Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
TECHNIKA
Wyposażenie samochodów | eCall

Obowiązkowy eCall w nowym samochodzie
29-04-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Zapowiadany od lat system eCall zacznie obowiązywać od marca 2018 roku. Według autorów projektu zmniejszy on liczbę zabitych na europejskich drogach.



eCall jest integralnym elementem telefonu alarmowego 112. O ile numer ten musimy wybrać za pomocą klawiatury, to w przypadku eCall do aktywacji połączenia wystarczy przycisk zamontowany w samochodzie. Rozwiązanie to przyspieszy i ułatwi powiadomienie służb ratunkowych o wypadku.

Drugą jego zaletą jest możliwość automatycznego wezwania pomocy poprzez wysłanie sygnału S.O.S. z lokalizacją miejsca wyznaczoną przez GPS. O jego aktywacji, przy braku działania kierowcy bądź pasażerów auta, decyduje komputer pokładowy. Informacja zawierać będzie również markę i model uczestniczącego w wypadku samochodu.

Przygotowania Unii Europejskiej do wdrożenia tego systemu trwają od kilku lat. W międzyczasie część producentów samochodów uwzględniało już miejsce dla przycisku eCall. Ale zniechęceni brakiem wiążących decyzji przekształcili je we własne rozwiązania powiązane z możliwością kontaktu z dedykowaną infolinią. Jej operator pośredniczy w wezwaniu służb ratunkowych (czytaj także: Bądźmy w kontakcie).

Ostateczną decyzję o wprowadzeniu systemu podjął 28 kwietnia 2015 roku Parlament Europejski. Będzie on obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej po 31 marca 2018 roku. Pół roku wcześniej wszystkie kraje członkowskie mają być gotowe do jego obsługi.

Według jednej z koordynatorek procesu legislacyjnego, eurodeputowanej Olgi Sehnalowej, wdrożenie eCall zmniejszy o 2,5 tys. liczbę zabitych na europejskich drogach. Szybsze powiadomienie służb ratunkowych obniży też liczbę ciężej poszkodowanych osób. Szacuje się, że w mieście czas ten skróci się o 40 proc., a poza obszarem zabudowanym o połowę.

Działanie eCall wzbudza jednocześnie kontrowersje. Część osób obawia się stałego śledzenia lokalizacji samochodu, a tym samym utraty prywatności. Niektórych przeraża też możliwość kontroli zachowań za kierownicą, jak nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości.


Wszystkie z tych osób uspokaja eurodeputowana Olga Sehnalova twierdząc, że system eCall nie będzie gromadził i przechowywał takich danych. Na co dzień będzie uśpiony, uaktywni się dopiero po wypadku.

Korzystanie z europejskiego systemu eCall będzie bezpłatne.
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry