portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Bezpiecze�stwo dziecka | Audi A4 (B9) Limousine

Dziecko w Audi A4 Limousine - foteliki i w�zki
20-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Audi w modelu A4 daje mo�liwo�� zamontowania a� 3 fotelik�w dzieci�cych typu Isofix. Kolejnym plusem jest, jak to w sedanie, przestronny baga�nik - jednak producent unika podawania jego pojemno�ci.




Foteliki:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyďż˝em do kierunku jazdy za pomocďż˝ pasa bezpieczeďż˝stwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogďż˝ stabilizujďż˝cďż˝ - zestaw zgodny z regulacjďż˝ i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyďż˝em lub przodem do kierunku jazdy za pomocďż˝ opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogďż˝ stabilizujďż˝cďż˝ - zestaw zgodny z regulacjďż˝ i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocďż˝ Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniďż˝cym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocďż˝ Isofix z systemem ASP chroniďż˝cym przy zderzeniach bocznych.




Nowe Audi A4 wyposa�one zosta�o w 3 pary mocowa� Isofix, w tym jedn� na prawym fotelu pasa�era (jednak nie s� one oznaczone). Z tego wzgl�du zamontowali�my na nim wszystkie nasze foteliki (w innym przypadku poprzestaliby�my na modelu z grupy 0/0+). Do fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus u�yli�my firmowej bazy 2WayFix z nog� stabilizuj�c�. Do monta�u ca�o�ci (wcze�niej trzeba dezaktywowa� poduszk� powietrzn� pasa�era) nie mieli�my �adnych zastrze�.



Ta sama baza pos�u�y�a do zamontowania fotelika 2WayPearl. W pierwszej kolejno�ci tak�e wybrali�my opcj� ty�em do kierunku jazdy. W tej konfiguracji poduszka powietrzna pasa�era musi by� od��czona, a kraw�d� fotelika maksymalnie odsuni�ta od kokpitu, pomimo tego osoba doros�a siedz�ca z ty�u nie b�dzie narzeka� na brak miejsca dla siebie. Szeroko otwierane drzwi u�atwiaj� dost�p do dziecka siedz�cego w foteliku.



W przypadku wi�kszego dziecka ten sam model fotelika mo�na obr�ci� przodem do kierunku jazdy (w tej konfiguracji aktywujemy dzia�anie poduszki powietrznej pasa�era). Fotelik, nie tylko na ze wzgl�du na roz�o�on� nog� stabilizuj�c�, powinien by� maksymalnie odsuni�ty od kokpitu. Dla zapewnienia optymalnej stabilno�ci nale�y maksymalnie podnie�� do pionu oparcie fotela pasa�era.



�adnym problem�w nie mieli�my te� z monta�em na Isofix fotelika TriFix marki Romer. Tutaj r�wnie� maksymalnie do pionu trzeba ustawi� oparcie fotela pasa�era. Niestety nie wykorzystamy przy tym top-tethera, bo producent samochodu nie przewidzia� dla niego zaczepu. Du�ym plusem Audi A4 s� d�ugie siedziska foteli, na kt�rych w ca�o�ci opiera si� fotelik dzieci�cy.



Bez problemu zamontowali�my tak�e fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix, w kt�rym dziecko zapinane jest pasem bezpiecze�stwa osoby doros�ej. Zamek do jego mocowania jest wystarczaj�co wysoko umieszczony przez co nie trzeba wk�ada� r�ki w w�sk� szczelin� pomi�dzy fotelikiem i �rodkowym tunelem. Pas bezpiecze�stwa ma regulowan� wysoko��, kt�r� dostosujemy j� do prowadnic umieszczonych przy zag��wku fotelika. Nasze Recaro ma grub� obudow� szyn Isofix, co nie przeszkadza jednak przy ich wsuwaniu pomi�dzy siedzisko i oparcie fotela pasa�era.



Du�ym atutem Audi A4 s� regularne kszta�ty tylnych drzwi i mo�liwo�� ich otwarcia pod szerokim k�tem. Dzi�ki temu �atwo wstawimy do �rodka fotelik z najm�odszym dzieckiem.



Punkty mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy zosta�y odpowiednio obudowane co u�atwia prawid�owy monta� szyn fotelika. Znajduje si� na nich informacja o spe�nieniu standardu i-Size, do kt�rego te� dostosowana jest baza Maxi-Cosi 2WayFix z nog� stabiluzuj�c�. W tej konfiguracji nale�y maksymalnie do przodu przesun�� prawy fotel pasa�era (pomimo tego siedz�ca na nim osoba nie b�dzie narzeka� na brak miejsca dla siebie).



Z regu�y fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl pozostaje zamontowany na sta�e w samochodzie. Przy konfiguracji ustawienia ty�em do kierunku jazdy w Audi A4 mamy wystarczaj�co du�o miejsca do wsadzenia do niego dziecka.



Po odkr�ceniu fotelika przodem do kierunku jazdy jego plecy idealnie opar�y si� o oparcie kanapy (to zas�uga standardu i-Size). Wcze�niej jednak wysun�li�my z niej do g�ry zag��wek.



W sedanie dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika Isofix, tzw. top-tether, znajduje si� w kabinie pasa�erskiej, z regu�y na tylnej p�ce za zag��wkami kanapy. W Audi A4 nie mieli�my �adnych problem�w z zapi�ciem w nim klamry pasa fotelika dzieci�cego.



Problem�w nie by�o tak�e przy monta�u fotelika TriFix marki Romer, kt�ry mia� idealne oparcie na profilu kanapy.



Pomimo obudowania mocowa� Isofix bez problemu zmie�ci�y si� w nich grubsze szyny fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Siedzisko fotelika nie zas�ania�o zamka do wpinania klamry pasa bezpiecze�stwa, a du�a przestrze� w kabinie pasa�erskiej znacznie u�atwia�a t� czynno��. Dla optymalnego oparcia fotelika na kanapie nale�y wyj�� z niej zag��wek. W przypadku Audi A4 trzeba najpierw pochyli� oparcie, a nast�pnie cienkim i p�askim przedmiotem odblokowa� ogranicznik wysoko�ci w szynie zag��wka.



Od 2014 roku polskie przepisy pozwalaj� na przewo�enie dziecka (powy�ej 3 roku �ycia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na monta� trzeciego. Wielokrotnie zwracali�my uwag�, �e praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemo�liwe (w tej sytuacji dziecko musi siedzie� na �rodkowym miejscu i by� zapi�te pasem bezpiecze�stwa). Pr�ba w Audi A4 po raz kolejny to potwierdzi�a.



W�zki:
• dwuczďż˝ciowy X-lander z gondolďż˝ X-pram,
• spacerďż˝wka Quinny model Zapp Xtra 2.




Przy zdj�tych ko�ach z podwozia w�zka X-lander, zajmuje on oko�o 1/2 powierzchni baga�nika Audi A4 w wersji sedan. Pr�g za�adunkowy znajduje si� na wysoko�ci 68,4 cm.



Gondola w�zka X-lander w najszerszym miejscu mierzy 42 cm, w tej pozycji bez problemu zmie�ci�a si� pod p�k�.



Wed�ug danych producenta szeroko�� baga�nika pomi�dzy nadkolami wynosi 100 cm. Zabrak�o dos�ownie kilku centymentr�w do schowania w tej konfiguracji obu element�w w�zka X-lander (gondola ma 42 cm szeroko�ci, podwozie z k�kami 62 cm).



D�ugo�� kompletnego podwozia w�zka X-lander wype�ni�a niemal ca�� szeroko�� pod�ogi. W tej konfiguracji wolna przestrze� wynosi oko�o 1/3 pojemno�ci baga�nika.



Z�o�ony w�zek Quinny Zapp Xtra 2 ma 71 cm d�ugo�ci, 33 cm szeroko�ci i 26 cm wysoko�ci. W tak obszernym baga�niku, jak w Audi A4, mo�na go po�o�y� w dowolnym miejscu.



Wzd�u� baga�nika Audi A4 (108,1 cm) bez problemu zmie�ci�y si� jednocze�nie (i to bez konieczno�ci zdejmowania k�ek) oba w�zki dzieci�ce. Dzi�ki zabudowanym zawiasom klapy nie musimy si� martwi�, �e w jej zamkni�ciu przeszkodz� spakowane baga�e.

czytaj tak�e:
Bezpiecze�stwo dzieci | Wyposa�enie samochodu
Plusy i minusy | W stron� bezpiecze�stwa

 
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry