strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
naglowek
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Wydanie na weekend


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Rajdy samochodowe

Volkswagen triumfuje w Rajdzie Dakar
19-01-2009, foto: Volkswagen



Podwójnym zwycięzcą tegorocznego Rajdu Dakar w kategorii samochodów został Volkswagen. Dwie załogi jadące modelem Race Touareg stanęły na najwyższych stopniach podium. A mogło być jeszcze lepiej, gdyby nie wypadek i w efekcie wycofanie się Carlosa Sainza, który od początku rajdu zaliczał się do ścisłej czołówki. Równocześnie są to pierwsze zwycięstwa samochodów z silnikiem wysokoprężnym w 30 letniej historii Dakaru.

Zwycięzcami w kategorii samochodów został team Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz. Na drugim miejscu uplasował się zespół Mark Miller/Ralph Pitchford, zaś na 6. ostatni duet Volkswagena Dieter Depping/Timo Gottschalk .

Wszystkie załogi Volkswagena startowały na Race Touaregu z silnikiem wysokoprężnym V6 TDI o mocy 280 KM. Jednak to nie pierwsze zwycięstwo tej firmy w historii Dakaru. W II. edycji, w 1980 roku, na najwyższym miejscu podium stanęli Freddy Kottulinsky/ Gerhard Löffelmann, jadący na seryjnym modelu Iltis. Wtedy też załogi Volkswagena zajęły 4 i 9 miejsce.



Kris Nissen, Dyrektor Volkswagen Motorsport:
"Udało się! Chcieliśmy jako pierwszy producent wygrać Rajd Dakar samochodem z silnikiem wysokoprężnym i dopięliśmy tego. Volkswagen może być rzeczywiście dumny z historycznego triumfu. Móc świętować podwójne zwycięstwo w tym ekstremalnie trudnym rajdzie to wielka sprawa. Nie tylko pokonaliśmy mocnych rywali – Mitsubishi i X-raid-BMW, lecz także sam Rajd Dakar. Był on trudniejszy, stawiał większe wyzwania i większe wymagania niż kiedykolwiek przedtem. Volkswageny były świetnie przygotowane, były bardziej wytrzymałe i niezawodne: trzy z czterech samochodów dojechały do celu, przy czym żaden z Race Touaregów nie wycofał się z powodu problemów technicznych. Moja wdzięczność i gratulacje należą się całemu zespołowi oraz naszym doskonałym kierowcom i pilotom".

Giniel de Villiers (RPA), 1 miejsce w klasyfikacji generalnej
"Jestem niezmiernie szczęśliwy, że osiągnąłem ten sukces z Volkswagenem. To zwycięstwo jest dla mnie cenniejsze, niż wszystkie tytuły, które zdobyłem w wyścigach samochodów turystycznych. Decydujący był dwunasty etap. Przedtem jeszcze myślałem, że będziemy na trzecim miejscu. Ciągle pamiętałem, jak nasz rywal Stéphane Peterhansel, mając wielką przewagę jeszcze na dzień przed metą, przegrał rajd w 2003 roku.

Po dwunastym etapie prowadziliśmy. Race Touareg sprawował się perfekcyjnie, i to w tak trudnej edycji Rajdu Dakar. To był klucz do sukcesu. Dziękuję za to wszystkim w Volkswagenie. Nawet jeżeli wygrałem właśnie ten Dakar, który nie był rozgrywany w mojej ojczystej Afryce: to był pod każdym względem „prawdziwy” Rajd Dakar, i do tego najtrudniejsza edycja, w jakiej kiedykolwiek brałem udział".

Dirk von Zitzewitz (Niemcy), pilot:
"Przepełnia mnie uczucie niesamowitej radości i ulgi. Do końca jechaliśmy pod olbrzymią presją i uwierzyłem w sukces dopiero wtedy, gdy mieliśmy za sobą ostatni odcinek.
Za często przeżywałem rozczarowania w tym sporcie. Ten wynik z Volkswagenem jest po prostu wspaniały! Gdy ukończyliśmy niewiarygodnie trudny dwunasty etap, coś mi podpowiadało, że może nam się udać. Jeśli nie teraz, to kiedy? I udało się. To jest największy sukces w mojej karierze".

Mark Miller (USA), 2 miejsce w klasyfikacji generalnej:

"To jest doskonały wynik dla Volkswagena po tak ciężkim rajdzie. Cieszę się, że wniosłem swój wkład w podwójne zwycięstwo marki. Ten rajd nie musi obawiać się porównań z edycjami afrykańskimi – był ekstremalnie trudny. Moim zdaniem odcinek z Fiambalá do Rioja był najtrudniejszym etapem, jaki kiedykolwiek musiałem pokonać. Tej edycji rajdu na pewno nigdy nie zapomnę. Volkswagen Team i Volkswagen Race Touareg nigdy nie zawiodły nas na tej trudnej i długiej trasie".

Ralph Pitchford (RPA), pilot:
"Gratulacje dla Volkswagena, to jest imponujący wynik. To był wspaniały rajd, który sprawił wiele radości i był bardzo, bardzo trudny dla kierowców i pilotów. Pozostanie niezapomniany choćby dlatego, że Mark i ja odnieśliśmy w nim najlepsze wyniki w życiu. Samochód był doskonały i doprowadziliśmy go w jednym kawałku do mety".

Carlos Sainz (Hiszpania):
"W Rajdzie Dakar długo dyktowaliśmy tempo i długo byliśmy liderami. Tym bardziej przykry jest dla mojego partnera Michela Périn i dla mnie fakt, że po wypadku w dwunastym etapie musieliśmy się wycofać. Nigdy nie można nie doceniać rajdu Dakar. Najpierw trzeba sprostać jego pułapkom, by móc wygrać. Gratuluję moim kolegom z zespołu Ginielowi de Villiers i Dirkowi von Zitzewitz zwycięstwa w Dakarze. Mieli wszelkie prawo wygrać ten trudny rajd".

Michel Périn (Francja), pilot:
"Gratulacje dla Volkswagena, Giniela i Dirka – fantastyczny wynik dla marki, do którego też chętnie byśmy się przyczynili. Niestety nie udało nam się, choć jeszcze, tuż przed końcem rajdu, mieliśmy wielkie szanse. Ale taki już jest Dakar".

Dieter Depping (Niemcy), 13. w klasyfikacji etapowej/6. w klasyfikacji generalnej:
"Wielki sukces Volkswagena! Jestem dumny, że jestem częścią tego zespołu. Do czego jest zdolny TDI-Diesel-Power miałem wielokrotnie okazję sprawdzić podczas rajdu, gdy musiałem podjeżdżać Race Touaregiem pod wydmy - teoretycznie nie do pokonania.
Ja i mój pilot Timo Gottschalk mieliśmy w Rajdzie Dakar lepsze i gorsze chwile. Dobrymi wynikami etapowymi i dobrymi międzyczasami pokazaliśmy, że możemy równać się, a nawet pokonać wielkie zespoły. Szczególnie dziękuję naszym mechanikom, którzy mimo dodatkowej nocnej pracy zawsze optymalnie przygotowywali samochód i byli wielkim oparciem dla nas i dla całej reszty zespołu. Chciałbym podarować im jeszcze lepszy wynik. Mimo kilku trudnych momentów udało nam się dostać do czołówki i zająć ostatecznie dobre, szóste miejsce".

Timo Gottschalk (Niemcy), pilot:
"Rajd Dakar w Argentynie i Chile znalazł sobie nową ojczyznę. Odcinki specjalne były trudniejsze i bardziej urozmaicone, niż kiedykolwiek wcześniej. Jednym z nowych wyzwań były ciągłe zmiany terenu, które od kierowcy i pilota wymagały dużej umiejętności dostosowywania się. Do tego fani motoryzacji wzdłuż wszystkich etapów codziennie z entuzjazmem witali uczestników. Wspaniała premiera Dakaru w Ameryce Południowej,
w której Dieter Depping i ja musieliśmy jednak pogodzić się kilka razy z gorszymi wynikami. Ale tak to już jest w rajdach. Team Volkswagena wykonał doskonałą robotę i w pełni zasłużył na podwójne zwycięstwo"


www.jedz-bezpiecznie.pl czytaj także:
· Polacy w Rajdzie Dakar 2010 01-01-2010
· Mapa Rajdu Dakar 2010
01-01-2010
· Dakarowy team Volkswagena w liczbach 30-12-2009
· Volkswagen szykuje się na Dakar 24-11-2009
· Volkswagen potwierdza swój udział w Rajdzie Dakar 2010
11-03-2009
· Mitsubishi wycofuje się z Dakaru 04-02-2009
· Niepełnosprawny kierowca ukończył Rajd Dakar 19-01-2009
· Volkswagen triumfuje w Rajdzie Dakar 19-01-2009

· Polscy zawodnicy na etapach Rajdu Dakar 2009 17-01-2009
· Wystartował Rajd Dakar 2009 03-01-2009

zobacz także:
· Mapa Rajdu Dakar 2009
02-01-2009
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry