Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | Salon Samochodowy Paryż 2014 | Smart forfour

Powrót większego... malucha
15-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Od blisko 10 lat w ofercie Smarta brakuje auta dla więcej niż dwóch osób. W Paryżu - w końcu - debiutuje nowy forfour bazujący na małym aucie z gamy Renault.



Współpraca Mercedesa (właściciel Smarta) z francuskim koncernem nie jest niczym nowym, swoje odbicie znajduje m.in. w Citanie (czytaj także: TESTY | Z gwiazdą na masce) i Kangoo (czytaj także: WRAŻENIA Z JAZDY | Elektryzujące doświadczenia). Teraz, przy konstrukcji nowego Smarta, skorzystano z platformy 3-generacji Twingo. Do tej kolekcji dorzucić jeszcze trzeba mniejszego fortwo. Wszystkie te auta produkowane są w miejscowości Novo Mesto na Słowenii.

Na początek warto jeszcze wspomnieć, że nowe Twingo po raz pierwszy w historii produkowane jest jako 5-drzwiowy hatchback. Nie przeszkodziło to, aby je minimalnie skrócić. Tym samym zdecydowanie większe zmiany - na mniejsze - przeszedł forfour. Mierzy obecnie 3495 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2494 mm, 1665 mm szerokości i 1554 m wysokości.



Jego przestrzeń bagażowa mierzy 185 litrów (do półki), a dzięki składanym oparciom kanapy wzrasta maksymalnie do 975 litrów. Co ciekawe, podobnie jak w Twingo, pod jego podłogą schowano jeszcze silnik.

Jednostki przeznaczone do Smarta także pochodzą z Renault. Oba posiadają po 3 cylindry i zasilane są benzyną. Mniejszy z nich, 898 cm3, jest wolnossący, ale generuje większą moc 90 koni mechanicznych. Silnik o pojemności 999 cm3 jest turbodoładowany, dlatego też wystarczy 71 KM. W najbliższym czasie paletę powiększy jednostka o mocy 60 KM.


Standardowo montowana jest 5-biegowa skrzynia manualna, którą zamienić można na automatyczną z podwójnym sprzęgłem.



Wnętrze kabiny pasażerskiej przeznaczono dla 4 osób. Kokpit jest bardzo prosty, choć nieoszczędny w formie. Może się to nie spodobać części potencjalnych klientów. Inaczej niż w Renault rozwiązano wyloty wentylacji, daszka nad zestawem zegarów, panel audio oraz przyciski do sterowania klimatyzacją.

Konstruktorzy z Mercedesa i Renault wspólnie tworzyli konstrukcję nadwozia pod kątem maksymalnej ochrony podróżujących osób. Całość została opracowana jako klatka bezpieczeństwa Tridion, co znamy już z poprzedniej generacji (czytaj także: WRAŻENIA Z JAZDY | Łaciaty wehikuł). W trakcie wewnętrznych testów forfour prowadzono próby zderzeniowe z Klasą C i S. Nowe Twingo zaliczyło już testy zderzeniowe EuroNCAP otrzymując w nich 4 z 5 gwiazdek. I generacja tego Smarta - nie wolno jednak porównywać tych wyników - uzyskała 4 gwiazdki za zderzenie czołowe i boczne, 2 za poziom bezpieczeństwa dzieci oraz 1 za ochronę pieszych.



Tym razem do pakietu bezpieczeństwo dołączono system Crosswind Assist niwelujący wpływ podmuchu bocznego wiatru na tor jazdy. Podobne rozwiązania chwaliliśmy już podczas testu Mercedesa Sprintera (czytaj także: TESTY | Dostawczy z pakietem bezpieczeństwa). Wśród opcji pojawia się asystent utrzymania pasa ruchu oraz zapobiegania kolizjom (najechania na tył poprzedzającego nas pojazdu) do prędkości 90 km/h.



W Paryżu pojawił się również fortwo 3-generacji. On również dziedziczy rozwiązania z Twingo, w tym jednostki napędowe, ale przede wszystkim nie zmieniły się jego gabaryty. To nadal małe, dwuosobowe auto przeznaczone do jazdy w zatłoczonym mieście. Ale Mercedes udowadnia, że niewielka korekta w rozstawie kół (przód 1469/tył 1430 mm) i osi (1873 mm) poprawiła jego zwinność. Teraz do zawrócenia, pomiędzy krawężnikami, wystarczy mniej niż 7 metrów.

Nowe Smarty trafiły już do sprzedaży.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry