TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Dacia Duster II 2WD

Dziecko w Dacii Duster II - foteliki i wózki

25-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Atutem Dacii Duster jest wysokie nadwozie, co ułatwia wykonanie wszystkich czynności podczas wkładania nosidełka lub zapięcia dziecka w foteliku samochodowym. W pojemnym i ustawnym bagażniku zmieściliśmy jednocześnie oba wózki - z gondolą i spacerówkę.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Foteliki dziecięce użyte w teście Dacii Duster II:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Po dezaktywacji przedniej poduszki pasażera można na jego miejscu zamontować fotelik dziecięcych w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Jest on mocowany wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Fotel pasażera w testowanej wersji wyposażenia Prestige nie ma regulacji wysokości. Podobnie jak pas bezpieczeństwa. Była za to funkcja ich podgrzewania (dopłata 600 złotych). Szuflada pod fotelem montowana jest fabrycznie.

Według naszych pomiarów siedzisko ma 51 cm długości i 48 cm szerokości.

Podczas prób z montażem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie stwierdziliśmy żadnych problemów.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu i ustawienia oparcia maksymalnie w pionie.

W tym ułożeniu pomiędzy krawędzią siedziska kanapy, a oparciem przedniego fotela (na wysokości kolan dorosłej osoby) pozostaje 13 cm wolnego miejsca.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Mocowania Isofix w nowej Dacii Duster znajdują się tylko na skrajnych miejscach kanapy. Umieszczono je pomiędzy siedziskiem a oparciem. Pomimo, że nie mają plastikowych nakładek bez problemu można wsunąć szyny fotelika.

Montaż bazy Isofix z nogą stabilizującą Maxi-Cosi 2WayFix przebiegł bez problemów. Wysokość od podłogi do krawędzi siedziska to 34 cm. Ustawienie na bazie fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus przebiegło bez problemów. Wcześniej usunęliśmy z kanapy zagłówek.

Szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie auta ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Montaż fotelika dziecięcego na kanapie w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix można również montować fotelik 2WayPearl przeznaczony dla nieco starszego dziecka. Przy ustawieniu tyłem do kierunku jazdy należy zachować te same zasady, jak przy nosidełku.

Tu również szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z podróżą dziecka w foteliku.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Przy nieco wyższym dziecku fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można odwrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak korzystanie z odwrotnej pozycji najdłużej jak można).

Przy tym ustawieniu bez problemu mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie. W tym przypadku mogliśmy pozostawić zagłówek kanapy.

Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa nowej Dacii Duster zostały przystosowane do standardu i-Size.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika typu Isofix umieszczono w podłodze bagażnika. Najłatwiejszy dostęp do niego, podczas przypinania klamry pasa, jest od strony kabiny pasażerskiej. Składana kanapa w proporcji 1/3-2/3 jest standardem w każdej wersji wyposażenia drugiej generacji Dustera.

Top-tether jest jednocześnie uchwytem do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Mocowania Isofix umieszczone bezpośrednio pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy bez przeszkód wsunęliśmy grubsze szyny fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix.

NNie było problemów z ustawieniem kąta pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała klamry pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko Przed montażem wyjęliśmy z kanapy zagłówek. Skorupa fotelika dobrze przylegają do siedziska i oparcia.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska do podsufitki miała 97 cm.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

W Dacii Duster rozmieszczenie uchwytów Isofix nie odpowiada wydzielonym miejscom dla pasażerów. Ich przesunięcie jest do środka. Po zamontowaniu naszych dwóch fotelików dziecięcych pomiędzy nimi pozostało 35 cm wolnego miejsca, cała kanapa ma 127 cm szerokości.

Co prawda pomiędzy fotelikami znajdzie się miejsce dla trzeciego dziecka, ale montowany w podsufitce pas bezpieczeństwa nie gwarantuje prawidłowego przebiegu przez bark. Środkowy zagłówek ma tylko dwie regulacje wysokości - 64 i 81 cm.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z montażem fotelików dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Dacii Duster II:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z pakowaniem dwuczęściowego wózka X-lander

Dacia Duster została wyposażona w jeden poziom podłogi (pod nią jest płaska karoseria auta, koło zapasowe zostało przeniesione pod samochód).

Bazowa pojemność bagażnika liczy 445 litrów. Ma on regularny kształt z wnękami w nadkolach. Podłoga bagażnika ma 100 cm szerokości (z wnęką po lewej 116 cm) i 99 cm długości. Na końcu, przy oparciach kanapy, następuje jej spadek.

W bagażniku Dacii Duster bez problemu zmieściliśmy kompletne podwozie i gondolę wózka X-lander.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z pakowaniem wózka - spacerówki Quinny

Każda wersja nowego Dustera została wyposażona w cztery uchwyty do mocowania przewożonych w bagażniku przedmiotów.

Wykorzystywany przez nas wózek - spacerówka Quinny zmieścił się zarówno wzdłuż, jak i wszerz bagażnika.

Testy - Dacia Duster II 2WD - próby z pakowaniem dwóch wózków do bagażnika

Wysokość od podłogi bagażnika do półki (łamana, razem z klapą unosi się jej połowa, reszta pozostaje na miejscu) mierzy 56 cm. Bez problemu zmieściły się pod nią jednocześnie oba wózki dziecięce.

Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 200 cm. Górna krawędź zderzaka znajduje się na wysokości 67 cm, do progu ładunkowego 81 cm.

TESTY | Dacia Duster II 2WD

Testy - Dacia Duster II 2WD - wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu