Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Ford C-Max i Ford Grand C-Max
TESTY | Plusy i minusy - Dodatki, które robią różnice | Ford Fiesta VIII 5d
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Punto | Grudzień 2017
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych
TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Oświetlenie | Technologie

Rozwód z żarówką
05-11-2015 | źródło: materiały prasowe

Samochód i żarówka, która oświetlała drogę przed nim, zgodnie współżyli przez ponad sto lat. Jednak rozwój techniki jest nieubłagany i żarówka halogenowa wkrótce odejdzie do historii, a kierowcy urodzeniu już w XXI wieku będą patrzeć na nią tak, jak starsi patrzą na... korbę do rozruchu silnika.



Rola oświetlenia zewnętrznego pojazdu nie ulegnie zmianie: chodzi o to, żeby zapewnić kierowcy jak najlepszą widoczność w każdych warunkach panujących na drodze oraz pozwolić innym dostrzec nadjeżdżający samochód jak najwcześniej, ale jednocześnie ich nie oślepić. Brzmi skomplikowanie? Niestety, stosując reflektory z żarówkami halogenowymi próba spełnienia tych wszystkich wymagań przypomina pogodzenie ognia (zasięg świateł) z wodą (brak oślepiania). I to właśnie okazało się głównym powodem konieczności rozstania z żarówką.

Dziś nowe modele aut mają coraz częściej światła zbudowane z diod LED. Przewagą tego rozwiązania jest mniejsze zapotrzebowanie na energię elektryczną, ale przede wszystkim możliwość precyzyjniejszego sterowania wiązką światła. O ile w tradycyjnej lampie halogenowej mamy maksymalnie trzy reflektory (światła mijania, światła drogowe i doświetlanie zakrętów), o tyle w lampie LED każda dioda ma swój własny mały reflektor. Wisienką na tym torcie są duże możliwości stylistyczne - rzecz nie bez znaczenia w czasach, gdy coraz więcej samochodów jest "kupowanych oczami" klientów.

Jak może wyglądać kolejny krok w rozwoju tej technologii pokazała firma Valeo, nieprzypadkowo wybierając na miejsce prezentacji salon samochodowy IAA we Frankfurcie. Na stoisku francuskiego producenta można było zobaczyć prototyp reflektora głównego, w którym połączono diody LED z laserami.

Idea tej hybrydy jest bardzo prosta. Wiązka światła emitowanego przez diody LED pozwala na oświetlenie drogi na odległość 300 metrów - dla porównania zasięg światła żarówki halogenowej wynosi zaledwie 80 metrów! Zastosowane w reflektorze wiązki lasera pozwala wydłużyć pole widzenia kierowcy w nocy do 600 metrów. Ma to duże znaczenie w czasie nocnej jazdy po autostradzie, bo dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca ma szansę zobaczyć przeszkodę na jezdni na tyle wcześnie, by - mimo dużej prędkości jazdy - zatrzymać się przed nią bezpiecznie. Przy zastosowaniu żarówek halogenowych nie jest to w ogóle możliwe - zasięg ich światła jest na tyle niewielki, że po dostrzeżeniu przeszkody zabraknie czasu na zahamowanie. Dlatego zwiększenie zasięgu świateł dzięki laserom tak bardzo poprawia bezpieczeństwo: daje więcej czasu kierowcy na podjęcie decyzji i wykonanie manewru.



Hybrydowe reflektory główne już pod koniec 2016 roku trafią do gamy wyposażenia modelu premium jednego z obecnych klientów firmy Valeo. Zapewne, jak już nie raz było w przeszłości, rozwiązanie to w ciągu kilku lat trafi także do aut z niższych segmentów.

Inżynierowie Valeo pracują również nad wyeliminowaniem niebezpieczeństwa oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. W wykryciu takich sytuacji pomoże nowa generacja, opatentowanego przez Valeo, systemu BeamAtic Premium. Zastosowane w nim inteligentne czujniki sterują pracą diod LED i w razie konieczności wyłączają poszczególne z nich tak, by ograniczyć ilość światła wysyłanego w stronę nadjeżdżających z przeciwka pojazdów. Z punktu widzenia kierowcy oznacza to, że będzie można zapomnieć o przełączaniu między światłami mijania a drogowymi, a jednocześnie lewe pobocze drogi będzie równie mocno oświetlone jak prawe. Rozwiązanie to dostępne będzie w reflektorach głównych Matrix Laser, które pojawią się na rynku w 2018 roku.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry