portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
SALON SAMOCHODOWY
Zapowiedzi | Citroen C-Cactus

Francuska rewolucja
06-02-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Citroen

Citroen kazał nam długo czekać, bo prototyp tego modelu pokazano już... 7 lat temu. Zgodnie z przewidywaniami jest ciekawie i to nie tylko pod względem stylistyki.



Francuzi bawią się oznaczeniami swoich modeli, dodając po "C", zamiast cyfry, nazwy. Użycie w niej słowa "Cactus" w sposób oczywisty definiuje charakter auta. Zjedź z utwardzonej drogi i ciesz się swobodą.

Rzecz jasna w granicach rozsądku i możliwości auta, bo co by nie mówić, to C4 w szatach crossovera. Za to skrojonych z fantazją, choć nie ma w niej przesadnej rewolucji. Zresztą, o ile linia nadwozia ewoluowała przez te 7 lat, to wersja finalna niewiele różni się od tej pokazanej jesienią we Frankfurcie (czytaj także: 10 propozycji na przyszłość pokazanych we Frankfurcie).

Wczytywanie się w materiały prasowe wywołuje już sporą ciekawość. Citroen opisuje w nich przednią poduszkę powietrzną pasażera, którą zamiast w kokpicie, umieszczono nad przednią szybą. Ciekaw jestem oceny tego rozwiązania (Airbag In Roof) w testach zderzeniowych EuroNCAP.



Kolejna nowość to umieszczenie poduszek na zewnątrz auta. One także mają chronić, ale karoserię przez zarysowaniami na parkingu czy podczas manewrowania na wąskich ulicach. Poduszki, nazwane Airbumps, wyprodukowano z termoplastycznego poliuretanu, a ich wnętrze wypełniono... powietrzem. Według producenta są odporne na lekkie uderzenia, a w przypadku uszkodzenia nie drogie w naprawie. Dla podkreślenia ich obecności dostępne są w jednym z czterech - różniącym się od reszty nadwozia - kolorze.

Spore zaciekawienie wywołał sposób umieszczenia dysz spryskiwaczy. Wbudowano je w końcówki piór wycieraczek. W praktyce mamy mieć zapewnioną lepszą widoczność podczas zmywania szyb zużywając przy tym o połowę mniej płynu. System ten nazwano Smart Wash.



Redukując masę auta (o 200 kg w porównaniu z C4) zrezygnowano z tradycyjnej dźwigni w przekładni ETG zastępując ją systemem Easy Push. To nic innego jak trzy przyciski do sterowania: D-drive, N-neutral i R-revers. Dla tradycjonalistów zachowano manetkę przy kole kierownicy.

Jest też sposób na sfinansowanie zakupu tego auta. Citroen oferuje stały miesięczny ryczałt, który obejmie koszty ubezpieczenia i serwisu. Użytkownik ponosi przy tym tylko wydatki na paliwo. W materiałach prasowych jest jednak uwaga, że w niektórych krajach opłaty mogą być zmienne w zależności od faktycznego przebiegu. Które rozwiązanie będzie dostępne w Polsce jeszcze nie wiadomo.



Na koniec kilka ujawnionych danych. C-Cactus ma 4,16 metra długości, przy rozstawie osi 2,6 metra. Jego szerokość wynosi 1,73 m, a wysokość 1,48 m, zaś pojemność bagażnika mierzy 358 litrów. Auto pojawi się w polskich salonach we wrześniu.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry