strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Badania na rzecz poprawy bezpieczeństwa

PSS - inteligentne systemy bezpieczeństwa
03-02-2007, foto i rysunki: Bosch

Firma Bosch opracowuje i wdraża do użytku codziennego kolejne systemy mające zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Stanowią one program CAPS (Combined Active and Passive Safety), w którym łączą się systemy bezpieczeństwa biernego (np. airbag), jak i aktywnego (np. układ ABS). Jeden z nich tworzy grupa inteligentnych systemów PSS (Predictive Safety Systems). Aktualnie w jej skład wchodzą trzy grupy urządzeń.


Według specjalistów z firmy Bosch powszechne montowanie w autach systemu PBA ograniczy o 3,5% liczbę wypadków spowodowanych na najechanie na tył innego pojazdu.

Pierwszym z nich jest -stosowany już przez Audi, Predictive Brake Assist (PBA). W przypadku wykrycia potencjalnego zagrożenia (poprzez wykorzystanie czujnika radarowego ACC) system zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym i w sposób nieodczuwalny dla podróżnych przybliża klocki do tarcz. Dzięki temu, w przypadku nagłego hamowania, działanie jest prawie natychmiastowe. Jeśli hamowanie jednak nie nastąpi, a czujniki nie odnotują dalszego niebezpieczeństwa, układ automatycznie powraca do pozycji wyjściowej.

Według badań specjalistów z Boscha masowe montowanie PBA pozwoli zmniejszyć liczbę wypadków ze zderzeniami czołowymi o 2,5%, a w miejscach skrzyżowań lub najechania na tył auta o 3,5%.

W przyszłym roku zostanie wprowadzony do seryjnego wyposażenia Audi Q7 system Predictive Collision Warning (PCW). Jego zadaniem będzie ostrzeżenie kierowcy o możliwości zaistnienia sytuacji krytycznej możliwie z jak największym wyprzedzeniem. Także i on współpracować będzie z czujnikiem ACC, który rozpozna potencjalne  zagrożenie. W przypadku prawdopodobieństwa jego wystąpienia system PCW na krótko gwałtownie, ale bardzo dla kierowcy wyczuwalnie, zahamuje. Dodatkowo może również aktywować napinacze pasów bezpieczeństwa poprzez ich naprężenie i dosunięcie do ciała siedzącej osoby.

Ostatnie jak na razie urządzenie z tej grupy to Predictive Emergency Brake (PEB). Będzie ono stanowić uzupełnienie dla PBA i PCW, a jego seryjna produkcja ma się rozpocząć w 2009 roku.

Zadaniem PEB będzie wsparcie kierowcy, gdy ten w przypadku wykrycia zagrożenia zahamuje za słabo lub w ogóle nie podejmie żadnego działania. W zamierzeniach konstruktorów zadziałanie PEB ma znacznie osłabić siłę zderzenia.

W swoich pracach specjaliści z Boscha opierają się na statystykach i analizach wypadków samochodowych. W przypadku prac nad PSS korzystano m.in. z danych dotyczących wypadków w Niemczech, z których wynika, że na 100 kierowców tylko 1 zahamował prawidłowo, 45 za słabo, a 54 w ogóle. Konstruktorzy są przekonani, że przy zastosowaniu wszystkich dostępnych dziś systemów wspomagających kierowcę można by uniknąć lub zminimalizować skutki około 90% zdarzeń drogowych.


W najbliższym czasie system PSS tworzyć będą trzy urządzenia wspomagające proces hamowania auta.
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry