Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Citroen C3 III

Dziecko w Citroenie C3 - foteliki i wózki
06-11-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Dodanie trzeciej pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether poszerza możliwości bezpiecznego przewożenia dzieci. Napotkaliśmy jednak na ograniczenia z ustawieniem zagłówka fotelika z grupy 2-3.





Foteliki dziecięce:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera na jego miejscu można zainstalować fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy. W tym przypadku jest to możliwe zarówno za pośrednictwem pasa bezpieczeństwa, jak i fabrycznie montowanych uchwytów Isofix (standard i-Size). Z oczywistych względów wybraliśmy - i polecamy - drugi sposób. Do sposobu ustawienia bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą i mocowanego na niej fotelika Pebble Plus nie mamy zastrzeżeń.



Bez uwag także w przypadku ustawienia na bazie Isofix fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl tyłem do kierunku jazdy.



Montaż z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia siedzenia od kokpitu. Przy tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z tyłu może narzekać na brak miejsca dla siebie.



Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie Isofix można ustawić również przodem do kierunku jazdy. Pamiętamy przy tym o aktywacji poduszki powietrznej pasażera! Wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i system Isofix w Citroenie C3 spełniają standard i-Size. Nawet w topowej wersji wyposażenia tego modelu samochodu fotel pasażera nie posiada regulacji wysokości.



Oprócz mocowań Isofix prawy fotel pasażera wyposażono w dodatkowy punkt kotwiczenia (top-teher). Umieszczono go na samym dole pleców fotela, klamrę pasa najłatwiej wpiąć od strony kanapy.



Mocowania Isofix na przednim fotelu pasażera schowano w kieszeniach zamykanych na suwak. Po jego rozsunięciu powstaje wąska szczelina, przez co mieliśmy problemy z wsunięciem grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Aby nie uszkodzić tapicerki i uprościć proces montażu użyliśmy plastikowych nakładek (elementy te dokładane są do większości modeli fotelików dziecięcych).



W wyprofilowaniach przedniego siedzenia pasażera idealnie zmieściła się skorupa fotelika Britax-Romer TriFix. Wcześniej wysunęliśmy do góry zagłówek samochodowy.



Bez zastrzeżeń również do samego montażu fotelika dla najstarszego dziecka - Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Jednak w tym przypadku ustawienie obu zagłówków nie pozwala na pełne przyleganie pleców fotelika do oparcia.



Rozwiązaniem może być wyjęcie zagłówka samochodowego, ale góra fotelika straci solidne oparcie.



Pary mocowań Isofix (standard i-Size) znalazły się również na skrajnych miejscach kanapy. Z montażem bazy Isofix z nogą stabilizującą i ustawieniem na niej fotelika tyłem do kierunku jazdy nie mieliśmy żadnych problemów.



Ustawienie na kanapie fotelika tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia przedniego siedzenia do kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na nogi. Duża w tym zasługa ściętego kształtu kokpitu.



Również i w przypadku ustawienia fotelika Maxi-Cosi 2WayFix tyłem do kierunku jazdy nie mieliśmy żadnych trudności. Wszelkie czynności wykonywane podczas zapinania dzieci czy ich wyjmowania z samochodu ułatwiają szeroko otwierane drzwi.



Przed odwróceniem kierunku ustawienia fotelika 2WayPearl wysunęliśmy do góry zagłówek kanapy. Inaczej uniemożliwiałby zmiany (w 3 zakresach) kąta pochylenia skorupy fotelika.



W plecach kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików typu Isofix (top-tether). Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony progu bagażnika.



W przypadku fotelika Britax-Romer całkowicie już wyjęliśmy zagłówek samochodowy. Uchwyty Isofix schowane są bezpośrednio pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy, co też nie utrudnia - jak na przednim fotelu - wsunięcia grubszych szyn mocujących.



Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywa zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego tutaj również korzysta dziecka. W tym przypadku także wyjęliśmy zagłówek samochodowy, a plecy fotelika idealnie przylegały do oparcia kanapy. Był jednak problem - wysokość wnętrza kabiny pasażerskiej przy słupku C uniemożliwia wysunięcie zagłówka fotelika w pełnym zakresie.



Od 2014 roku obowiązujące w Polsce przepisy dopuszczają przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa). Nowego Citroena C3 dopisujemy do tej listy.



Wózki dziecięce:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.




Według naszych pomiarów bagażnik Citroena C3 ma 104 cm szerokości i 66 cm długości, zaś wysokość od podłogi do ruchomej półki wynosi 52 cm. W tej przestrzeni (300 litrów) bez trudu zmieściło się kompletne podwozie i gondola wózka X-lander.



W progu bagażnika znalazły się dwa uchwyty do mocowania linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Znajdujące się w oparciach kanapy punkty top-tether pełnią rolę ich odpowiedników po drugiej stronie. Wysokość progu - czy jak kto woli głębokość bagażnika - wynosi około 22 cm.



Po zdjęciu kółek z oba wózki zmieściły się na podłodze bagażnika. Kolejny nasz pomiar - wysokość progu bagażnika wynosi 76 cm.



Okazuje się, że bagażnik Citroena C3 pomieślił wszystkie elementy - zdjęte koła schowaliśmy pod gondolą - naszych wózków. Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 203 cm.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry