Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Toyocie Yaris III - wyposażenie samochodu
TESTY | Miejski hit Toyoty z napędem hybrydowym | Toyota Yaris III
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Wyścigi | World Endurance Championship 2014

Porsche 919 Hybrid w pierwszym rzędzie na starcie wyścigu 24h Le Mans
13-06-2014 | źródło: materiały prasowe

Po 16 latach nieobecności Porsche wraca do rywalizacji w topowej klasie 24-godzinnego wyścigu Le Mans - jednego z najbardziej wymagających na świecie. Dwa innowacyjne prototypy Porsche 919 Hybrid, z numerami 14 oraz 20, w kwalifikacjach wypadły lepiej niż dobrze - na liście startowej zajmują drugą i czwartą pozycję.



W trzeciej, ostatniej sesji kwalifikacyjnej samochód nr 14 (Romain Dumas/Neel Jani/Marc Lieb) z Romainem za kierownicą uzyskał najszybszy czas okrążenia - 3 min 22,146 s. W przypadku "dwudziestki" (Timo Bernhard/Brendon Hartley/Mark Webber) najlepszy pozostał czas Timo z drugiej sesji (3 min 22,908 s). W ostatnich minutach wyścigu prowadzący swoje bolidy Neel i Brendon nie mieli szans na poprawę wyników ze względu na ograniczenia bezpieczeństwa wprowadzone po wypadkach na torze.

5 topowych czasów okrążeń po kwalifikacjach wyścigu 24h Le Mans:
1. Nakajima/Sarrazin/Wurz (Toyota nr 7) 3 min 21,789 s
2. Dumas/Jani/Lieb (Porsche nr 14) +0,357 s
3. Davison/Lapierre/Buemi (Toyota nr 8) +0,734 s
4. Webber/Hartley/Bernhard (Porsche nr 2) +1,119 s
5. Albuquerque/Bonanomi/Jarvis (Audi nr 3) +1,482 s.


W pierwszej, środowej sesji kwalifikacyjnej 919 Hybrid dojechały na 1. i 2. miejscu, w drugiej sesji - na 2. i 3. pozycji.

Fritz Enzinger, wiceprezes LMP1:
"Przed Porsche największa chwila w projekcie LMP1 - pierwszy od 16 lat start w topowej kategorii Le Mans. Bez względu na rezultaty, z powodzeniem ukończyliśmy etapy prowadzące do tego miejsca, a przede wszystkim zbudowaliśmy silny, innowacyjny zespół inżynierów w Centrum Rozwoju Porsche w Weissach. Doświadczenia, które tu zdobyliśmy, nikt już nam nie odbierze. Pole position w Spa pokazało, że 919 Hybrid jest szybkie, i jako nowicjusze zyskaliśmy szacunek. Jestem dumny z naszego młodego zespołu, zarówno z jego technologii, jak i z kierowców. Każdemu z osobna życzę szczęścia i sukcesu w tym maratonie. Pierwszy i drugi rząd na starcie Le Mans to więcej niż mogliśmy się spodziewać".

Alexander Hitzinger, dyrektor techniczny LMP1:
"Wyzwaniem w projekcie samochodu na Le Mans od zawsze było zbudowanie bolidu szybkiego i wytrzymałego jednocześnie. Nowe regulacje WEC uczyniło to zadanie jeszcze bardziej skomplikowanym, ale i fascynującym. Nawet w obszarach rutynowych nie mieliśmy żadnego doświadczenia. Wybraliśmy jednak najlepsze rozwiązanie układu napędowego, z najlepszym potencjałem na przyszłość. W okresie poprzedzającym testy po raz kolejny zmodyfikowaliśmy aerodynamikę i ograniczyliśmy opór powietrza na potrzeby Le Mans, a poprawki techniczny pozwoliły na poprawę trwałości. 919 Hybrid to nasz pierwszy prototyp LMP1. Jest szybki, ale jego pełen potencjał nie został jeszcze wykorzystany. Taka jest rzeczywistość".

Andreas Seidl, szef zespołu LMP1:
"Całą organizację z nowym personelem musieliśmy stworzyć od zera. Mamy wspaniałych ludzi, ale nawet stu świetnych solistów najpierw musi nauczyć się grać razem, niczym orkiestra. Odpowiedzialność, komunikacja, procedury - wszystko musi tu funkcjonować perfekcyjnie. Na razie mamy za sobą dopiero dwa wyścigi, na torze Silverstone i Spa-Francorchamps, oba poszły nadzwyczaj dobrze. Trening był intensywny, nasz zespół przeprowadził jak dotychczas 1573 pit stopy. Testy odbywaliśmy również w nocy. Jako zespół nie doświadczyliśmy jednak jeszcze stresu związanego z 24-godzinnym wyścigiem. Wszyscy czekamy na to wyzwanie".

Porsche 919 Hybrid z numerem 14 poprowadzą: Romain Dumas (Francja), Neel Jani (Szwajcaria), Marc Lieb (Niemcy), a z numerem 20: Timo Bernhard (Niemcy), Brendon Hartley (Nowa Zelandia), Mark Webber (Australia). Łącznie, występowali oni w Le Mans 37 razy.

Porsche, choć ma na koncie rekordową liczbę 16 zwycięstw, nie dysponuje doświadczeniem przydatnym w tegorocznej rywalizacji. Obecnie celem projektu LMP1 jest dojechanie jednego z egzemplarzy 919 Hybrid do mety.



Fakty i liczby

Porsche ma na koncie rekordową liczbę zwycięstw w Le Mans - 16.

Pierwsze z nich odniósł w 1970 roku duet Hans Herrmann/Richard Attwood w 917 KH Coupe, a ostatnie - Laurent Aiello/Allan McNish/Stephane Ortelli w Porsche GT1, 7 czerwca 1998 roku.

Zgodnie z oficjalnymi informacjami, samochody Porsche ścigały się w Le Mans 812 razy - i to też jest rekord.

Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne ma na koncie Hans-Joachim Stuck, który w 1985 roku w Porsche 962 C (średnia prędkość 251,815 km/h); ten rekord pozostanie prawdopodobnie niepobity ze względu na szykany, które w 1990 roku pojawiły się na długiej prostej Hunaudieres.

Najdłuższy dystans w czasie wyścigu pokonali zwycięscy kierowcy Audi - Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller - 5410,713 km (397 okrążeń, średnia prędkość 225,45 km/h).

Podczas kwalifikacji (środa i czwartek) każdy kierowca musi przejechać w ciemności przynajmniej 5 okrążeń. Podczas gdy reguły WEC wymagają średnie z dwóch najszybszych okrążeń dwóch kierowców (czyli z czterech okrążeń), w klasycznej metodologii Le Mans brano po prostu najszybsze okrążenie samochodu.

W normalnym, wyścigowym trybie (bez samochodu bezpieczeństwa na torze) Porsche 919 Hybrid musi tankować co 13-14 okrążeń.

Tankowanie i zmiana kół może się odbywać jedynie sekwencyjnie, nie jednocześnie. Przy zmianie kół może pracować jedynie dwóch mechaników, co sprawia, że trwa ona dłużej niż w F1.

Kierowcy zazwyczaj zmieniają się, gdy potrzebne są nowe opony.

Dwa pełne tankowania i jeden zestaw opon Michelin to absolutne minimum; trzy to raczej standard, a czasami nawet i cztery - to otwarta kwestia i ogromne wyzwanie dla kierowców.

Podczas wyścigu kierowca nie może prowadzić dłużej niż 4 godziny w czasie 6-godzinnego okresu; żaden z nich nie może prowadzić dłużej niż przez 14 z 24 godzin.

Ze względu na długość toru, w pogotowiu są trzy samochody bezpieczeństwa.

Sprzęt na torze - poza dwoma bolidami - obejmuje m.in. zapasowe podwozie, sześć silników, pięć przednich przekładni, pięć tylnych, sześć przednich i tylnych spojlerów, 80 felg oraz 100 odbiorników oraz słuchawek.

Kierowca ma ograniczoną porcję energii do wykorzystania - podczas jednego, liczącego 13,629 km okrążenia Porsche 919 Hybrid może zużyć dokładnie 1,67 kWh energii.

W ubiegłym roku zwycięzca Le Mans przejechał 348 okrążeń. Na tym dystansie 919 Hybrid wygenerowałoby 581,2 kWh energii - co pozwoliłoby na świecenie 60-watowej żarówki przez całe 9687 godzin. Albo inaczej - pokonanie elektrycznym Volkswagenem e-Golfem dystansu 4576 km, czyli na przykład z Nowego Jorku do Los Angeles.

Wygrana w Le Mans przyniesie zwycięzcy nie tylko chwałę, ale i podwójną liczbę punktów względem pozostałych 7 wyścigów, trwających po 6 godzin każdy.

Obecnie, po dwóch z ośmiu wyścigów, zespół Porsche ma w klasyfikacji WEC 36 punktów i plasuje się za Toyotą (84), a przed Audi (28).

Porsche 919 Hybrid powstało w Centrum Rozwoju Porsche AG w Weissach; pracuje tam 230 członków zespołu.

Trzon zespołu LMP1 Porsche podczas Le Mans stanowi 86 członków (inżynierów, mechaników, szefostwa); do tego dochodzi personel odpowiedzialny za komunikację, marketing, sponsoring i wsparcie kierowców.

Na potrzeby tygodnia Le Mans dostawcy dostarczają ponad 1000 koszulek i innych elementów garderoby.

Lista zakupów dla zespołów i przedstawicieli mediów obejmuje: 50 kartonów sałatki, 50 kg truskawek, 300 melonów, 1200 kg mięsa, 500 kg ryb, 600 kg kurczaka, 2000 jajek i 1100 bochenków chleba.

Większość członków zespołów może się przespać w czasie wyścigu, o ile tylko znajdą na to czas i miejsce; kierowcy mają do dyspozycji łóżka w kontenerach zlokalizowanych za pit stopami.

Organizatorzy 24-godzinnego wyścigu Le Mans - Automobile Club de l'Ouest (ACO) - spodziewają się w tym roku około 250 tys. widzów.
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry