portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Systemy wspomagaj�ce kierowc� | Wizja zero

Idealny �wiat bez wypadk�w na drodze?
14-10-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto/film: Continental i archiwum

Od wielu lat w kwestiach zwi�zanych z bezpiecze�stwem na drodze m�wi si� o "Wizji zero". Dla wielu os�b, w tym dla mnie, to utopia, chyba, �e...



"Wizja zero" oznacza ca�kowit� redukcj� wypadk�w drogowych i w konsekwencji os�b rannych oraz zabitych. Dzi� trudno, nawet w przypadku kraj�w wysoko rozwini�tych, m�wi� o mo�liwo�ci osi�gni�cia takiej sytuacji. Wyznacza si� za to cele po�rednie, jak Dekada Dzia�a� Na Rzecz BRD 2011-2020 proklamowanej przez ONZ. Jej celem jest ograniczenie o po�ow� liczby os�b zabitych.

To bardzo z�o�one i trudne wyzwanie. Jednak mo�liwe do osi�gni�cia, tak�e i w Polsce. Twardym potwierdzeniem tego s� statystyki prowadzone przez policj�. Wed�ug nich w 2011 roku w wypadkach na polskich drogach zgin�o 4189 os�b, a w 2014 roku 3202 os�b. Osi�gn�li�my wi�c blisko 24 proc. spadek, co w przypadku celu Dekady BRD oznacza p�metek. O wiele mniejsz� dynamik� na spadek liczby wypadk�w (12 proc.) i os�b w nich poszkodowanych (14 proc.). Wci�� jednak przed nami bardzo daleka droga do osi�gni�cia "Wizji zero".

Bezpiecze�stwo oceniane jest przez pryzmat tzw. tr�jk�t wsp�zale�no�ci, czyli trzech czynnik�w: cz�owiek, droga i pojazd. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej 95 proc. wszystkich wypadk�w jest konsekwencj� b��du cz�owieka. Prawie po�owa z nich spowodowana by�a b��dn� ocen� sytuacji, a 38 proc. rozkojarzeniem. Jak wykaza�y r�wnie� ogl�dziny miejsca wypadk�w w blisko 40 proc. samochod�w osobowych nie dosz�o do pr�by hamowania, mniej wi�cej tyle samo os�b hamowa�o nieskutecznie.

Nad wyeliminowaniem b��d�w cz�owieka nieustannie pracuj� in�ynierowie i konstruktorzy samochod�w. St�d te� na ich wyposa�eniu pojawia si� coraz wi�cej system�w wspomagaj�cych kierowc�. Szacuje si�, �e sam system ESP pozwala uratowa� co roku 4 tys. os�b w samej tylko Europie. Z kolei funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach ograniczy�a o 8 proc. liczb� wypadk�w na autostradach, do kt�rych dochodzi�o przy zmianie pasa ruchu. Dzi�ki uk�adom hamowania awaryjnego o 28 proc. spad�a liczba os�b poszkodowanych w wyniku uderzenia w ty� auta, a asystent utrzymania pasa ruchu przyczyni� si� do 15 proc. ograniczenia liczby ofiar �miertelnych.



Opowiada� o tym, podczas wizyty w Polsce, James Remfrey, dyrektor ds. Inteligentnych Technologii w Dziale Podwozi i Bezpiecze�stwa w firmie Continental. Jak si� okazuje, ten znany g��wnie z opon koncern, zajmuje si� r�wnie� opracowaniem i produkcj� element�w uk�adu hamulcowego, bezpiecze�stwa biernego i czynnego, a tak�e system�w wspomagania kierowcy. I to nie na marginesie swojej dzia�alno�ci.

"Jeste�my globalnym dostawc� wielu element�w i podzespo��w dla motoryzacji. Na �wiecie praktycznie nie ma samochodu przy budowie, kt�rego nie mieliby�my udzia�u. To dla nas pow�d do dumy, ale jednocze�nie poczuwamy si� do obowi�zku zapewniania ich u�ytkownikom najwy�szego poziomu bezpiecze�stwa" - m�wi� James Remfrey - "Obecnie pracujemy nad systemem w pe�ni wspieraj�cym kierowc� we wszystkich manewrach. Opiera si� on na trzech elementach - wykrywaniu, planowaniu i dzia�aniu - co mo�e odbywa� si� z udzia�em cz�owieka lub automatycznie".

Co to oznacza w praktyce? M.in. wymian� informacji pomi�dzy pojazdami i otaczaj�c� infrastruktur�. Dzi�ki temu kierowca b�dzie mia� optymalny obraz tego co aktualnie dzieje si� np. na skrzy�owaniu i wiedz� o planowanych manewrach pozosta�ych uczestnikach ruchu. Jak szacuje NHTSA - ameryka�ski odpowiednik organizacji EuroNCAP - asystenci lewoskr�tu (LTA) i ruchu na skrzy�owaniach (IMA) mog� rocznie zapobiec blisko 600 tys. kolizji, a tym samym uratuj� �ycie ponad 1 tys. os�b na tamtejszych drogach.



Stosowanie coraz wi�kszej ilo�ci czujnik�w i system�w wspomagaj�cych jazd� ogranicza rol� kierowcy w poje�dzie. Na spotkaniu James Remfrey zaprezentowa� m.in. system samodzielnego parkowania bez wymaganej dzi� obecno�ci cz�owieka we wn�trzu samochodu. Ca�y manewr mo�na wykona� za pomoc� smartfona. St�d ju� prosta droga do wprowadzenia w �ycie autonomicznych samochod�w, czego te� nie ukrywa Continental.

"Jeste�my ju� po pierwszych testach drogowych w USA, kt�re wykonali�my razem z koncernem General Motors. Wyniki s� bardzo interesuj�ce, a przy okazji pojawi�y si� kolejne kwestie zwi�zane z zapewnieniem bezpiecze�stwa. Podczas jazdy w jedn� opon� wbi� si� gw�d�, co te� pokaza�o jak wa�nym elementem s� w tym projekcie" - doda� James Remfrey - "R�wnolegle pracujemy nad kwesti� ca�kowitej ochrony ca�ego systemu teleinformatycznego".

Zaprezentowane przez firm� Continental rozwi�zania u�wiadamiaj�, �e osi�gni�cie "Wizji zero" jest mo�liwe. Na pewno nie, jak zak�adaj� jej przedstawiciele, w 2025 roku, ale era autonomicznych samochod�w wydaje si� nieuchronn� przysz�o�ci�. Wizja idealnego �wiata bez wypadk�w drogowych, a tym samym ofiar, powinna cieszy�, jednak zaraz przychodzi �wiadomo��, �e to cz�owiek jest tu najs�abszym ogniwem. Jego rol� przejm� wi�c systemy elektroniczne i komputer, a to przywodzi mi na my�l czarne scenariusze opisywane w powie�ciach science-fiction.
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry