Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Bezpieczeństwo bierne | Poduszki powietrzne

Centralna poduszka powietrzna
20-11-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ZF TRW, film: EuroNCAP

Na poziom bezpieczeństwa na drodze składają się również elementy minimalizujące skutki wypadków. Do najbardziej efektywnych w tym zakresie zaliczane są poduszki powietrzne.



Komplet 6 poduszek powietrznych uchodzi już za standard wyposażenia nowego samochodu osobowego. Coraz częściej z listy opcji możemy też wybrać poduszki boczne montowane z tyłu. Kolejnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa jest upowszechnienie poduszki chroniącej nogi kierowcy. Niektórzy producenci idą już dalej oferując taką ochronę dla kolan pasażera. Co jeszcze można wymyślić w tym temacie?

Ford przy okazji wprowadzania na rynek nowego Mondeo zaimportował zza oceanu poduszki ukryte w pasach bezpieczeństwa, ale tylko tych na skrajnych miejscach z tyłu. Mają one za zadanie minimalizować przeciążenia działające na klatkę piersiową podczas zderzenia. Z kolei firma Takata, na tegorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie, zaprezentowała koncepcję poduszki umieszczonej pomiędzy przednimi fotelami.



Wynikiem prac nad takim samym rozwiązaniem pochwaliło się właśnie konsorcjum ZF TRW. Według założeń projektantów taka poduszka, podczas zderzenia bocznego, ma uchronić osoby siedzące z przodu przed uderzeniem o siebie. O tym jak bezwładnie przemieszcza się wówczas nasze ciało możemy zobaczyć na filmach z testów EuroNCAP.

Centralna poduszka powietrzna ma zadziałać zawsze, bez względu obecność drugiej osoby czy stronę uderzenia w auto, zaś jej optymalnym kształtem po napełnieniu jest trójkąt. Rozwiązanie to zostało już udostępnione konstruktorom samochodów. Być może jej wdrożenie do seryjnej produkcji przyspieszy zapowiedź organizacji EuroNCAP, która w 2018 roku chce zaostrzyć kryteria oceny poziomu ochrony podczas uderzenia w bok samochodu.

Do takich sytuacji dochodzi głównie podczas nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu. Według statystyk policji w 2014 roku była to najczęstsza przyczyna wypadków drogowych w Polsce. W 7710 zdarzeniach (22 proc. ogółu) rannych zostało 9991 osób (23 proc.), a 323 osób poniosło śmierć (10 proc.).

Innym zdarzeniem, w których centralna poduszka powietrzna powinna przynieść wymierne efekty, jest uderzenie bokiem samochodu w drzewo bądź słup. W 2014 roku na naszych drogach doszło do 2760 takich wypadków (8 proc. ogółu), w których obrażenia odniosło 3487 osób (8 proc.) i zginęło 518 osób (18 proc.). Jednak nie wszystkie ofiary to osoby siedzące z przodu.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry