strona główna
Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | JedĽ Bezpiecznie
Sport
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
JedĹş Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Bezpieczeństwo dzieci


Przepisy


Salon samochodowy


Elektromobilność


Testy zderzeniowe EuroNCAP


Akcje przywoławcze do serwisów


Technika


Produkty


Porady


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Sport


Rajdy samochodowe

Dakar 2011 - Krzysztof Hołowczyc za kierownicą BMW X3 CC
18-08-2010, źródło i foto: Orlen Team

Krzysztof Hołowczyc, zawodnik ORLEN Team, wystartuje w kolejnym rajdzie Dakar za kierownicą  BMW X3 CC, wystawionego przez słynny niemiecki zespól X-raid. Popularny Hołek zapowiada, że w tak świetnym i profesjonalnie przygotowanym przez fabryczny zespół aucie, będzie miał realną szansę walczyć nawet o najwyższy stopień podium tej legendarnej imprezy.



Zespół X-raid planuje wystawienie w Dakarze 2011 łącznie sześciu załóg dysponujących autami BMW X3 CC. Pełny skład załóg X-raid zostanie ogłoszony już wkrótce. Wiadomo, że pilotem Hołowczyca będzie ponownie Belg Jean-Marc Fortin.

Krzysztof Hołowczyc:
"Marzenia w końcu się spełniają! Gdy po raz pierwszy stanąłem na starcie Dakaru, wiedziałem już, że ten rajd można wygrać wyłącznie jadąc autem fabrycznym. W kolejnych startach, gdy coraz bardziej zbliżałem się do czołówki, wiedziałem, że jestem obserwowany przez „fabryki” i że nadejdzie kiedyś taki dzień, gdy będę mógł walczyć z nimi jak równy z równym.  Każdy kto zna Dakar, wie jak silny jest fabryczny zespół X-raid i ich rajdówka BMW X3 CC. Można powiedzieć, że jest to obok Volkswagena druga siła Dakaru. Jestem bardzo szczęśliwy, że dzięki przychylności i wytrwałości  mojego sponsora, firmy PKN ORLEN, udało się dostać do tak dobrego i profesjonalnie zorganizowanego zespołu. Niewątpliwie czuję na sobie bardzo dużą odpowiedzialność, gdyż takie auto zobowiązuje do walki o wszystko. Zdaję sobie równocześnie sprawę, że konkurencja na rajdzie będzie bardzo duża, a każdy z czołówki chce stanąć na podium. Teraz już wszystko pozostaje w moich rękach. Muszę się bardzo dobrze przygotowywać do tego startu. Mam nadzieję, że już podczas zaplanowanych na wrzesień testów uda mi się dobrze zaprzyjaźnić z X3 CC".

W ramach umowy z firmą X-raid załoga ORLEN Team będzie uczestniczyć nie tylko w przeddakarowych testach zorganizowanych dla całego teamu w Maroku, ale wystartuje też w jednym z rajdów cross-country, o specyfice zbliżonej do Dakaru.

Leszek Kurnicki, dyrektor wykonawczy ds. marketingu PKN ORLEN:
"Krzysztof Hołowczyc udowodnił, że należy do ścisłej światowej czołówki. Jest to zawodnik wszechstronny, który niejednokrotnie pisał historię polskiego sportu motorowego. Jako sponsor ORLEN Teamu staramy się wyposażyć naszych zawodników w najlepszy dostępny na rynku sprzęt i stwarzać naszym sportowcom najlepsze warunki, by mogli zwyciężać. Dlatego też zdecydowaliśmy się na współpracę z zespołem X-raid, dostawcą fabrycznych BMW. Wierzymy, że Krzysztof Hołowczyc wyposażony w taką broń jest w stanie stanąć na podium Dakaru. Liczymy, że przyszłoroczna rywalizacja dostarczy wszystkim kibicom niezapomnianych wrażeń oraz wielu emocji towarzyszących kibicowaniu polskim kierowcom w tej arcytrudnej imprezie".

Sven Quandt, szef X-raid:
"Jest nam niezmiernie miło powitać w zespole X-raid tak znakomitego kierowcę, jakim jest Krzysztof Hołowczyc. Liczymy, że posiadając przygotowane przez naszą firmę, bardzo szybkie i wytrzymałe auto, wykorzystujące innowacyjną technologię BMW Diesel Power, polski kierowca będzie mógł śmiało walczyć o podium".

Samochodowa załoga ORLEN Team z Krzysztofem Hołowczycem za kierownicą (wówczas Mitsubishi Pajero), po raz pierwszy wystartowała w Dakarze w 2005 roku. Hołek ukończył rajd po poważnych problemach technicznych na 60. pozycji. Po wyeliminowaniu awarii na poszczególnych etapach zajmował lokaty w ścisłej czołówce rajdu. Od roku 2006 ORLEN Team startował już Nissanem Navarą.

Edycji 2006 i 2007 załoga ORLEN Team jednak nie ukończyła na skutek awarii i wypadku. W 2009 roku po rewelacyjnym występie Hołek ukończył imprezę na doskonałej 5. pozycji, wyprzedzając wielu kierowców z teamów fabrycznych. Jest to, jak dotąd, najwyższe miejsce polskiej ekipy samochodowej w historii Dakaru. Marzenia o zwycięstwie w Dakarze w roku 2010 pozostały pogrzebane na ostatnim odcinku na pustyni Atakama.

Kierowca ORLEN Team świetnie spisywał się w rajdzie zajmując po ośmiu etapach szóste miejsce. Niestety na dziewiątym, feralnym etapie, w Nissanie Navara urwał się tylny most i wypadł wał napędowy. Polsko-belgijska załoga próbowała walczyć z awarią, ale była bez szans. Hołowczyc musiał wycofać się z rajdu. W roku 2011 Hołowczyc powraca na trasę legendarnego Rajdu Dakar w bardzo szybkim, fabrycznym BMW X3 CC wyposażonym w wysokoprężny silnik, by walczyć o najwyższy stopień podium.

Specyfikacja techniczna  X-raid BMW X3 CC

Silnik:
wysokoprężny BMW z systemem podwójnego turbodoładowania;
6 cylindrów w układzie liniowym, 24-zawory, DOHC;
średnica tłoków x skok: 84,0 mm x 88,0 mm;
pojemność: 3000 cc;
system paliwowy: Bosch Common Rail 2000 bar;
moc maksymalna:  210 kW 286 przy 4000 obr/minl;
maksymalny moment obrotowy:  650 Nm/2100 obr/min.

Właściwości jezdne:
sprzęgło 3-tarczowe, metalowe (AP Racing);
skrzynia biegów 5 lub 6 biegowa, sekwencyjna (Sadev);
mechanizmy różnicowe przód/tył mechaniczne z mechanizmem samoblokującym (X-trac);
zawieszenie niezależne z podwójnymi wahaczami;
amortyzatory 250 mm (Reiger)
tarcze hamulców wentylowane, 6 tłoczkowe zaciski (AP Racing);
opony 235/85 R16 (BF Goodrich);
obręcze aluminiowe (BBS);
koła zapasowe 2+1.

Nadwozie:
kevlarowo-karbonowy kompozyt;
konstrukcja rurowa nadwozia;
siedzenia zgodne ze specyfikacją FIA (Recaro);
komputer Motec, GPS-ERTF/Easy Trip;
zbiornik paliwa FT3 standard, pojemność 420 litrów (ATL).

Wymiary:
całkowita długość/szerokość/wysokość: 4650/2000/1850 mm;
rozstaw osi  2850 mm;
rozstaw kół 1815 mm;
waga: 1900 kg (minimalna zgodna z regulaminem).

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry