strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Zapowiedzi

Concept car Volvo S60
08-01-2009, foto: Volvo



Na rozpoczynającym się 11 stycznia Salonie Samochodowym w Detroit, Volvo zaprezentuje m.in. concept car S60, który jest zapowiedzią seryjnego modelu, którego produkcja ruszy w 2010 roku.

S60 wyposażono w wiele inowacyjnych systemów, w tym wspomagających bezpieczeństwo na drodze. Jednym z nich jest przełomowe rozwiązanie potrafiące wykryć pieszego znajdującego się w linii ruchu samochodu. W sytuacji zagrożenia kierowca otrzyma ostrzeżenie dźwiękowe połączone z migającym światłem na wyświetlaczu przedniej szyby. Zaprojektowano je w taki sposób, aby przypominało światło hamulca znajdującego się z przodu pojazdu, co ma wywoływać natychmiastową, intuicyjną reakcję.

W przypadku braku reakcji kierowcy - przy prędkości do 20 km/h, system sam aktywuje hamowanie z pełną siłą, zaś powyżej 20 km/h system maksymalnie zmniejszy prędkość. Specjaliści z Volvo szacują, że pozwoli on na ograniczenie siły potrącenia pieszego o około 70 procent.

Udoskonalono również mechanizm ACC (Adaptive Cruise Control), który utrzymuje określony dystans pomiędzy poprzedzającym nas samochodem, a w przypadku jego zmniejszenia redukuje prędkość samochodu.

W koncepcyjnym S60 zatosowano także funkcję silnika Start/Stop, wspomaganie kierownicy EPAS, w którym siłownik hydrauliczny zastąpiono silnikiem elektrycznym oraz specjalne klapy w atrapie chłodnicy, które można zamknąć, gdy zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest mniejsze, co tym samym poprawia właściwości aerodynamiczne auta. Wszystkie te elementy połączone z nowymi rozwiązaniami techicznymi w silniku, bezstopniową skrzynią automatyczną Powershift i oszczędnym trybie jazdy DRIVe przyczyniają się do obniżenia redukcji spalania paliwa i emisji CO2.

Do tego modelu wybrano turbodoładowany silnik diesla GTDi o pojemności 1.6 litra i mocy 180 KM. Według danych producenta zużywa on średnio 5 litrów paliwa na 100 km przy emisji dwutlenku węgla na poziomie 119 g/km. Silnik ten dostępny będzie już w II połowie tego roku w innych modelach Volvo.



Ciekawym rozwiązaniem jest mechanizm tylnych drzwi, który w sposób klasyczny otwiera je pod kątem, a następnie przesuwa całość do wysokości tylnego koła. Po całkowity otwarciu obu par drzwi widoczny jest brak środkowego słupka.



Wewnątrz uwagę przyciąga trójwymiarowy prędkościomierz, w którym wyświetlane cyfry oddalają się od "oka kierowcy" wraz ze wzrostem prędkości oraz fotele, których konstrukcja nie dotyka podłogi. Ich zamocowania znajdują się na konsoli środkowej i wewnętrznym progu, natomiast pasy bezpieczeństwa i podłokietniki wbudowano bezpośrednio w oparcie foteli.
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry