Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Rajdy samochodowe | Barbórka 2017

Bez niespodzianek
04-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

55. Rajd Barbórka przyniósł kilka nowości - wydłużono odcinki na Autodromie Bemowo, dwa oesy przeniesiono na Tor Modlin. Za to bez zmian na fotelu lidera - po raz piąty z rzędu zasiadł na nim Kajetan Kajetanowicz.





1. 55. Rajd Barbórka to 3 miejsca, 5 odcinków specjalnych (3 razy Autodrom Bemowo, 2 razy Tor Modlin) oraz wieczorne Kryterium Asów na Karowej. Walkę o zwycięstwo zapowiadają m.in. Tomasz Kuchar/Magda Lukas (Citroen C4 RX), Filip Nivette/Kamil Heller (Skoda Fabia RS), Kajetan Kajetanowicz/Jarosław Baran (Ford Fiesta WRC), Gilles Panizzi/Christophe Note (Mitsubushi Lancer Evo VI) i Bryan Bouffier/Xavier Panseri (Ford Fiesta).



2. Dwa Fiaty - dwa bardzo odległe światy. Safety car (samochód bezpieczeństwa) lub zerówka - w tej roli na oesach Barbórki wystąpili m.in. Fiat 125p 1600 Monte Carlo z 1974 roku i Abarth 124 Spider.



3. Kolejka do linii startu OS1 na Autodrom Bemowo (dwie pętle po 4,8 km). Nowy OS na Torze Modlin to również dwie pętle po 5 km długości.



4. Na rajdach liczy się czas, o błąd nietrudno nawet wśród doświadczonych załóg, jeden błąd i prawa fizyki wyrzucają samochód poza trasę. W przypadku Barbórki zarówno zawodników, jak i kibiców chronią bariery i bandy, z reguły po uderzeniu w nie można jechać dalej. Jednak w tym roku jednej z załóg pomocy musiało udzielić pogotowie ratunkowe.



5. Skrajnie niebezpieczna sytuacja, Mitsubishi Mitsubushi Lancer Evo VI załogi Gilles Panizzi/Christophe Note staje w poprzek trasy, francuski kierowca za wszelką cenę próbuje z niej uciec zajeżdżając w tym momencie drogę załodze Tomasz Kuchar/Magda Lukas (Citroen C4 RX). Wygrywa doświadczenie Tomka Kuchara, który nie zwalniając instynktownie odbija w prawo, taranuje bandę ochronną z ustawionych opon i... jedzie dalej! Tracą jednak cenny czas i ostatecznie 7. miejsce ze stratą 01:35,35.



6. Jak widać nie było lekko - ale jest trzecie miejsce dla załogi Bryan Bouffier/Xavier Panseri - Ford Fiesta (czasy przejazdów: OS1 04:02,85, OS2 04:37,39, OS3 04:00,30, OS4 04:30,05, OS5 04:00,18 - łącznie 21:10,77, kary 00:10, strata do lidera 01:07,87).



7. Miejsce drugie w klasyfikacji generalnej 55. Rajdu Barbórka zajęli Filip Nivette/Kamil Heller (czasy przejazdów: OS1 04:00,71, OS2 04:37,28, OS3 03:57,78, OS4 04:36,35, OS5 03:59,12 - łącznie 21:11,24 strata do lidera 00:58,34).



8. Po raz piąty zwycięzcą klasyfikacji generalnej 55. Rajdu Barbórka został Kajetan Kajetanowicz/Jarosław Baran (czasy przejazdów: OS1 03:51,57, OS2 04:20,20, OS3 03:52,77, OS4 04:51,80, OS5 03:51,80 - łącznie 20:12,90).



9. Na Karowej nową serię w cross-country Dacia Duster ELF Cup promował Krzysztof Hołowczyc. W przyszłym sezonie zawodnicy pojadą nową generacją Dustera, będzie też więcej rund (część zaliczanych do Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych), w tym przynajmniej jedna zagraniczna.



10. Kryterium Asów na Karowej było okazją do zapowiedzi kolejnego sezonu Kia Lotos Race 2018. W roli "samochodu bezpieczeństwa" wystąpi najnowszy model Kii, nominowany do finałowej siódemki Car of the Year 2018, Stinger!



11. Karowa to idealne miejsce do prezentacji samochodów startujących nie w klasie Legendy (L1, L2 i L3). W tym roku mogliśmy podziwiać m.in. Alfę Romeo 2000 GTV rocznik 1974, w której bracia Andrzej i Wojciech Walentowicze startowali na Monte-Carlo Historique.



12. Jest moc - nieodzownym elementem wyposażenia samochodu rajdowego są dodatkowe reflektory halogenowe (przeważnie Cibie lub Hella). Na zdjęciu legendarna Lancia Delta HF Integrale załogi nr 82 (Adam Kacprzyk/Alicja Gnatowska) - 3. miejsce w klasie Legend (L1) w klasyfikacji końcowej Kryterium Karowa (czas przejazdu 02:29,68).



13. Na Karowej w klasie Legend zwyciężyła załoga nr 79 Robert Luty/Darek Gurdziołek (Subaru Legancy, L1) z czasem 02:21,41.



14. Ogólnopolskie Kryterium Asów na Karowej to przede wszystkim ukłon zawodników w stronę kibiców za całoroczny doping. Stąd też niektórzy traktują przejazd jako zabawę rezygnując tym samym z rywalizacji o podium (załoga nr 61 Aleksander Zawada/Michał Kłos, Opel Adam, klasa R3).



15. Ogólnopolskie Kryterium Asów 55. Rajdu Barbórka, z czasem przejazdu 02:01,64 wygrał... Kajetan Kajetanowicz. Tradycyjnie już na fotelu pilota usiadł zwycięzca licytacji na rzecz WOŚP. Gratulujemy!

Nasza redakcja otrzymała książkę "Kajto. Jadę po swoje" z dedykacją "Jedź Bezpiecznie! Kajto", która trafi na aukcję na Allegro. Dochód z licytacji przeznaczony będzie na zakup elementów odblaskowych dla dzieci - rozpoczynamy w sobotę, 9 grudnia!
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry