Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Audi A4 (B9) Limousine

Dziecko w Audi A4 Limousine - foteliki i wózki
20-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Audi w modelu A4 daje możliwość zamontowania aż 3 fotelików dziecięcych typu Isofix. Kolejnym plusem jest, jak to w sedanie, przestronny bagażnik - jednak producent unika podawania jego pojemności.




Foteliki:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Nowe Audi A4 wyposażone zostało w 3 pary mocowań Isofix, w tym jedną na prawym fotelu pasażera (jednak nie są one oznaczone). Z tego względu zamontowaliśmy na nim wszystkie nasze foteliki (w innym przypadku poprzestalibyśmy na modelu z grupy 0/0+). Do fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus użyliśmy firmowej bazy 2WayFix z nogą stabilizującą. Do montażu całości (wcześniej trzeba dezaktywować poduszkę powietrzną pasażera) nie mieliśmy żadnych zastrzeń.



Ta sama baza posłużyła do zamontowania fotelika 2WayPearl. W pierwszej kolejności także wybraliśmy opcję tyłem do kierunku jazdy. W tej konfiguracji poduszka powietrzna pasażera musi być odłączona, a krawędź fotelika maksymalnie odsunięta od kokpitu, pomimo tego osoba dorosła siedząca z tyłu nie będzie narzekać na brak miejsca dla siebie. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają dostęp do dziecka siedzącego w foteliku.



W przypadku większego dziecka ten sam model fotelika można obrócić przodem do kierunku jazdy (w tej konfiguracji aktywujemy działanie poduszki powietrznej pasażera). Fotelik, nie tylko na ze względu na rozłożoną nogę stabilizującą, powinien być maksymalnie odsunięty od kokpitu. Dla zapewnienia optymalnej stabilności należy maksymalnie podnieść do pionu oparcie fotela pasażera.



Żadnym problemów nie mieliśmy też z montażem na Isofix fotelika TriFix marki Romer. Tutaj również maksymalnie do pionu trzeba ustawić oparcie fotela pasażera. Niestety nie wykorzystamy przy tym top-tethera, bo producent samochodu nie przewidział dla niego zaczepu. Dużym plusem Audi A4 są długie siedziska foteli, na których w całości opiera się fotelik dziecięcy.



Bez problemu zamontowaliśmy także fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix, w którym dziecko zapinane jest pasem bezpieczeństwa osoby dorosłej. Zamek do jego mocowania jest wystarczająco wysoko umieszczony przez co nie trzeba wkładać ręki w wąską szczelinę pomiędzy fotelikiem i środkowym tunelem. Pas bezpieczeństwa ma regulowaną wysokość, którą dostosujemy ją do prowadnic umieszczonych przy zagłówku fotelika. Nasze Recaro ma grubą obudowę szyn Isofix, co nie przeszkadza jednak przy ich wsuwaniu pomiędzy siedzisko i oparcie fotela pasażera.



Dużym atutem Audi A4 są regularne kształty tylnych drzwi i możliwość ich otwarcia pod szerokim kątem. Dzięki temu łatwo wstawimy do środka fotelik z najmłodszym dzieckiem.



Punkty mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy zostały odpowiednio obudowane co ułatwia prawidłowy montaż szyn fotelika. Znajduje się na nich informacja o spełnieniu standardu i-Size, do którego też dostosowana jest baza Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabiluzującą. W tej konfiguracji należy maksymalnie do przodu przesunąć prawy fotel pasażera (pomimo tego siedząca na nim osoba nie będzie narzekać na brak miejsca dla siebie).



Z reguły fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl pozostaje zamontowany na stałe w samochodzie. Przy konfiguracji ustawienia tyłem do kierunku jazdy w Audi A4 mamy wystarczająco dużo miejsca do wsadzenia do niego dziecka.



Po odkręceniu fotelika przodem do kierunku jazdy jego plecy idealnie oparły się o oparcie kanapy (to zasługa standardu i-Size). Wcześniej jednak wysunęliśmy z niej do góry zagłówek.



W sedanie dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika Isofix, tzw. top-tether, znajduje się w kabinie pasażerskiej, z reguły na tylnej półce za zagłówkami kanapy. W Audi A4 nie mieliśmy żadnych problemów z zapięciem w nim klamry pasa fotelika dziecięcego.



Problemów nie było także przy montażu fotelika TriFix marki Romer, który miał idealne oparcie na profilu kanapy.



Pomimo obudowania mocowań Isofix bez problemu zmieściły się w nich grubsze szyny fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Siedzisko fotelika nie zasłaniało zamka do wpinania klamry pasa bezpieczeństwa, a duża przestrzeń w kabinie pasażerskiej znacznie ułatwiała tę czynność. Dla optymalnego oparcia fotelika na kanapie należy wyjąć z niej zagłówek. W przypadku Audi A4 trzeba najpierw pochylić oparcie, a następnie cienkim i płaskim przedmiotem odblokować ogranicznik wysokości w szynie zagłówka.



Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (w tej sytuacji dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa). Próba w Audi A4 po raz kolejny to potwierdziła.



Wózki:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.




Przy zdjętych kołach z podwozia wózka X-lander, zajmuje on około 1/2 powierzchni bagażnika Audi A4 w wersji sedan. Próg załadunkowy znajduje się na wysokości 68,4 cm.



Gondola wózka X-lander w najszerszym miejscu mierzy 42 cm, w tej pozycji bez problemu zmieściła się pod półką.



Według danych producenta szerokość bagażnika pomiędzy nadkolami wynosi 100 cm. Zabrakło dosłownie kilku centymentrów do schowania w tej konfiguracji obu elementów wózka X-lander (gondola ma 42 cm szerokości, podwozie z kółkami 62 cm).



Długość kompletnego podwozia wózka X-lander wypełniła niemal całą szerokość podłogi. W tej konfiguracji wolna przestrzeń wynosi około 1/3 pojemności bagażnika.



Złożony wózek Quinny Zapp Xtra 2 ma 71 cm długości, 33 cm szerokości i 26 cm wysokości. W tak obszernym bagażniku, jak w Audi A4, można go położyć w dowolnym miejscu.



Wzdłuż bagażnika Audi A4 (108,1 cm) bez problemu zmieściły się jednocześnie (i to bez konieczności zdejmowania kółek) oba wózki dziecięce. Dzięki zabudowanym zawiasom klapy nie musimy się martwić, że w jej zamknięciu przeszkodzą spakowane bagaże.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dzieci | Wyposażenie samochodu

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry