strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Prezentacje

Nowa generacja Renault Megane
20-11-2008, tekst: Maciej Kalisz, foto: Renault

Wiosną tego roku Renault zaprezentowało na Salonie Samochodowym w Genewie Megane Coupe Concept. Kilka miesięcy później - na Salonie w Paryżu, nastąpiła oficjalna prezentacja nowego Megane w wersji hatchback oraz coupe. Ta pierwsza trafiła właśnie do salonów sprzedaży, druga dostępna będzie od stycznia 2009 roku.



To już trzecia odsłona Megane, który zadebiutował w 1995 roku zastępując popularną "dziewiętnastkę". Rok później świat ujrzał kompaktowego minivana Megane Scenic. W 2002 roku Renault pokazał drugą generację hatchbacka Megane o odważnej jak na owe czasy linii nadwozia. Auto doczekało się też odmian w nadwoziu sedana, kombi, coupe-cabrio, a minivan usamodzielnił się pod nazwą Scenic.

Wygląd kolejnej generacji Megane zbliżony jest do ostatnich modeli Renault. Wyróżnia je m.in. kształt reflektorów oraz maska silnika i pas przedni, w którym duże wloty powietrza umieszczono pod zderzakiem. Zmiany wewnątrz, a szczególnie kokpit, nawiązuje do Nowej Laguny. Na desce zastosowano zestaw analogowo-cyfrowych zegarów, w których króluje centralnie umieszczony wyświetlacz. Można teraz odczytać z niego informacje m.in. o ustawieniu tempomatu, czy poziomie paliwa.



Debiut III generacji rozpoczyna się od 5-drzwiowego hatchbacka. Ma on 4295 mm długości przy rozstawie osi 2641 mm. Wysokość auta mierzy 1471 mm, a szerokość 2037 mm. Jak podaje producent ma on teraz szerszy rozstaw kół - z przodu o 20 mm, a tył 50 mm. Pojemność bagażnika wynosi 372 litra + dodatkowe 33 litry ukryte pod podłogą. Po złożeniu oparć tylnej kanapy maksymalna jego pojemość wynosi 1162 litry.



Coupe ma całkowitą długość 4299 mm (rozstaw osi 2640 mm), szerokość 2037 mm i wysokość 1423 mm. W porównaniu do hachbacka obniżono w nim zawieszenie o 12 mm. Tutaj standardowa pojemność bagażnika wynosi 377 litrów (w tym 33 litry pod podłogą), a maksymalna 1024 litry.

W obu przypadkach przednie zawieszenie oparto na kolumnach McPhersona ze stabilizatorem poprzecznym. Zwiększono w nim średnicę z 20 do 22,5 mm i połączono z widlastą ramą podsilnikową. Jej konstrukcja ogranicza boczne przemieszczenia względem podwozia i gwarantuje precyzję prowadzenia samochodu. Z tyłu zastosowano oś sprężystą o programowanym ugięciu, która jest lżejsza, bardziej zwarta i sztywniejsza od zawieszenia wielodrążkowego.

Coupe fabrycznie wyposażono w sportowe zawieszenie, które dostępne jest także w hatchbacku z silnikami TCE 180, dCi 160 oraz dCi 150. Charakteryzuje się ono zwiększoną sztywnością sprężyn zawieszenia, twardszymi amortyzatorami i obniżonym środkiem ciężkości samochodu.

Układ hamulcowy składa się z wentylowanych tarcz o różnych średnicach - 280 mm z przodu (w niektórych wersjach silnikowych 296 mm) i 260 mm z tyłu. Podczas testów fabrycznych osiągnięto drogę hamowania z prędkości 100 km/h wynoszącą 37 metrów. W zależności od wersji silnikowej dostępne są 3 średnice osadzenia opon: 15- (195/65), 16- (205/55) i 17-calowe (205/50 lub 225/45).

Zmodyfikowany układ kierowniczy polepsza precyzję działania i komfort prowadzenia auta. Zastosowano w nim m.in. dwuelementowe łożyska łączące tylne zawieszenie z nadwoziem (co oddziela funkcję tłumienia drgań od sterowania torem jazdy), zastąpiono optyczny czujnik momentu obrotowego cztery razy szybszym czujnikiem indukcyjnym i użyto 1000 Hz (zamiast 420 Hz) procesora w komputerze sterującym układem kierowniczym.



Producent przeznaczył do nich jednostki napędowe, z których część powstała w ramach aliansu Renault-Nissan. Wśród silników benzynowych znalazł się silnik benzynowy 1.6 16V o mocy 100 i 110 KM. Na niektórych rynkach wprowadzono też jego ekologiczną wersję zasilaną etanolem i zapowiedziano na rok przyszły modele zasilane gazem GPL. Uzupełnienie stanowią nowe konstrukcje z turbodoładowaniem TCE (Turbo Control Efficiency), które otrzymały tutaj po 130 i 180 KM. Są to oszczędne silniki 1.4 i 2.0, które charakteryzują się większym momentem obrotowym i obniżoną emisją CO2. Dla przykładu słabszy silnik w hatchbacku zużywa średnio 6,5 litra na 100 km przy emisji dwutlenku węgla 160 g/km i ma moc odpowiadającą jednostce 1.8, a moment obrotowy 2.0.

Oferowane diesle to 1.5 dCi 85 i 105 KM, nowy 1.9 dCi 130 KM oraz 2.0 150 lub 160 KM (oba z filtrem cząstek stałych FAP). Nowe rozwiązania w silniku 1.9 m.in. pozwoliły wydłużyć przebiegi między kolejnymi wymianami oleju do 30 000 km, a paska rozrządu do 160 000 km.

Niektóre z tych silników dostępne będą dopiero wiosną przyszłego roku.

Zgodnie z przyjętą wcześniej filozofią Renault, także i tutaj część modeli jest przyjaznych środowisku i nosi oznaczenie eco2. Dla przypomnienia, takie auto musi spełniać trzy kryteria: emisja dwutlenku węgla nie może przekroczyć 140 g/km, produkcja odbywa się w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001, a 95% masy samochodu musi się nadawać do ponownego wykorzystania (w tym 5% użytych już tworzyw sztucznych musi pochodzić z recyklingu). Nowe modele są też lżejsze o 8 kg od poprzedników i to pomimo większych wymiarów.

W zależności od wersji silniki współpracują z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną, a najmocniejsze coupe opcjonalnie w automat o 6-przełożeniach.



Jednym z priorytetów Renault jest zapewnienie bezpieczeństwa na najwyższym poziomie. Oczywistą podstawą tego jest konstrukcja nadwozia wykonana ze stali o bardzo wysokim stopniu sprężystości z kontrolowanymi strefami zgniotu. W przypadku tego francuskiego producenta jest ona połączona z systemem Renault Protection trzeciej generacji (SRP3). System ten działa w oparciu o analizę siły i kierunku zderzenia, po czym dopasowuje posiadane "środki" do budowy ciała osób znajdujących się w pojeździe. Służą do tego m.in. pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami napięcia i dwufazowe poduszki przednie, których stopień napełnienia zależy od siły zderzenia.

Dodatkowo przednie fotele w coupe wyposażono w poduszki zapobiegające tzw. nurkowaniu spod pasów. W odróżnieniu od zwykłej poduszki ta wykonana jest z blachy i odpala się wewnątrz konstrukcji siedziska fotela. Jej zadaniem jest uniesienie podudzi siedzących osób przez co tworzy naturalny klin który, w połączeniu z pasami, pozwala na lepsze przytrzymanie sylwetki w fotelu. Rozwiązanie to stosowano już we wcześniejszych wersjach Megane.



Na uwagę zasługuje rozwiązanie, znane z nowej Laguny, chroniące przed skutkami uderzenia w bok auta. Zastosowano tutaj dwa czujniki monitorujące siłę i miejsce uderzenia. Na tej podstawie odpalane są dwukomorowe poduszki boczne, w których wypełnienie może być zróżnicowane na poziomie miednicy i klatki piersiowej.

W konstrukcji nowej generacji zagłówków przednich wydłużono dwa pałąki łączące je z oparciem fotela. Pozwoliło to m.in. na większe zbliżenie do nich głowy, co zapewnia lepszą ochronę kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta.

Nie zapomniano również o zapewnieniu lepszej ochrony na wypadek potrącenia pieszego. W tym celu zmodyfikowano sztywność i grubość zderzaka, który pochłania teraz większą energię uderzenia na wysokości piszczeli i kolan. Podobne zmiany wprowadzono w konstrukcji i kształcie pokrywy silnika i błotników. Ryzyko zranienia głowy zostało obniżone dzięki schowaniu ramion wycieraczek w szczelinę pomiędzy przednią szybą, a krawędzią maski silnika.



Nowy hatchback dostępny jest w 4 poziomach wyposażenia: Authentique, Expression, Dynamique i Privilege, a coupe w Expression i Dynamique. Podstawową wersję wyposażono m.in. w przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomniane zagłówki przednie nowej generacji, mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy, elektrycznie sterowane szyby przednie, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka zewnętrze, regulację wysokości i głębokości kolumny kierownicy, klimatyzację manulną i układ ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania.

W zależności od poziomu wyposażenia dostępne są - w standardzie bądź w opcji, m.in. kurtyny powietrzne, bi-ksenonowe światła doświetlające zakręty, elektryczny hamulec postojowy, czujniki parkowania oraz układ ESP z ASR.

Zestaw sportowy do coupe obejmuje m.in. spojler przedni i progowy oraz tylny z centralnym dyfuzorem.


Megane Coupe zadebiutował też w nowej wersji gry komputerowej z serii "Need For Speed".

Na polskim rynku ceny hatchbacka rozpoczynają się od 51 800 złotych. Najdroższa wersja Privilege, za 85 700 złotych, napędzana jest dwulitrowym silnikiem benzynowym. Jednak ten model dostępny będzie dopiero wiosną 2009 roku. Ceny coupe otwiera wersja Expression z silnikiem 1.6 16V 110 za 59 tys. złotych, a zamyka Dynamique 2.0 dCi 160 (FAP) za 83 700 złotych. I tutaj podobnie - ten model dostępny będzie w przyszłym roku.

Przygotowując się do produkcji nowych Megane zmodernizowano także hiszpańską fabrykę w Palencji, gdzie obecnie powstaje sedan, kombi i coupe z II generacji modelu. Poza nowymi rozwiązaniami technologicznymi i montażowymi przeszkolono także załogę, z którą swoimi doświadczeniami podzieli się m.in. pracownicy fabryk produkujących Nowe Twingo i Lagunę.

www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry