Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Bezpieczeństwo aktywne | Systemy wspierające kierowcę

Inteligentnie przyciemniane szyby
22-01-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Continental

W testowanych przez nas samochodach, przyciemniane szyby zaliczamy do elementów podnoszących komfort przede wszystkich najmłodszych pasażerów. Firma Continental przedstawiła właśnie swoje rozwiązanie w tym zakresie.



Jeszcze kilka lat temu przyciemniane szyby były domeną samochodów luksusowych. Obecnie coraz częściej oferowane są w cenie zakupu modeli należących do segmentu C, a nawet B. Właściciele starszych aut mogą je przyciemnić poprzez naklejenie specjalnych folii. Taka modyfikacja jest legalna, o ile nie obejmuje przedniej szyby i bocznych w pierwszej parze drzwi, co ma zagwarantować kierowcy optymalne pole widzenia.

Na zakończonych niedawno w Las Vegas targach elektroniki użytkowej (CES) firma Continental pochwaliła się autorskim systemem Intelligent Glass Control. Bazuje on na zatopionej w szkle folii z zawiesiną nanocząsteczek zmieniających swe położenie w zależności od występowania napięcia elektrycznego. W przypadku jego braku układają się losowo blokując w ten sposób przechodzenie fal światła. W praktyce daje to pełne zaciemnienie chroniąc wnętrze pojazdu zarówno przed nagrzaniem, jak i możliwością zajrzenia do środka przez osoby postronne.

Dostarczenie prądu porządkuje cząsteczki przez co szkło staje się przezroczyste. Jednak w tym momencie kontrolę przejmuje oprogramowanie, które może sterować natężeniem prądu, a tym samym zachowaniem się nanocząsteczek. W rezultacie stopień przyciemnienia będzie się automatycznie zmieniał w zależności od potrzeb, efektywniej utrzymując ustawioną temperaturę we wnętrzu samochodu.

Rozwiązanie to odciąży system klimatyzacji, dzięki czemu samo urządzenie będzie mniejsze. To cenna cecha w erze "odchudzania" masy samochodu. Nie będzie też konieczności stosowania tradycyjnych osłon przeciwsłonecznych. Choć specjaliści z Continentala podkreślają, że takie szyby pojawią się w określonych przepisami miejscach samochodu, to nie wykluczają wykorzystania ich właściwości także w tych z przodu. W przypadku kierowcy wyeliminuje to m.in. ryzyko oślepienia przez promienie słoneczne.

Finalnie rozwiązanie to przełoży się na mniejsze zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla nawet o 4 gramy na przejechany kilometr. Andreas Wolf, szef Działu Podwozi i Bezpieczeństwa w firmie Continental szacuje też, że dzięki temu wzrośnie o około 5,5 proc. zasięg samochodów elektrycznych.

Stosowana obecnie folia nadaje szybie niebieski odcień, ale zapowiedziano już prace nad pełną paletą kolorów. Być może inteligentne szyby uda się połączyć z funkcjonalnością znanych dziś... ekranów dotykowych.

Przedstawiciele firmy Continental nie ukrywają, że system Intelligent Glass Control jest dziś drogim rozwiązaniem. Wierzą jednak, że wykorzystanie go w innych urządzeniach, np. telefonach komórkowych, stosunkowo szybko przyczyni się do masowej produkcji, a tym samym spadku kosztów.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry