strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpiecze˝stwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Systemy wspomagające bezpieczeństwo

WOKS, nowe rozwiązanie w Golfie VI
09-12-2008, tekst: Maciej Kalisz, foto: Volkswagen



Aktywne zagłówki (Antiwhiplash) to specjalna konstrukcja przednich foteli mająca zapewnić nam optymalną ochronę podczas uderzenia w tył samochodu. Ich rolą jest podtrzymanie górnych części kręgosłupa - przede wszystkim kręgów szyjnych, czyli miejsc narażonych na największe przeciążenia, a tym samym uszkodzenia. Niestety, wciąż jest to zbyt rzadko spotykane wyposażenie będące głównie domeną samochodów z wyższej półki.

Organizacja EuroNCAP podnosząc kryteria swoich ocen, wprowadza m.in. nowy test sprawdzający stopień ochrony właśnie przed skutkami uderzenia w tył auta. Nie jest tajemnicą, że w ten sposób EuroNCAP próbuje po raz kolejny nakłonić producentów samochodów do powszechnego stosowania rozwiązań wpływających na nasze bezpieczeństwo. W końcu taki był cel powołania do życia tej organizacji.

Nowe procedury testów zaczną obowiązywać od przyszłego roku, jednak już teraz przeprowadzono je dla 25 modeli samochodów. Potwierdzono tym samym zasadność tych zmian - tylko 5 modeli samochodów zdało swój egzamin celująco. Wśród nich znalazł się Golf IV, zajmując 3. miejsce za Volvo XC60 i Alfa Romeo Mito.

Golf szóstej generacji wyposażony został w nowy system nazwany przez Volkswagena WOKS, czyli zoptymalizowany system zagłówków. Jego podstawa to przede wszystkim specjalne wyprofilowania pod kątem ludzkiej sylwetki przednich zagłówków i oparć foteli. Do ich budowy zastosowano również specjalny rodzaj twardej pianki. Jak podaje producent takie rozwiązanie pozwoliło na uzyskanie lepszego stopnia ochrony od dotychczas stosowanych systemów aktywnych. WOKS zgłoszony został przez Volkswagena do urzędu patentowego. Można się więc spodziewać, że będzie on stosowany także w kolejnych modelach tego producenta.

Oferowane w polskich salonach modele Golfa IV wyposażone są standardowo w fotel kierowcy z regulowaną wysokością. Poza najniższą wersją wyposażenia - Trendline, taką regulację znajdziemy też na przednim fotelu pasażera. Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji regulację podparcia lędźwiowego, a oba zagłówki (podobnie jak z tyłu) można ustawić na wysokość. System WOKS montowany jest seryjnie w każdym modelu Golfa.

Pamiętać jednak trzeba, że warunkiem koniecznym do optymalnego zadziałania systemu WOKS jest przestrzeganie obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa. W tym przypadku Volkswagen po raz pierwszy wyposażył Golfa w czujniki niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc.

czytaj także:
· Nowe kryteria ocen w testach zderzeniowych EuroNCAP 25-11-2008
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry