Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Dodatki, które robią różnice | Ford Fiesta VIII 5d
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Punto | Grudzień 2017
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Najbezpieczniejsze modele według Euro NCAP
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych
TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Rajdy | WRC 2014

Ogier kontra Latvala - Volkswagen przed Rajdem Włoch
04-06-2014 | źródło: materiały prasowe

W 6. rundzie WRC zapowiada się spektakularny pojedynek Ogier-Latvala o prowadzenie w klasyfikacji generalnej. W zespole Volkswagen Motorsport zadebiutuje nowy pilot Mikkelsena - Ola Floene.



Walka o prowadzenie w tabeli Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) podczas 6. rajdu w sezonie jest pojedynkiem Polo R WRC z Polo R WRC. Celem Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassii i Jari-Matti Latvali/Miikka Anttili w Rajdzie Włoch jest poprawienie swojego dorobku w klasyfikacji generalnej. Jedni chcą zwiększyć przewagę, drudzy ją zniwelować. Są zatem duże szanse, że na Sardynii pojedynek mistrzów świata z pretendentami do tego tytułu, liderów tabeli z załogą z drugiego miejsca i jednocześnie rywalizacja dwóch duetów z tego samego zespołu będzie tak emocjonująca, jak ich walka w Argentynie.

Przewaga Ogiera nad Latvalą wynosi 24 punkty. Kolejny kierowca w tabeli, również z zespołu Volkswagena, Andreas Mikkelsen, ma 40 punktów straty do Latvali. Mikkelsenowi na Sardynii, po raz pierwszy w rajdzie WRC, będzie towarzyszył jako pilot Ola Floene, z którym Mikkelsen jeździł już wcześniej

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport:
"Volkswagen znajduje się obecnie w Rajdowych MŚ w uprzywilejowanej sytuacji. Cały zespół pracował bardzo intensywnie i ciężko i zawsze przygotowywał dla naszych trzech kierowców pierwszorzędny sprzęt. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen odpłacają się doskonałą jazdą i wspaniałymi wynikami. Miejsce pierwsze, drugie i trzecie w klasyfikacji kierowców oraz pierwsze miejsce w klasyfikacji konstruktorów są tego jednoznacznym dowodem. Kibice we Włoszech oraz fani WRC przed telewizorami będą znów świadkami emocjonującej rywalizacji. Mogę tylko powiedzieć, że kto nie będzie śledził walki na Sardynii, dużo straci".

Ważne dla Volkswagena: w rywalizacji o mistrzostwo świata nie ma team orders

Wygrać ma lepszy. Oba 315-konne Volkswageny Polo R WRC Ogiera i Latvali staną na starcie rajdu w identycznym stanie technicznym. Na trasie obaj kierowcy Volkswagena mają wolną rękę w podjęciu decyzji, jak będą walczyć między sobą o punkty, miejsca na podium i ewentualnie zwycięstwo w rajdzie. Mimo że pojedynek o pierwsze miejsce toczy się między załogami z jednego zespołu, wynik Rajdu Włoch w żadnym wypadku nie jest jeszcze przesądzony: obok trzech Volkswagenów Polo R WRC na starcie stanie jeszcze kilkanaście innych World Rally Car - Citroenów, Fordów i Hyundai.

Dodatkowego smaczku dodają Rajdowi Włoch wyzwania, jakie stawia zawodnikom sama trasa.

Drift niewskazany, w cenie precyzja i mądra strategia użycia opon


Rajd Włoch jest czwartym rajdem szutrowym z rzędu i charakteryzuje się wąskimi, pokrytymi luźnym piaskiem trasami. Na wielu odcinkach na poboczu leżą duże kamienie. Wypadnięcie z trasy grozi uszkodzeniem zawieszenia. Oprócz czystego stylu jazdy liczy się także rozsądne gospodarowanie oponami. Kierowcy WRC mają do dyspozycji maksymalnie 25 opon plus cztery użyte podczas shakedown. Także upał może być kolejnym ważnym czynnikiem w Rajdzie Włoch. W czerwcu na Sardynii panują już letnie temperatury, które szczególnie na długich odcinkach specjalnych dają się we znaki kierowcom i pilotom.

Z Olbii do Alghero: nowe centrum rajdu, ten sam charakter

Po raz pierwszy od 2004 roku, od czasu gdy Rajd Włoch odbywa się na Sardynii, jego centrum jest Alghero. 40-tysięczne miasto na zachodzie wyspy, zwane także małą Barceloną, zastąpiło dotychczasowe centrum w Olbii. Start będzie miał miejsce w Cagliari. Tym, co pozostanie, jest zasadniczy charakter Rajdu Włoch.

Tylko 74,65 kilometrów z łącznie 364,92 km odcinków specjalnych jest nowe w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dwa odcinki specjalne zostały połączone w nowy OS Monte Lerno o długości 59,13 km - najdłuższy w kalendarzu MŚ 2014. Łącznie w programie jest 17 oesów. Ostatni Cala Flumini to tzw. Power Stage z dodatkowymi punktami w kategorii kierowców i pilotów dla trzech pierwszych załóg. Niedzielny odcinek specjalny, rozpoczynający się o godz. 12:08, będzie transmitowany na żywo w telewizji.

Noc w Cagliari, loty w Monte Lerno

Rajd Włoch 2014 rozpoczyna się odcinkiem specjalnym Citta' Di Cagliari. W czwartek o godzinie 21:13, czyli 27 minut po zachodzie słońca, World Rally Cars wystartują do liczącego 1,30 kilometra odcinka prowadzącego przez dzielnicę portową w pobliżu centrum miasta. Będzie to jedyny odcinek na asfalcie.

Prawdziwą atrakcją Rajdu Włoch jest jednak Micky's Jump w Monte Lerno. Legendarny skok na zakończenie prawego zakrętu, gdy ziemia po prostu ucieka w dół spod kół samochodów, po perfekcyjnym "locie" Polo R WRC Sebastiena Ogiera został w 2013 roku wybrany "momentem roku w sporcie motorowym FIA".

Mówimy po norwesku: stara-nowa twarz - Ola Floene

Premierę w Polo R WRC świętuje nowa stara para - Andreas Mikkelsen/Ola Floene. Sympatyczny Ola Floene to pierwszy pilot, z którym Mikkelsen rozpoczynał swoją karierę rajdową. Obaj jeździli już razem w latach 2006-2012 i dwa razy z rzędu, w 2011 i 2012 wygrali w kategorii kierowców i pilotów w Intercontinental Rally Challenge (IRC), aktualnych Rajdowych Mistrzostwach Europy.

Ponadto w 2012 roku brali udział w testach Volkswagen Motorsport przed Rajdowymi Mistrzostwami Świata, startując Skodą Fabią Super 2000. Andreas Mikkelsen i jego dotychczasowy pilot Mikko Markkula rozstali się za obustronnym porozumieniem. Dla Mikkelsena zmieni się "język urzędowy" w kokpicie na norweski, natomiast wypracowany system notatek pilota pozostanie bez zmian.



Sebastien Ogier:
"Po ekstremalnie kamienistych i błotnistych odcinkach specjalnych w Argentynie, cieszę się teraz bardzo na rajd na Sardynii. Szybkie szutrowe trasy o wiele bardziej odpowiadają mojemu stylowi jazdy. Wprawdzie na luźnym piasku Julienowi i mnie będzie wyjątkowo trudno w piątek, gdy jako pierwsi będziemy przecierać trasę, ale mimo to sądzę, że mam duże szanse na zwycięstwo. Zawsze dobrze się czułem na Sardynii i zawsze osiągałem tutaj przyzwoite rezultaty. Moim największym rywalem, tak jak w poprzednim rajdzie, będzie kolega z zespołu Jari-Matti Latvala. Mogę obiecać Jari-Mattiemu i kibicom: pojedynek z pewnością będzie emocjonujący i zacięty".



Jari-Matti Latvala:
"Jest kilka rajdów w kalendarzu MŚ, na które szczególnie się cieszę - i Rajd Włoch jest jednym z nich. Warunki na trasie przypominają trochę Rajd Portugalii, chociaż zakręty we Włoszech są lepiej widoczne. Ale za to nawierzchnia w porównaniu z Portugalią jest bardziej śliska, bo bardzo piaszczysta. Jednak gdy trasa zostanie "oczyszczona" przez kilka samochodów, przyczepność będzie lepsza. Drogi są wprawdzie dość wąskie i czasem drzewa i skały mogą znaleźć się zbyt blisko, mimo to na odcinkach specjalnych można szybko znaleźć dobry rytm. Na driftowanie jest za mało miejsca, musimy zatem uważać i nie przesadzać. W ubiegłym roku w kwalifikacjach mieliśmy najlepszy czas, ale potem na pierwszym oesie uszkodziliśmy oponę. Ostatecznie jednak przedarliśmy się z Miikką na trzecie miejsce. Po wygranej w Argentynie jestem naturalnie bardziej pewny siebie i chciałbym znów walczyć o zwycięstwo. Moim celem jest miejsce na podium".



Andreas Mikkelsen:
"To wspaniałe, mieć Ola z powrotem w kabinie. Wprawdzie przed Rajdem Włoch nie udało nam się przeprowadzić żadnych jazd testowych, ale myślę, że to nie okaże się problemem. Obaj znamy się już od dawna, a ostatnio to była tylko mała przerwa w naszej współpracy. Nie zmienimy nic w samych notatkach, oprócz tego, że teraz będą one po norwesku, a nie po angielsku. W każdym bądź razie naszym celem będzie zaliczenie czystego, bezbłędnego rajdu, a miejsce w pierwszej piątce byłoby wspaniałym wynikiem. Gdy przeanalizuje się poprzednie lata w Rajdzie Sardynii widać, że wielu kierowców uszkodziło tu opony lub wypadło z trasy. Zatem zadaniem numer jeden będzie nie popełnić żadnej głupoty i uważać na sprzęt. Szczególnie cieszę się na OS ?Monte Lerno" z Mickey's Jump, który co roku jest prawdziwą atrakcją. Z długością prawie 60 kilometrów jest to najdłuższy oes w tegorocznych rajdach. Zasadniczo jest mi obojętnie, czy odcinek specjalny jest długi czy krótki, bo sądzę, że jestem w dobrej kondycji fizycznej. A urozmaicenia - krótkie sprinty i długie odcinki specjalne, to dla kierowców, pilotów i widzów dobra rzecz. I to właśnie jest zaleta Rajdu Włoch".

Trzy pytania do... Ola Floene



Jesteś znów u boku Andreasa Mikkelsena i po raz pierwszy startujesz z nim w Polo R WRC w Rajdzie Włoch. Jakie to uczucie?

"Jeszcze tak naprawdę nie dotarło to do mnie. Przed około tygodniem po raz pierwszy od roku byłem w siedzibie zespołu Volkswagen Motorsport w Hanowerze. To było trochę nierzeczywiste. Pierwszą rzeczą, jaką zrobiłem, było przywitanie się z ludźmi w warsztacie. Było wiele uścisków dłoni, klepania po plecach z mechanikami i inżynierami. To był bardzo przyjemny moment".

W ubiegłym sezonie zdobyłeś z Pontusem Tidemandem tytuł mistrza świata juniorów w Rajdowych MŚ, a tym samym trzeci wielki tytuł w Twojej karierze. Co poza tym ten rok przyniósł Tobie osobiście?

"Start jako pilot w JWRC w ubiegłym roku to było wspaniałe doświadczenie i dało mi nowe życie, nowego ducha walki i nową, odzyskaną miłość do rajdów. Aby dorównać kondycją młodym sportowcom, trenowałem po 16 godzin dziennie przez 18 miesięcy. Teraz więc nie tylko jestem maksymalnie zmotywowany, lecz także w najlepszej formie fizycznej w życiu".

Co zmieni się dla Andreasa, jeżeli chodzi o notatki dotyczące trasy?

"Po pierwsze: w samochodzie będzie się mówiło znów po norwesku. Poza tym nie ma wiele powodów, aby zmieniać coś w notatkach. Mój poprzednik Mikko Markkula wprowadził dużo dobrych rzeczy do systemu, z których możemy teraz korzystać. Wcześniej potrzebowaliśmy dwóch, trzech słów, aby opisać sytuację. Mikko zredukował to do jednego słowa. Dlatego notatki są bardziej precyzyjne, a przede wszystkim szybsze. Można powiedzieć, że Mikko ułatwił mi życie".

Liczba na Rajd Włoch: 18

18 startów w Polo R WRC, 18 razy na punktowanych pozycjach - to doskonały bilans Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassii przed Rajdem Włoch. Od Rajdu Monte Carlo w styczniu 2013 roku duet Volkswagena zawsze zdobywał punkty. Seria punktowanych wyników osiągniętych w kolejnych rajdach jest imponująca także w przypadku kolegów z zespołu i rywali w MŚ Jari-Matti Latvali/Miikka Anttili: od rajdu Szwecji w 2013 roku 17 razy z rzędu zdobywali punkty. Oba zespoły mają ten sam cel: któregoś dnia pobić rekord wielokrotnego mistrza świata Sebastiena Loeba (Citroen), który 28 razy pod rząd kończył rajdy na punktowanych pozycjach.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry