Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Ford C-Max i Ford Grand C-Max
TESTY | Plusy i minusy - Dodatki, które robią różnice | Ford Fiesta VIII 5d
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Punto | Grudzień 2017
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych
TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Wyścigi | WTCC 2014

Pierwszy wyścigowy weekend Citroenów C-Elysse WTCC
10-04-2014 | źródło: materiały prasowe

Po dziewięciu miesiącach przygotowań i ponad 10 tys. km jazd testowych zespół Citroen Racing rozpoczyna swój pierwszy sezon w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Nowy sezon wyścigowy rozpocznie się w Maroku, na torze Moulay El Hassan w Marrakeszu.



Cztery pierwsze rundy odbędą się w ciągu zaledwie pięciu tygodni. Na starcie staną trzy Citroeny C-Elysee WTCC, którymi pojadą Yvan Muller (nr 1), Sebastien Loeb (nr 9) i Jose-María Lopez (nr 37).

Magia nazwy
26-04-2013

Pola Elizejskie to reprezentacyjna aleja Paryża, przy której znajduje się m.in. flagowy salon Citroena. Czyżby model C-Elysee nawiązywał to obu faktów?

Od czasu, gdy 10 lipca 2013 roku model C-Elysee WTCC przejechał swoje pierwsze metry, zespół Citroen Racing realizował intensywny program prac rozwojowych, w których uczestniczyli czterej kierowcy: Sebastien Loeb, Yvan Muller, Jose-Maria Lopez i Ma Qinq Hua. W ostatnich dniach rytm przygotowań w halach centrum technicznego w Wersalu stał się jeszcze bardziej ożywiony. Trzy pierwsze samochody po zmontowaniu zostały wysłane na ogólny sprawdzian na torze Magny-Cours w środkowej Francji.



Yves Matton, dyrektor Citroen Racing:
"Rozpoczęcie sezonu to jedna sprawa, natomiast realizacja od zera programu w nowej, nieznanej dyscyplinie to coś zupełnie innego! Wszystko jest dla nas nowością. Samochody, to oczywiste, ale również materiały, metody, przepisy, strategia rozgrywania wyścigu. (...) Wszyscy członkowie Citroen Racing włożyli ogrom swej energii i motywacji, abyśmy w porę osiągnęli gotowość. Pewnie, że chcielibyśmy mieć kilka dodatkowych dni na przygotowania, lecz z drugiej strony już niecierpliwie czekamy, aż znajdziemy się w Marrakeszu i poznamy pierwsze efekty naszej ponad rocznej pracy. Aby stać się zespołem konkurencyjnym w WTCC, będziemy musieli jeszcze wyrobić sobie niezbędną automatykę działania. Jesteśmy bardzo ciekawi pierwszych danych chronometrycznych. To w tej chwili nasz główny znak zapytania - musimy wiedzieć, jak plasujemy się względem naszych konkurentów".

Tor wyścigowy Moulay El Hassan, od roku 2009 wykorzystywany wyłącznie przez serię WTCC, wytyczony jest na szerokich bulwarach na peryferiach miasta. Złożony zasadniczo z długich prostych połączonych dwoma zakrętami i szykanami, z pozoru wydaje się bardzo nieskomplikowany.



Yvan Muller, kierowca:
"Spojrzenie na plan toru jest mylące. W rzeczywistości jest on trudny, ponieważ nie jest to stały tor, na początku jego nawierzchnia jest bardzo śliska. I jeszcze jedno: kluczem do zrobienia naprawdę szybkiego okrążenia jest prawidłowe przejeżdżanie po tarkach na cięciach - trzeba się na nich precyzyjnie ustawiać, czasami nawet skakać, uważając jednocześnie, by nie wypaść przez to z trasy. Pracowaliśmy oczywiście nad tym punktem w trakcie testów, trzeba będzie jednak poczekać na prawdziwą jazdę, by mieć pewność, że wychodzi nam to tak, jak powinno. (...) W zaledwie kilka dni po Marrakeszu będziemy już na torze Paul Ricard, gdzie rozegrana zostanie druga runda. Nawet jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, mechanicy będą mieli bardzo mało czasu na przejrzenie samochodów. Jeśli zaś dojdzie do wielu uszkodzeń, wszystko się dodatkowo skomplikuje. Ta sytuacja jeszcze zwiększa presję, jaką wszyscy odczuwamy".

W Marrakeszu będziemy zatem świadkami wielkiego nowego debiutu Sebastiena Loeba i Jose-Marii Lopeza.



Sebastien Loeb, kierowca:
"W zasadzie na torach miejskich, takich jak Pau, Baku czy Monako, czuję się dobrze i swobodnie, nie miałem jednak czasu, by dobrze poznać charakter toru w Marrakeszu. Zresztą, w najbliższych dniach czeka mnie więcej nowości. Nawet po pełnym sezonie w serii wyścigowej GT powodem do obaw jest dla mnie start w tłoku, całym peletonem. Stłoczenie samochodów przed pierwszym zakrętem, kiedy każdy chce uniknąć utraty zajmowanej pozycji, powoduje, że odstępy pomiędzy autami są minimalne. Jeśli natomiast chodzi o samochód, o stan przygotowań Citroena C-Elysee WTCC, jestem spokojny. Wiem, że wykonaliśmy dobrą robotę i za kierownicą tego auta czuję się pewnie. Możliwe nawet, że zyskaliśmy nieco przewagi nad konkurentami w zakresie prac rozwojowych, chociaż ostatnio tempo naszych postępów jest mniejsze niż zespołów, które rozpoczęły swoje testy w ciągu ostatnich tygodni. Tak jak wszyscy inni, odczuwam ogromną motywację w związku z początkiem nowego sezonu i nowej przygody".



Jose-Maria Lopez, kierowca:
"Najprzyjemniejszym etapem naszych przygotowań były jazdy testowe, teraz jednak cieszę się, że już przyjechaliśmy na miejsce pierwszej rundy. Niedługo zmierzymy się na torze z naszymi rywalami i będziemy mogli nareszcie przekonać się, jakie są efekty naszej pracy. Ja mam za sobą sporo wyścigów rozegranych na torach ulicznych, których w Argentynie nie brakuje. Nie jest to mój ulubiony styl ścigania się, uważam jednak, że to jest ważne, bo pozwala oglądać i przeżywać wyścigi naprawdę szerokim rzeszom publiczności. Trasa w Marrakeszu jest szczególna - do szykan dochodzi się tu z wysoką prędkością; jest też ostra, wymagająca dokładności jazda po tarkach. Już niedługo dowiemy się, na ile jesteśmy w tym dobrzy. Rozpoczęcie sezonu to zawsze szczególna chwila, a związane z nim podniecenie udziela się wszystkim członkom zespołu. Jesteśmy ludźmi rywalizacji i zależy nam wszystkim na osiągnięciu jak najlepszych wyników, tak, abyśmy wyjeżdżając z Marrakeszu wiedzieli, że zajmujemy dobre miejsce w klasyfikacji".

Pierwszy tegoroczny weekend wyścigowy WTCC rozpocznie się w piątek od półgodzinnego testu w formie wolnych przejazdów (13:30). W sobotę odbędą się dwie kolejne sesje testowe (o godz. 9:00 i 11:15), pozwalające zespołom przygotować się do kwalifikacji (15:00).

Tak, jak w Formule 1, sesja kwalifikacyjna składa się z trzech części. Po 20 minutach Q1, 12 najszybszych kierowców awansuje do Q2. Zawodnicy mają po 10 minut na zaliczenie czasów, dzięki którym pięciu najlepszych przechodzi do Q3. W tej ostatniej fazie kwalifikacji każdy z nich pokonuje tylko jedno okrążenie ze startu lotnego, walcząc o najlepszy czas i punkty. Za miejsca zajęte w Q3 otrzymuje się odpowiednio 5, 4, 3, 2 i 1 punkt do klasyfikacji Wyścigowych Mistrzostw Świata.

W niedzielę wyścig nr 1 na dystansie 14 okrążeń rozpocznie się o godz. 16:20. Przed drugim biegiem zespoły mają tylko po 15 minut na szybki serwis i korektę regulacji samochodów.

Start do wyścigu nr 2 nastąpi o godz. 17:25, kierowcy stanowiący pierwszą dziesiątkę z kwalifikacji startują w kolejności odwróconej względem zajętych w nich miejsc. Punkty zdobywa pierwszych dziesięciu zawodników na mecie wyścigów 1 i 2, zgodnie ze standardową skalą punktową FIA.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry