TEST

Oświetlenie | Philips X-tremeUltinon LED T10 W5W

Montujemy retrofity LED T10 Philips we wnętrzu samochodu

14-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Retrofity to nowe źródło oświetlenia samochodowego, które już dziś mogą zastąpić żarówki halogenowe. Nie posiadają jeszcze homologacji drogowej, ale bez przeszkód można je montować wewnątrz pojazdu.

Test - retrofity Philips X-tremeUltinon LED T10 W5W

Idea retrofitów jest bardzo prosta. Szklana bańka z żarnikiem została zastąpiona płytką i diodami LED. W porównaniu do żarówek halogenowych uzyskano białe i chłodne światło. Dzięki nim kierowca zyskuje nieporównywalnie lepszą widoczność i co ważne z wyraźną linią odcięcia oraz brakiem efektu oślepiania pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Ich kolejną zaletą jest prostota montażu. Wystarczy wyjąć z gniazda używaną dotychczas żarówkę halogenową i w to miejsce włożyć retrofit. Nasze próby z zamianą H7 potwierdziły te zapewnienia producenta, ale to temat na inną okazję. Póki co na opakowaniu retrofitów widnieje informacja "not for use on public roads". Dotyczy to wszystkich typów - H1, H4, H7 oraz H8/H11/H16.

To samo ostrzeżenie znalazło się na opakowaniach żarówek pomocniczych, np. P21/5W przeznaczonych do kierunkowskazów. Dylemat z zastosowaniem typu T10 również też rozstrzyga informacja, że przeznaczone są wyłącznie do montażu wewnątrz samochodu. Nie użyjemy więc ich do świateł postojowych. Ale…

Test - porównanie Philips X-tremeUltinon LED T10 W5W 4000K, 6000K i 8000K

Philips przekazał nam do testów retrofity X-tremeUltinon LED T10 W5W 12V. W każdym opakowaniu znajdują się po dwie sztuki. Biały trzonek przedzielony jest kolorową obwódką. To ważna informacja, bowiem żółta oznacza żarówki o barwie 4000 K, szara 6000 K, a niebieska 8000 K. To logiczny podział, bowiem odnosi się do uzyskanego światła. Odpowiednio to jasny żółty (w porównaniu z halogenami), klinicznie biały lub przechodzący w niebieskie wzorem lamp ksenonowych.

W każdym z nich zastosowano po jednej diodzie emitującej strumień światła o wartości 45 lumenów. Kwestię chłodzenia i stabilności rozwiązano zastosowaniem technologii CeraLight.

Sama wymiana jest bardzo prosta. Po zdjęciu przeźroczystej osłonki lampki (korzystają z okazji warto ją umyć) wystarczy wyjąć dotychczasową żarówkę i wcisnąć w gniazdo retrofit. Oczywiście przy wyłączonych światłach i bez dotykania palcami - tutaj wykonanej z tworzywa sztucznego - bańki. Dla ułatwienia można wyjąć cały moduł i odłączyć przewód zasilający.

Pozornie nie powinno być różnicy co do strony włożenia retrofitu, w praktyce nie zawsze zaświecił. Problem znikał po wyjęciu i włożeniu w drugą stronę. Po prostu trzeba trafić plusem w plus i minusem w minus.

Test - porównanie Philips X-tremeUltinon LED T10 W5W z tradycyjną żarówką halogenową

Efekt? Wymiany dokonaliśmy we wnętrzu Renault Megane II z wykorzystaniem retrofitów LED o temperaturze 8000 K. Nad przednimi fotelami znalazły się trzy, kolejna trójka nad kanapą i po jednym w każdych drzwiach. Po zapaleniu noc stała się dniem. Oświetlenie z żółtego (aby nie powiedzieć z pożółkłego) w kilka chwil przerodziło się w intensywnie jasne LED znane ze współczesnych modeli samochodów. Mówiąc bardziej obrazowo - na wykładzinie pod fotelem można znaleźć upuszczoną szpilkę.

Test - porównanie oświetlenia wnętrza samochodu retroftem Philips X-tremeUltinon LED T10 W5W 8000K i tradycyjną żarówką halogenową T10 W5W

Teraz trochę narzekania. Dotychczasowa żarówka oświetlała całą swoją powierzchnią, zamontowany retrofit działa kierunkowo. Różnice te szczególnie widać w drzwiach naszego samochodu.

Niemniej ten prosty zabieg pozwala znacząco odmłodzić wnętrze auta, ale ma też swoją cenę. Para retrofitów Philips LED X-tremeUltinon T10 W5W 8000 K kosztuje około 60 złotych. W sumie koszt naszej operacji to 300 złotych. W tej samej cenie znaleźliśmy w internecie także modele o temperaturze barwowej 4000 i 6000 K. Jednym z argumentów za takim wydatkiem, jest deklaracja producenta co do trwałości, która wynosi do 12 lat!

Poza T10, Philips oferuje do wnętrza samochodu także retrofity typu LED-Fest o długości 30, 38 i 43 mm. Można ich użyć także do oświetlenia deski rozdzielczej i pozostałych wskaźników. No i przestrzeni bagażowej.