden z nielicznych modeli samochodów, który cieszy się powodzeniem zarówno w Japonii, Europie, jak i Ameryce Północnej. Jego IX-generacja pojawiła się na europejskim rynku w 2011 roku. Praktycznie co roku auto przechodzi facelifting, dziś w salonach oferowane jest w nadwoziu sedan, hatchback i kombi. Czy coś pominięto?

Na przełomie lat 70 i 80 XX wieku producenci samochodów "podrasowali" swoje popularne modele, które zaczęły cieszyć się coraz większą popularnością. Z reguły były to kompaktowe hatchbacki, które szybko zyskały przydomek hot hatch. Honda zdecydowała się na ten krok dopiero w 1997 roku, gdy na rynek trafiła VI-generacja Civica. Tak narodził się Type-R, zubożony pod kątem wyposażenia (dla obniżenie masy) 3-drzwiowy hatchback dysponujący najmocniejszym w ofercie silnikiem. Wówczas miał on pojemność 1.6 litra i moc 185 koni mechanicznych.

Kolejna generacja Type-R pojawiła się w 2001 roku, trzecia zaś (w tym po raz pierwszy jako sedan) w 2007 roku. W obu przypadkach napędzał je dwulitrowy silnik benzynowy dysponujący (w europejskiej specyfikacji) 200 KM. W 2010 roku, ku zaskoczeniu klientów, zakończono jego produkcję.

Podczas debiutu IX-generacji Civica (czytaj także: TESTY | Dobry (nie)znajomy) producent nie wspominał o kontynuacji Type-R. Wreszcie w 2014 roku, podczas salonu samochodowego w Paryżu, Honda zaprezentowała jego przedprodukcyjną wersję. Zgodnie z zapowiedzią oficjalny debiut miał miejsce na tegorocznym salonie w Genewie.



Pod maską znalazł się także - choć tym razem turbodoładowany - silnik benzynowy 2.0 VTEC o mocy 310 koni mechanicznych dostępnych przy 6500 obr/min. Według danych producenta maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm przy 2500 obr/min., co pozwala na sprint do setki w czasie 5,7 sekundy i rozwinięcie prędkości 270 km/h. Napęd na przód przekazuje 6-biegowa skrzynia mechaniczna.



Przy takich osiągach konstruktorzy musieli zadbać o właściwości jezdne auta. Za aerodynamikę odpowiada m.in. kształt przedniego zderzaka z dodanym spojlerem, zaś docisk tyłu zapewnia dyfuzor i skrzydło. Układ hamowania oparto na rozwiązaniach firmy Brembo. Z przodu zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 350 mm z czterotłoczkowymi, lakierowanymi na czerwono zaciskami. Całość osadzono na 19-calowych felgach z oponami w rozmiarze 235/35.

Wśród niewidocznych gołym okiem elementów znalazł się nowy system adaptacyjnych amortyzatorów oraz układ ograniczający podczas przyspieszania wpływ napędu na koło kierownicy. Z kolei tylne zawieszenie oparto na belce w kształcie zgniecionej litery H. Według producenta pozwala to na zwiększenie o 180 procent sztywności nadwozia. Do kompletu dołożono elektryczne wspomaganie kierownicy typu Dual Pinion.



Ale to jeszcze nie wszystko. Do trybów jazdy dodano nowy +R. Jego aktywacja podnosi osiągi silnika, zaś system adaptacyjnych amortyzatorów i układ wspomagania kierownicy stają się sztywniejsze.

W ofercie znajdzie się również GT Pack. Poza dodatkami stylistycznymi zawiera on zestaw Advanced Driver Assist System. W jego skład wchodzi m.in. asystent utrzymania pasa ruchu, ostrzegania przed kolizją oraz monitorowania martwego pola w lusterku. Wszystko to jednak znajdziemy już w "normalnych" wersjach Civica.

Honda Civic Type-R trafi do sprzedaży, także w Polsce, w II połowie roku. W Wielkiej Brytanii wyceniono ją na 30 tys. funtów.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry