strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Prezentacje

Pierwszy crossover Peugeota, czyli 3008
17-01-2009, tekst: Maciej Kalisz, foto: Peugeot



Do rodziny Peugeota z "dwoma zerami" dołączył model 3008, będący zarazem pierwszym z "ósemką" na końcu. Auto - pokazane w ubiegłym roku w Paryżu jako concept Proloque, zadebiutuje oficjalnie w tym roku w Genewie. Jako crossover stanowić będzie bezpośrednią konkurencję dla Volkswagena Tiguana, Nissana Qashqai, czy Forda Kuga.



Jego konstrukcja opiera się na płycie podłogowej znanej m.in. z hatchbacka 308, która jest wspólnym dziełem konstruktorów z grupy PSA. Zewnętrzne wymiary to 4365 mm długości (1639 mm rozstaw osi), 1910 mm szerokości i 1639 mm wysokości. Bagażnik pomieścić może od 432 do 1604 litrów. Znajdziemy w nim praktyczne rozwiązanie Multiflex pozwalające na 3-stopniową regulację wysokości podłogi i regulację pochylenia oparć kanapy.



Na podstawowe wyposażenie składa się m.in. 6 poduszek powietrznych (przednia kierowcy o pojemności 40 litrów, pasażera 80 litrów, dwie boczne po 18 litrów i kurtyny powietrzne po 30 litrów), pięć pasów bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia (przednie dodatkowo z podwójnymi napinaczami), mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy, aktywne zagłówki, elektryczna blokada otwierania szyb i drzwi z tyłu, elektryczny hamulec postojowy oraz układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania, ESP z ASR (lub opcjonalnym Grip Control), Hill Assist (wspomaga zjazd ze wzniesienia o spadku powyżej 3%) i CDS (stability control). Samochód oferowany będzie w czterech wersjach wyposażenia: Feline, Premium Pack, Premium i Comfort Pack. Nieznana jest jeszcze polska specyfikacja 3008.



W droższych wersjach wyposażenia dostępny jest wyświetlacz umieszczony przed przednią szybą informujący o podstawowych parametrach jazdy, jak np. prędkość. System Distance Alert (będący częścią tempomatu) odpowiada za utrzymanie stałej odległość od poprzedzającego nas pojazdu, a w przypadku jej zmniejszenia ostrzega nas. Ustawienie odległości odpowiadać będzie zaprogramowanej proporcji do prędkości, i tak dla 100 km/h przyjęto 56 metrów, a dla 130 km - 72 metry. Informacje o tym również zostaną wyświetlone na panelu przed przednią szybą.



Nowym rozwiązaniem jest opcjonalny system Grip Control współpracujący z ESP i oponami Mud & Snow (prod. Michelin). Mamy w nim do wyboru 4 charakterystyki działania ESP (+ możliwość całkowitego odłączenia systemu) w zależności od nawierzchni drogi: asfalt (standard), piasek, błoto i śnieg. Jednak po przekroczeniu prędkości 50 km/h system ESP powraca do swojego standardowego działania. W początkowej fazie sprzedaży auto będzie miało napęd tylko na przednią oś.

WIP 3D Com to opcjonalny system multimedialny umożliwiający połączenie się kierowcy z pomocą drogową lub Peugeot Emergency Service. Funkcję tę można aktywować ręcznie bądź przestawić na automat. W tym przypadku system będzie mógł sam wezwać pomoc, z podaniem lokalizacji samochodu, w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku. Niestety, nie w każdym kraju możemy z niego skorzystać - obecnie dostępny jest na terenie Francji, Niemiec, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Włoch, Portugalii oraz Luksemburga.

W konstrukcji nadwozia wzmocniono szkielet, dopracowano kontrolowane strefy zgniotu oraz użyto materiałów lepiej pochłaniających energię uderzenia. W przypadku zderzenia czołowego poprzeczna belka umieszczona przed komorą silnika rozprowadza energię do słupka A i dalej na belki umieszczone w progach i pod podłogą. Siła uderzenia w bok rozprowadzana jest dwiema poprzecznymi belkami (w dachu i podłodze) na drugą stronę auta. Uderzenie w tył w pierwszej kolejności pochłaniane jest przez belkę wbudowaną w zderzak, a następnie przenoszona jest na klapę bagażnika oraz boczne progi. Konstruktorzy przy swoich pracach kierowali się m.in. nową specyfikacją testów zderzeniowych EuroNCAP, w których - jak zapewniają, auto powinno otrzymać najwyższe oceny.



Zupełną innowacją jest system Dynamic Roll Control. Umieszczony na środku tylnej osi stabilizator zmniejsza przechyły auta podczas pokonywania zakrętów. W trakcie jazdy "na wprost" działa on jak tradycyjny, trzeci amortyzator zwiększając tym samym komfort podróży.



Peugeot 3008 napędzany jest silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 120 lub 150 KM (oba powstały we współpracy z BMW). W pierwszym przypadku zgrano z nim 5-biegową, a w drugim 6-biegową skrzynię manualną. Wśród silników wysokoprężnych znajduje się 1.6 110 KM i 2.0 150 lub 163 KM. Tutaj dostępna jest skrzynia o 6 przełożeniach, która w zależności od wersji silnika jest mechaniczna, zautomatyzowana lub w pełni automatyczna.

Według zapowiedzi producenta za dwa lata pojawi się - jako pierwszy w grupie PSA, model z napędem hybrydowym o symbolu HYbrid4. W tym przypadku przednią oś napędzać będzie silnik spalinowy, a z tyłu elektryczny. W prezentowanym w Paryży modelu koncepcyjnym zastosowano dwulitrowy silnik HDi połączony z elektrycznym, których łączna moc wyniosła 200 KM. W otrzymanych materiałach prasowych doszukać się można także informacji o jednostce 2.2 HDi.

Peugeot nie podał jeszcze cen 3008, co prawdobodobnie uczyni dopiero w Genewie. Wtedy też auto trafi do salonów sprzedaży. Jego produkcja odbywa się we wschodniej Francji, w miejscowości Sochaux.
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry