strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Salon samochodowy
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Pierwsze wrażenia • Nowy Nissan Murano

Nowy Nissan Murano
17-10-2008, tekst: Maciej Kalisz, foto: archiwum

Wprowadzony do sprzedaży na początku 2007 roku Qashqai stał się jednym z największych przebojów Nissana. Idąc za ciosem japoński producent wprowadza do swojej oferty w segmencie crossoverów II generację Murano. Ale to nie wszystko, w salonach pojawi się jeszcze Qashqai+2, czyli auto dla 7-osób.


Na początku września na jednym z testów dziennikarskich pojawił się nowy Nissan Murano. Auto było jeszcze nie zarejestrowane, stąd też niewielka możliwość na poznanie jego właściwości jezdnych.

Przedstawiciele Nissana nie obawiają się jednak wewnętrznej kanibalizacji wśród tych modeli. 5- i 7-osobowy Qashqai nadal będzie rodzinnym autem o cechach samochodu uterenowionego, który w przeważającej części sprzedaje się z napędem na jedną oś. Z kolei Murano to auto ze stałym napędem 4x4, choć ustępujące rozmiarem i możliwościami Pathfinderowi, czy Navarze.

Swoją sylwetką nowe Murano nawiązuje do poprzedniego modelu, jednak - co oczywiste, wprowadzono w niej liczne zmiany. Najbardziej wyróżniają się kształty przednich i tylnych świateł, zwiększony kąt linii drzwi i bocznych szyb oraz jeszcze bardziej uwypuklone zderzaki i nadkola. Przednie światła seryjnie wyposażono w reflektory biksenonowe, zaś w tylnych wprowadzono zespolone lampy w całości wykorzystujące diody LED.

Murano zbudowano na najnowszej płycie podłogowej D, zastosowanej już w amerykańskim modelu Altima. W jej konstrukcji ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości wprowadzono dodatkowe poprzeczki przez co nadwozie stało się o 50% sztywniejsze – poprawiono o 45% sztywność skrętną i o aż 95% boczną z przodu. Kolejne zmiany to wprowadzenie wielowahaczowej konstrukcji „multi-link” w tylnym zawieszeniu oraz zmiennego od prędkości auta wspomagania kierownicy. Przednie zawieszenie pozostawiono na kolumnach McPhersona i ramie pomocniczej, jednak dzięki szerokiemu użyciu aluminium zmniejszono masę resorowaną. Wprowadzone zmiany w geometrii przedniego zawieszenia znacząco ograniczyły ściąganie samochodu w bok podczas przyspieszenia, a wszystko to podnosi komfort, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy.

Pomimo tych zmian większość wymiarów auta pozostała bez zmian. Jego szerokość nadal wynosi 1880 mm, wysokość 1730 mm, zaś rozstaw osi 2825 mm. Zwiększono jedynie, o 64 mm, długość auta, która wynosi teraz 4834 mm. Właściwości terenowe auta zapewnia prześwit auta ustawiony na wysokość 180 mm, kąt natarcia 28,8 stopni, kąt zejścia 25 stopnie i kąt rampowy 14 stopni.

Bagażnik Murano ma 402 litry pojemności, przy czym można go powiększyć poprzez podnoszoną i wyjmowaną podłogę, pod którą umieszczono dodatkową przegrodę. Po złożeniu oparć tylnej kanapy (60/40) otrzymujemy maksymalną powierzchnię 838 litrów. Składanie oparć tylnej kanapy ułatwiają elektryczne przyciski umieszczone w bocznych ściankach bagażnika. W ten sam sposób możemy również wrócić do poprzedniej pozycji siedzeń.

Elektryka została również zastosowana do otwierania i zamykania tylnej klapy. Można tego dokonać za pomocą jednego z trzech przycisków: przy fotelu kierowcy, w kluczyku lub klamce bagażnika. Operacji tej towarzyszy sygnał dźwiękowy, a zamontowane czujniki są w stanie wykryć przeszkodę na drodze klapy bagażnika i ją natychmiast zatrzymać.

Nissan postanowił całkowicie zmienić charakter wnętrza samochodu. Zrezygnowano z elementów sportowych zastępując je wykończeniem odwołującym się do typowych limuzyn. Stąd też znajdziemy w nim dużo dodatków z miękkich materiałów, chromu i aluminium.

Gruntowne zmiany zaszły na kokpicie, na którym wyróżnia się potrójny zestaw zegarów, a na konsoli środkowej 7-calowy wyświetlacz zintegrowany m.in. z seryjnie montowanymi kamerami ułatwiającymi parkowanie. Jedna z nich znajduje się w prawym lusterku zewnętrznym, a pozostałe z tyłu auta.

Zamiast tradycyjnej stacyjki Nissan umieścił w jej miejscu przycisk start/stop. Do jego aktywacji potrzebny jest specjalny kluczyk, który dzięki wykorzystaniu fal radiowych może znajdować się w dowolnym miejscu auta, np. w kieszeni koszuli, bądź teczce schowanej w bagażniku.

Komfort podróży zapewniają również wyprofilowane i pokryte skórą siedzenia wyposażone w system grzewczo-wentylacyjny. Regulacja fotela kierowcy zapewnia ustawienia w ośmiu pozycjach, zaś przedni pasażera w czterech. Do tego kierowca może skorzystać z pamięci dla dwóch różnych ustawień swojego fotela, kolumny kierownicy oraz lusterek zewnętrznych.

Murano napędzany jest zmodernizowanym silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,5 litra. W porównaniu do swego poprzednika charakteryzuje się większą o 22 KM mocą (252 KM) i wyższym o 16 Nm momentem obrotowym (334 Nm przy 4400 obr/min). Ważące blisko dwie tony auto rozpędza się do setki w osiem sekund i osiąga prędkość maksymalną 210 km/h. Jednocześnie konstruktorom Nissana udało się zmniejszyć zużycie paliwa i obniżyć emisję spalin. Według specyfikacji średnie jego spalanie wynosi 10,9 l/100 km, przy emisji 261 g/km.

Dużą w tym rolę odgrywa również zmodernizowana pod kątem nowego modelu, skrzynia biegów CVT, do której nazwy dodano przedrostek Xtronic. Zmiany w skrzyni obejmują m.in. wprowadzenie łożysk o niskim tarciu, ulepszonych uszczelnień, nowego układu sterującego zmianą przełożeń oraz zmodernizowanego systemu regulacji ciśnienia. Dzięki nim przełożenia dobierane są optymalnie do warunków jazdy, co przekłada się na lepsze osiągi i wspomnianą redukcję zużycia paliwa.

Murano posiada stały napęd na cztery koła All Mode 4x4-i, przy czym w trakcie normalnej jazdy większość momentu obrotowego trafia na oś przednią. System monitoruje jednak na bieżąco przyczepność wszystkich kół i w miarę potrzeby może skierować do 50% mocy na tylne koła.

Nowy Nissan Murano dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia: Comfort i Premium. Obie są bogato wyposażone w elementy poprawiające bezpieczeństwo, w tym m.in. 6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki z przodu, pirotechniczne napinacze z ogranicznikem dla przednich pasów, mocowania Isofix na skrajnych miejscach z tyłu, ksenonowe lapmy z przodu, tylne światła z diodami LED oraz systemy ABS z EBD i BA, kontroli trakcji (TCS) i ESP.

Na uwagę zasługuje, zastosowany po raz pierwszy w Europie, lakier nadwozia typu Scratch Shield. Charakteryzuje się on większą odpornością na zarysowania, a w przypadku drobnych zadrapań posiada zdolność samoregeneracji. Dzieje się tak za sprawą specjalnej domieszki żywicy użytej przy jego produkcji.

Najtańtsze Murano kosztuje 179 tys. złotych, o 10 tys. więcej zapłacić trzeba za wyższą wersję wyposażenia.

czytaj także:
· Wybrane dane techniczne 17-10-2008

zobacz także:
· Fotogaleria 17-10-2008
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry