Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Ford Mondeo V liftback

Dziecko w Fordzie Mondeo - foteliki i wózki
23-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Testowany Ford Mondeo wyposażony był w poduszki powietrzne schowane w pasach bezpieczeństwa, które WYKLUCZAJĄ kilka sposobów mocowania fotelików dziecięcych. Konstrukcja klapy bagażnika i jego pojemność dają dużą swobodę przy jednoczesnym przewożeniu dwóch wózków.



Foteliki:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Po odłączeniu przedniej poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy odwrócony tyłem do kierunku jazdy. Taki montaż w nowym Fordzie Mondeo możliwy jest wyłącznie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej - jego długość jest wystarczająca, a sama czynność nie sprawiła żadnych trudności.



UWAGA - nowy Ford Mondeo może być opcjonalnie wyposażony w dodatkowe poduszki schowane w pasach bezpieczeństwa dla pasażerów skrajnych miejsc na kanapie. W tej sytuacji NIE WOLNO na tych miejscach mocować fotelików z grupy 0/0+ za pomocą pasa bezpieczeństwa! Jedynym rozwiązaniem jest montaż tych fotelików wyłącznie na bazie Isofix (tak jak na zdjęciu).



Wykorzystując tą samą bazę Maxi-Cosi 2WayFix zamocowaliśmy fotelik 2WayPearl także tyłem do kierunku jazdy. Jeśli chcemy by dziecko podróżowało w pozycji półleżącej trzeba od jego krawędzi odsunąć fotel pasażera.



Ten sam fotelik (przy większym dziecku) można przekręcić przodem do kierunku jazdy. Zarówno kanapa Forda Mondeo, jak i baza i foteliki Maxi-Cosi zostały opracowane według standardu i-Size.



Ford Mondeo jest długim samochodem, sam rozstaw osi wynosi 2850 mm. Pomimo tego pokazane na zdjęciu rozmieszczenie fotelików nie będzie bezpieczne. Jeśli stawiamy go z przodu musimy maksymalnie odsunąć fotel od kokpitu. Jeśli montujemy z tyłu, fotel pasażera musi być maksymalnie dosunięty do kokpitu. Oczywiście przy pojedynczym foteliku zamontowanym w jednej z pokazanych konfiguracji osoba dorosła siedząca przed lub za nim nie będzie narzekać na brak miejsca dla siebie.



Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) fotelika Romer Trifix znajduje się w plecach kanapy. Ponieważ bagażnik Forda Mondeo jest bardzo długi wygodniej zaczepić pas fotelika od strony kabiny pasażerskiej. Czynność tą ułatwia możliwość odchylenia jednej części oparcia kanapy (w każdej wersji wyposażenia dzielonej w proporcjach 60:40).



Przy montażu fotelika Trifix (grupa 1) marki Britax-Romer za pomocą systemu Isofix (z top-tether) nie mieliśmy żadnych trudności. Ale znów UWAGA - w Fordzie Mondeo z opcjonalnymi poduszkami powietrznymi w pasach bezpieczeństwa na skrajnych miejscach kanapy NIE WOLNO za ich pomocą mocować fotelików z grupy 1!



Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix (grupa 2-3) nie zasłaniała zamka do wpinania pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej. Niemniej znajduje się on zbyt blisko konstrukcji fotelika, co przy siedzącym dziecku utrudnia zapinanie. Dodatkowo klamra pasa z poduszką powietrzną est o wiele grubsza. Kolejna UWAGA - Ford zapewnia, że pas z poduszką powietrzną jest bezpieczny dla dzieci siedzących w fotelikach z grupy 2-3, ale też ZABRANIA montowania na nich dodatkowych elementów jak np. podstawka/stolik.



Po zamontowaniu na skrajnych miejscach kanapy dwóch fotelików Isofix nie ma już miejsca dla 5 pasażera. Nie zmieści się również dziecko (w wieku co najmniej 3 lat), które zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami mogłoby w tej sytuacji podróżować bez fotelika (czego nie polecamy - czytaj także: Narażanie dziecka na utratę życia). Składany podłokietnik (z otworem do przewożenia długich przedmiotów) obecny jest w każdej wersji wyposażenia poza bazową Ambiente.



Wózki:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.




Dużą zaletą nadwozia samochodu typu liftback jest bardzo duży otwór bagażnika. Dzięki temu bez problemu włożyliśmy do niego kompletne podwozie wózka X-lander i mamy pełną swobodę przy pakowaniu bagaży.



Zdjęcie kółek z podwozia wózka X-lander pozwoliło położyć na nim gondolę przez co pozostało sporo miejsca (mniej więcej połowa) na dodatkowy bagaż. Podstawowa pojemność bagażnika w wersji 5-osobowej mierzy 541 litrów (wersja z kołem dojazdowym). W naszym przypadku (pakiet Tytanium X) bagażnik można otworzyć bezdotykowo, wystarczy do tego przesunąć stopą pod tylnym zderzakiem. Dodatkowo klapa otwiera się i zamyka elektrycznie.



Mniej więcej tyle samo wolnego miejsca uzyskamy przy ułożeniu elementów wóżka X-lander wzdłuż bagażnika.



Bagażnik Forda Mondeo ma nieregularne kształty, które idealnie dopasowały się do... używanego przez nas wózka Quinny Zapp Xtra 2. Obicie wnętrza bagażnika materiałem zapobiega porysowaniu bocznych ścianek przez przewożone przedmioty.



Zmieszczenie do tak dużego bagażnika wózka Zapp Xtra 2 nie stanowi żadnego wyzwania.



Szerokość kompletnej spacerówki Zapp Xtra 2 po złożeniu wynosi 33 cm, a podwozia z kołami wózka X-lander 62 cm. Na tej podstawie można stwierdzić, że bagażnik Forda Mondeo w nadwoziu liftback mierzy nieco ponad metr długości.



Elementy obu wózków dziecięcych posłużyły jeszcze do innego zobrazowanie przestrzeni bagażnika w testowanym Mondeo. Dla uzupełnienia podwozie X-landera ma 88 cm długości i 62 cm szerokości, zaś kompletna spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 - odpowiednio - 71 i 33 cm. Z kolei ustawiona na boku gondola X-Pram zajmuje 78 cm dłogości, 31 cm szerokości i 21 cm wysokości.



Do bagażnika nowego Forda Mondeo liftback bez problemu zmieściły się też oba wózki w kompletnych zestawieniach.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu

Plusy i minusy | Z poduszkami powietrznymi w pasach bezpieczeństwa

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry