strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Aktualności

Testowy autobus hybrydowy na ulicach Warszawy
29-11-2010, foto: archiwum

Firma MAN zaprezentowała swój hybrydowy autobus miejski. Model Lion's City Hybrid startuje w przetargu ogłoszonym przez MZA w Warszawie.



Hybrydowy autobus MAN-a wyposażony jest w podwójny, szeregowy system napędowy. Pierwszy to tradycyjny, 6-cylindrowy silnik diesla o mocy 184 kW/254 KM (zbudowany w technologii MAN Pure Diesel), drugi zaś jest silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW. Energia elektryczna magazynowana jest w 6 bateriach umieszczonych w dachu pojazdu. Podczas ruszania, zarówno z przystanku, jak i jazdy w korku, autobus wykorzystuje wyłącznie pobraną z nich energię. W momencie przyspieszania lub płynnej jazdy uruchamiany jest silnik spalinowy. W momencie hamowania odzyskiwana energia doładowuje baterie elektryczne. Na tym jeszcze nie koniec - autobus wyposażony został w znane rozwiązanie z samochodów osobowych, czyli system "Stop and Start". W momencie zatrzymania się autobusu na przystanku, czy pod światłami automatycznie wyłączany jest zespół napędowy, a w chwili naciśnięcia pedału przyspieszania uruchamia się ponownie. W tym czasie, działa niezależny system podtrzymujący "życie" autobusu, jak światła, czy automatyka drzwi.

Według danych producenta autobus może być eksploatowany przez 16 godzin na dobę, przy średniej prędkości 16 km/h i częstotliwości zatrzymywania się 2-3 razy na 1 km. W porównaniu z rocznym przebiegiem autobusu z napędem tradycyjnym, hybryda pozwala zaoszczędzić około 10 tys. litrów oleju napędowego, co stanowi około 30 proc. spadek. Autobus jest również cichszy, co szczególnie odczują mieszkańcy domów zlokalizowanych przy przystankach autobusowych. Podczas jazdy testowej ulicami Warszawy nie było można odczuć żadnej różnicy w pracy silnika, zarówno przy ruszaniu, jak i załączaniu się silnika spalinowego. Różnicy tej nie odczuwa także kierowca autobusu.



MAN Lion's Hybrid to niskopodłogowy, krótki autobus miejski. Firma pracuje obecnie nad wprowadzeniem tego napędu do autobusów przegubowych.

Według zapewnień rzecznika prasowego MZA, ,Adama Stawickiego, spółka ogłosi wkrótce przetarg na 4 takie autobusy. Niskopodłogowe hybrydy obsługiwać będą linie na trasie Traktu Królewskiego.
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry