Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
SALON SAMOCHODOWY
Prezentacje | Salon Samochodowy Paryż 2014 | Volvo XC 90

Wzbudzający zainteresowanie
14-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

O nowym XC 90 napisano już wiele, jednak mało kto miał okazję zobaczyć ten model na żywo. Nic dziwnego, że stanowisko Volvo było jednym z najbardziej obleganych w Paryżu.



Tym bardziej, że od debiutu tego modelu minęło już 12 lat. Przez ten czas auto przeszło kilka modernizacji, nie były jednak na tyle poważne, aby nazywać je nową generacją.

Volvo XC 90 testowaliśmy w 2006 roku. Na ówczesne czasy auto wyróżniało się wieloma rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo - wszak to jego synonimem była nazwa tej szwedzkiej (jeszcze) marki. Od konstrukcji pod- i nadwozia poprzez technikę do wyposażenia. To tu pod przednim zderzakiem znalazła się belka chroniąca mniejsze auta przed "wślizgnięciem" się pod większe Volvo. To tu system BLIS monitorował sąsiednie pasy ruchu i ostrzegał o poruszających się po nich pojazdach. To tu przednie fotele wyposażono w system ochrony kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta (tzw. WHIPS). Dziś te ostatnie rozwiązania stają się standardem w autach z niższych segmentów.



Jednym z elementów, który nas wówczas zachwycił było podwyższenie dla starszych dzieci zintegrowane z kanapą. I to na środkowym - czyli według różnych badań - najbardziej bezpiecznym dla nich miejscu. To samo rozwiązanie dostrzegliśmy od razu w prezentowanym w Paryżu nowym Volvo. W polskim cenniku oferowane będzie jako opcja.

Zresztą w nowym Volvo znajdziemy o wiele więcej nowatorskich rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo i to wszystkich uczestników ruchu drogowego. System Cross Traffic Alert podczas cofania wykrywa znajdujących się w naszej strefie pieszych czy rowerzystów. Podobną rolę pełni City Safety, tyle że przy jeździe z prędkością do 50 km/h. W przypadku nagłego zajechania nam drogi przez rowerzystę lub wtargnięcia pieszego na jezdnię auto samodzielnie, przy brakuje naszej reakcji, rozpocznie proces hamowania. System aktywny jest także po zapadnięciu zmroku.

Wprowadzaniem takich rozwiązań Volvo wpisuje się w Dekadę działań na rzecz BRD, której celem, do 2020 roku, jest ograniczenie wypadków ze skutkiem śmiertelnym.



We wnętrzu uwagę zwraca 9-calowy ekran wbudowany pionowo w środek kokpitu. To standard, ale za rozbudowę jego funkcjonalności trzeba będzie dopłacić. "Elektronikę" ma przed sobą również kierowca, zestaw zegarów wykonano w formie wyświetlacza.



Nowy XC 90 oferowany jest, tak jak poprzednio, w wersji 5- i 7-osobowej. Drugi przypadek traktowany jest jako opcja. Taki układ ma największy wpływ na pojemność bagażnika, który kurczy się z 705 (w wersji z 5 miejscami) to 310 litrów. Mechanizm składania 3-rzędu siedzeń także zabiera swoje - mamy wówczas do dyspozycji 671 litrów, a maksymalnie 1899.



II-generacja wprowadza też nowe rozwiązania w jednostkach napędowych. Silnik benzynowy T8 o pojemności dwóch litrów wspomaga elektryczny - łącznie dysponują mocą 400 koni mechanicznych. Według danych producenta, średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym, wynosi 2,7 l/100 km. Napęd nimi rozdzielony jest na osie - przednia tradycyjnie spalinowym, tył elektrycznym, który można też doładować za pomocą tradycyjnego gniazdka (w trybie miejskim zasięg wystarczy na pokonanie dystansu 40 km/h).

W Paryżu pojawił się jeszcze jeden egzemplarz, choć tylko w postaci wirtualnej, XC 90 - wersja R-Desing trafi do sprzedaży w połowie 2015 roku.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry