Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Opel Insignia A liftback

Dziecko w Oplu Insignia - foteliki i wózki
24-02-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Opel wyposażył kanapę testowanego egzemplarza Insigni w trzy pary mocowań dla fotelików typu Isofix, jednak przy próbach ich montażu napotkaliśmy na liczne ograniczenia. W pojemnym bagażniku tego fitbacka bez trudu zmieściliśmy testowane przez nas wózki dziecięce.





Foteliki dziecięce:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych




Po dezaktywacji działania przedniej poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy. Jedynym sposobem jego zamocowania jest pas bezpieczeństwa (ma on regulowaną wysokość), którego zapięcie nie sprawiło problemów.



Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego wymaga maksymalnego odsunięcia od kokptu - w tej konfiguracji z tyłu nie pozostaje za wiele miejsca na nogi dorosłej osoby.



Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można zamontować również na bazie Isofix 2WayFix. Po jej wpięciu na skrajnym miejscu kanapy podstawa nie przylegała całą powierzchnią do siedziska. Powodem były wyprofilowania kanapy i wysokie umiejscowienie mocowań Isofix (nie zostały one dostosowane do standardów i-Size). Taka konfiguracja wymaga maksymalnego przesunięcia fotela do kokpitu, tym razem jednak osoba dorosła siedząca z przodu - dzięki wklęsłemu schowkowi na rękawiczki - ma o wiele więcej miejsca na nogi. Szeroko otwierane drzwi z tyłu zapewniają dużą swobodę podczas wkładania i wyjmowania fotelika z siedzącym dzieckiem w środku.



Na tej samej bazie Isofix można również ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, który przeznaczony jest dla nieco starszego dziecka. Do jego ustawienia tyłem do kierunku jazdy nie mieliśmy żadnych uwag (poza wcześniejszymi dotyczącymi przylegania podstawy bazy do siedziska kanapy).



Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można także ustawić przodem do kierunku jazdy. Fotelik ten ma regulowany kąt pochylenia, aby skorzystać z pełnego zakresu musieliśmy wyjąć zagłówek z kanapy. Opel wyposażył testowaną Isignię w trzy pary mocowań Isofix. Nie wykorzystamy jednak środkowego, bo biegnący nad w podłodze tunel uniemożliwia postawienie nogi stabilizującej bazy 2WayFix.



Dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) dla fotelików dziecięcych typu Isofix umieszczono w plecach oparć kanapy. Ze względu na długość bagażnika klamrę mocującą zdecydowanie łatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.



Podstawa fotelika Britax-Romer Trifix o wiele lepiej przylegała do siedziska kanapy, z której wcześniej wyjęliśmy zagłówek. Także i w tym przypadku szeroko otwierane drzwi zapewniają dużo swobody podczas zapinania dziecka w foteliku.



Fotelik Britax-Romer Trifix bez problemu udało się zamontować na środkowym miejscu kanapy - jej zagłówek wymagał przy tym maksymalnego wysunięcia do góry. To ustawienie ograniczy jednak liczbę dorosłych osób podróżujących z tyłu do jednej. O ile z prawej strony zapniemy pas bezpieczeństwa, to z lewej jego klamra zostaje zasłonięta podstawą fotelika.



Głęboko schowane mocowania Isofix nieco utrudniły wsuwanie grubszych szyn fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Dzięki możliwości zmiany kąta tych szyn podstawa fotelika lepiej przylegała do wyprofilowanego siedziska kanapy. Zapięcie pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko, nie sprawiło trudności. Okazało się jednak, że nie skorzystamy z pełnego zakresu regulacji wysokości zagłówka fotelika - w pewnym momencie jego wyciągnięcie blokuje konstrukcja słupka C.



Przy próbie zamocowania fotelika Recaro (lub innego z grupy 2-3) na środku kanapy okazało się, że siedzące w nim dziecko nie będzie mogło zapiąć się pasasem bezpieczeństwa. Przyczyną jest miejsce przykręcenia dolnej części pasa, które znalazło się po złej stronie mocowania Isofix. Pomimo, że Opel zastosował 6 oznaczeń punktów Isofix to w rzeczywistości jest tylko 5 uchwytów. Licząc od lewej strony 2 i 3 stanowi jeden dłuższy zaczep.



W tej sytuacji na środku kanapy mogliśmy zamontować jedynie fotelik Romer Trifix. Teoretycznie obok powinny zmieścić się jeszcze dwa, dla których Opel przeznaczył pary Isofix. W praktyce bez problemu z prawej strony zmieściła się baza Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikami Peble Plus lub 2WayPear. O wiele trudniej - z uwagi na wspomniany wspólny zaczep dla 2 i 3 punktu Isofix - wpiąć ją z lewej strony. Na fotelik Recaro, który przeznaczony jest dla większych dzieci, stąd jego konstrukcja jest najszersza, nie było w ogóle miejsca. Summa summarum - pomimo trzech par Isofix nie zyskamy więcej możliwości z ustawieniami fotelików, nie mówiąc już o możliwości wygospodarowania miejsa dla osoby dorosłej. A jak będzie w przypadku trzeciego dziecka?



Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa). Pomimo obszernej kanapy i fabrycznemu montażu 3 par mocowań dla fotelików typu Isofix również i w przypadku Opla Insignia jest to niemożliwe.



Wózki dziecięce:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2
.



Bagażnik Opla Insignia w nadwoziu liftback mierzy 530 litrów pojemności. Według specyfikacji producenta ma on 1003 mm długości i 1027 mm szerokości pomiędzy nadkolami. W tej przestrzeni bez problemu zmieściły się obie części wózka X-lander.



Złożony wózek Quinny Zapp Xtra 2 ma 42 cm szerokości, 95 cm długości i 29 cm wysokości. Jedynym ograniczeniem przy wyborze dla niego miejsca w bagażniku są mocowania do linek zabezpieczających w czasie transportu.



Według naszych pomiarów wysokość bagażnika od podłogi do półki wynosi 500 mm. Bez problemu zmieściliśmy pod nią kompletne podwozie przykryte gondolą wózka X-lander. Oba wózki dziecięce zmieściły się też na długość bagażnika...



... jak i jego szerokość. W tej konfiguracji zostaje jednak więcej wolnego miejsca na dodatkowy bagaż. Wózki (poza gondolą) przypinaliśmy linkami osobno do lewego i prawego nadkola.

czytaj także:
Pierwsze wrażenia | Na przełomie dwóch generacji
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry