Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Technika | Bezpieczeństwo aktywne

Textar testuje do granic możliwości - po to, żeby kierowca nie musiał
06-07-2016 | źródło: materiały prasowe firmy Textar, foto: Wikipedia

Żeby przekonać się jak skuteczne są tarcze i klocki hamulcowe Textar, inżynierowie firmy zorganizowali test drogowy na przełęczy Stelvio. Egzamin został zdany celująco - także na tle dwóch innych konkurentów dostarczających elementy układów hamulcowych na pierwszy montaż.





Alpejska przełęcz Stelvio to druga najwyżej położona droga asfaltowa w Europie, która w najwyższym punkcie wspina na się na wysokość 2757 metrów nad poziomem morza. Dla porównania - najwyższy szczyt Polski, czyli Rysy, mają wysokość 2499 metrów i do wejścia na nie trzeba już trochę umiejętności z zakresu górskiej wędrówki. Droga przez przełęcz Stelvio postała prawie 200 lat temu, gdy nie istniały samochody. Dziś 48 zakrętów o 180 stopni stanowi prawdziwe wyzwanie, któremu nie sprostał kiedyś nawet legendarny Stirling Moss, wypadając tam z rajdowej trasy. I właśnie w to miejsce inżynierowie Textara zabrali testowe auta.



Stwierdzenie, że hamulce przetrwały próbę dynamicznego zjazdu z przełęczy jest niewystarczające. O wiele lepszą ilustracją są konkretne parametry. Pierwszy z nich to średnia siła, z jaką kierowca musiał naciskać na pedał hamulca, żeby utrzymać bezpieczną prędkość na zakrętach. "Im tarcze i klocki są bardziej rozgrzane, tym bardziej zmniejsza się współczynnik tarcia i tym mocniej kierowca musi naciskać na hamulec, by hamować z taką samą siłą. Zatem mniejsza średnia siła nacisku na pedał hamulca oznacza, że tarcze i klocki lepiej radzą sobie z wysokim obciążeniem termicznym" - wyjaśnia Mirosław Przymuszała, przedstawiciel marki Textar w Polsce. W przypadku tarcz i klocków Textar wystarczyło średnio 40 N, podczas gdy konkurenci wymagali nacisku z siłą odpowiednio 45 i 50 N.



Zmotoryzowany turysta, który zjechał z przełęczy nie chciałby znaleźć się w sytuacji, w której wprawdzie bezpiecznie zjechał z serpentyn, ale za to jego tarcze i klocki wymagają natychmiastowej wymiany. Dlatego inżynierowie Textar zbadali współczynnik tarcza już po ostudzeniu hamulców. "Gdyby był zbyt wysoki, tarcze i klocki kwalifikowałyby się do wymiany. Nasze klocki konstruowane są w taki sposób, że w czasie gwałtownego hamowania ich współczynnik tarcia rośnie" - zapewnia Mirosław Przymuszała. Dla produktów Textar współczynnik ten wyniósł 0,46 (mi), podczas gdy konkurenci osiągnęli zaledwie 0,33-0,38 (mi).



A co ze zużyciem? Nawet najlepsza skuteczność hamowania okupiona koniecznością częstej wymiany klocków i tarcz nie jest tym, czego oczekuje kierowca. Także i pod tym względem Textar wyprzedził konkurencję. Po zakończonym tekście okładziny klocków hamulcowych Textar były cieńsze o zaledwie 0,74 mm, podczas gdy klocki konkurencji straciły od 1,68 do 2,18 mm.

Nie każdy kierowca wybierając się na urlop przejedzie przez przełęcz Stelvio. Jednak dzięki testowaniu hamulców w tak ekstremalnych warunkach, tarcze i klocki hamulcowe Textar gwarantują bezpieczeństwo w czasie dojazdów do pracy czy na zakupy. Nawet jeśli w codziennej eksploatacji kierowca wykorzysta tylko ułamek ich możliwości, w każdej chwili będą gotowe zdać najtrudniejszy test - w sytuacji zagrożenia na drodze.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry