strona główna
www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
Technika
w ostatnim numerze
www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj także
www.jedz-bezpiecznie.pl Reklama


Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa 2011

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Targi, wystawy, imprezy

Sport

Systemy wspomagające bezpieczeństwo na drodze

Zintegrowany system ESP
30-11-2008, foto: Bosch



Opracowany przez firmę Bosch system ESP został wprowadzony do seryjnej produkcji w 1985 roku. Od tego czasu przeszedł on wiele modyfikacji dostosowując się do ogólnego rozwoju konstrukcji samochodów.

W tym roku Bosch rozpoczął seryjną produkcję ESP nowej generacji, w którym po raz pierwszy zintegrowano w jeden moduł czujniki pomiaru prędkości kątowej i przyspieszenia poprzecznego. Dotychczas stosowano rozwiązanie, w którym sterownik ESP umieszczony był w komorze silnika obok agregatu hydraulicznego systemu regulacyjnego. Wiązało się to z poprowadzeniem dodatkowej wiązki kabli łączącej go z czujnikami schowanymi w klatce pasażerskiej.

Podczas opracowania nowej konstrukcji musiano poradzić sobie z licznymi wyzwaniami, jak przystosowanie czujników do wyższych temperatur spowodowanych pracą silnika, wytłumienie drgań wywołanych przez agregat hydrauliczny, czy ustawienie czujnika przyspieszenia poprzecznego idealnie prostopadle do kierunku jazdy. W tym ostatnim przypadku znaleziono rozwiązanie poprzez połączenie dwóch czujników, które mierzą parametry prostopadle względem siebie. Z kolei zastosowanie nowego mocowania agregatu zwiększyło efektywność pracy ESP na gorszej nawierzchni drogi.

Nowe rozwiązania pozwalają również na zmierzenie z dużą dokładnością przyspieszenia wzdłużnego, którego wartości mogą być wykorzystywane m.in. przez system ułatwiający podjazd na wzniesieniach. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów możemy w ten sposób zaoszczędzić zużycie paliwa.


Według szacunków specjalistów od bezpieczeństwa na drodze, dzięki wprowadzeniu w Europie obowiązkowego systemu ESP będzie można rocznie uratować życie 4 tys. osób. Obecnie prawie co trzeci samochód na świecie jest wyposażony w ESP.
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatno¶ci | wydawca: Williana | kontakt | do góry