Untitled Document
magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDANIE NA WEEKEND | Elektromobilność, Klasa G, Młodzi kierowcy, Motorsport, Drogi
PRZEPISY | Polska dzielona na strefy zagrożenia
POLSKIE DROGI | Zróżnicowane stawki na polskich autostradach

www.jedz-bezpiecznie.pl
#DrogaDoCzystejPrzyrody

TESTY

Dokument bez tytułu

SERWISY

Wydanie na weekend

Najczęściej czytane

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Elektromobilność

Polskie drogi

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Ubezpieczenia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | 85. Salon Samochodowy w Genewie | Honda Civic Type-R

Gor�ca premiera
04-03-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Hondy Civic nie trzeba nikomu przedstawia�. Po latach przerwy do obecnej generacji auta do��cza hot hatch Type-R.



Civic pojawi� si�na rynku w 1972 roku. Dzi� to ikona Hondy i jeden z nielicznych modeli samochod�w, kt�ry cieszy si� powodzeniem zar�wno w Japonii, Europie, jak i Ameryce P�nocnej. Jego IX-generacja pojawi�a si� na europejskim rynku w 2011 roku. Praktycznie co roku auto przechodzi facelifting, dzi� w salonach oferowane jest w nadwoziu sedan, hatchback i kombi. Czy co� pomini�to?

Na prze�omie lat 70 i 80 XX wieku producenci samochod�w "podrasowali" swoje popularne modele, kt�re zacz�y cieszy� si� coraz wi�ksz� popularno�ci�. Z regu�y by�y to kompaktowe hatchbacki, kt�re szybko zyska�y przydomek hot hatch. Honda zdecydowa�a si� na ten krok dopiero w 1997 roku, gdy na rynek trafi�a VI-generacja Civica. Tak narodzi� si� Type-R, zubo�ony pod k�tem wyposa�enia (dla obni�enie masy) 3-drzwiowy hatchback dysponuj�cy najmocniejszym w ofercie silnikiem. W�wczas mia� on pojemno�� 1.6 litra i moc 185 koni mechanicznych.

Kolejna generacja Type-R pojawi�a si� w 2001 roku, trzecia za� (w tym po raz pierwszy jako sedan) w 2007 roku. W obu przypadkach nap�dza� je dwulitrowy silnik benzynowy dysponuj�cy (w europejskiej specyfikacji) 200 KM. W 2010 roku, ku zaskoczeniu klient�w, zako�czono jego produkcj�.

Podczas debiutu IX-generacji Civica (czytaj tak�e: TESTY | Dobry (nie)znajomy) producent nie wspomina� o kontynuacji Type-R. Wreszcie w 2014 roku, podczas salonu samochodowego w Pary�u, Honda zaprezentowa�a jego przedprodukcyjn� wersj�. Zgodnie z zapowiedzi� oficjalny debiut mia� miejsce na tegorocznym salonie w Genewie.



Pod mask� znalaz� si� tak�e - cho� tym razem turbodo�adowany - silnik benzynowy 2.0 VTEC o mocy 310 koni mechanicznych dost�pnych przy 6500 obr/min. Wed�ug danych producenta maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm przy 2500 obr/min., co pozwala na sprint do setki w czasie 5,7 sekundy i rozwini�cie pr�dko�ci 270 km/h. Nap�d na prz�d przekazuje 6-biegowa skrzynia mechaniczna.



Przy takich osi�gach konstruktorzy musieli zadba� o w�a�ciwo�ci jezdne auta. Za aerodynamik� odpowiada m.in. kszta�t przedniego zderzaka z dodanym spojlerem, za� docisk ty�u zapewnia dyfuzor i skrzyd�o. Uk�ad hamowania oparto na rozwi�zaniach firmy Brembo. Z przodu zastosowano wentylowane tarcze o �rednicy 350 mm z czterot�oczkowymi, lakierowanymi na czerwono zaciskami. Ca�o�� osadzono na 19-calowych felgach z oponami w rozmiarze 235/35.

W�r�d niewidocznych go�ym okiem element�w znalaz� si� nowy system adaptacyjnych amortyzator�w oraz uk�ad ograniczaj�cy podczas przyspieszania wp�yw nap�du na ko�o kierownicy. Z kolei tylne zawieszenie oparto na belce w kszta�cie zgniecionej litery H. Wed�ug producenta pozwala to na zwi�kszenie o 180 procent sztywno�ci nadwozia. Do kompletu do�o�ono elektryczne wspomaganie kierownicy typu Dual Pinion.



Ale to jeszcze nie wszystko. Do tryb�w jazdy dodano nowy +R. Jego aktywacja podnosi osi�gi silnika, za� system adaptacyjnych amortyzator�w i uk�ad wspomagania kierownicy staj� si� sztywniejsze.

W ofercie znajdzie si� r�wnie� GT Pack. Poza dodatkami stylistycznymi zawiera on zestaw Advanced Driver Assist System. W jego sk�ad wchodzi m.in. asystent utrzymania pasa ruchu, ostrzegania przed kolizj� oraz monitorowania martwego pola w lusterku. Wszystko to jednak znajdziemy ju� w "normalnych" wersjach Civica.

Honda Civic Type-R trafi do sprzeda�y, tak�e w Polsce, w II po�owie roku. W Wielkiej Brytanii wyceniono j� na 30 tys. funt�w.
 

copyright 2002-2020 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry