Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Skoda Yeti Outdoor 4x2

Dziecko w Skodzie Yeti - foteliki i wózki
20-04-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Pomimo trzech, niezależnych foteli z tyłu nie udało nam się zamontować jednocześnie trzech fotelików dziecięcych. Wysoko umieszczony pas bezpieczeństwa wyklucza też podróżowanie dziecka na środkowym miejscu.





Foteliki dziecięce:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Po odłączeniu poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy. W przypadku testowanego egzemplarza Skody Yeti można to zrobić tylko za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej (za dopłatą 150 złotych dostępne są mocowania Isofix na tym miejscu). Długość pasa bezpieczeństwa jest wystarczająca, a wysoko umieszczony zamek ułatwia zapinanie jego klamry. Wyprofilowania fotela pasażera nie przeszkadzały w prawidłowym ustawieniu fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus.



Jeśli dostępne są mocowania Isofix fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można ustawić na opcjonalnej bazie Maxi-Cosi 2WayFix. Została ona dostosowana do standardu i-Size, którego nie spełniają jeszcze siedzenia w Skodzie Yeti, jednak z jej dopasowaniem nie było problemów. W każdej wersji wyposażenia Skody Yeti zamiast kanapy zamontowano trzy niezależne fotele. Skrajne posiadają regulację wzdłużną, można je przesuwać w pełnym zakresie również po zamontowaniu fotelików.



Ustawiając fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy zawsze należy maksymalnie go odsunąć od krawędzi - w zależności od usytuowania - kokpitu lub oparcia przedniego fotela. W Skodzie Yeti - przy standardowym ustawieniu foteli w II rzędzie, osoba dorosła siedząca - odpowiednio - z tyłu lub z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na nogi.



Na opcjonalnej bazie Maxi-Cosi 2WayFix można zamontować także fotelik 2WayPearl. Przy konfiguracji tyłem do kierunku jazdy przedni fotel pasażera należy maksymalnie przysunąć do kokpitu. Fotelik ma regulowany kąt pochylenia, ale pasażer siedzący z przodu nie powinien narzekać na brak miejsca na nogi.



Po odwróceniu fotelika 2WayPearl przodem do kierunku jazdy i zmianie kąta jego nachylenia musieliśmy wyjąć zagłówek z fotela pasażera.



Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika (top-tether) do fotelika dziecięcego typu Isofix znajduje się w dolnej części oparcia skrajnych foteli w II rzędzie. Klamrę mocującą najwygodniej zapiąć poprzez wcześniejsze pochylenie oparcia fotela.



Kieszenie, których schowano mocowania Isofix okazały się nieco za ciasne przy wkładaniu grubszych szyn fotelika Britax-Romer Trifix. Dla pełniejszego przylegania pleców, oparcie fotela pasażera należy maksymalnie ustawić do pionu.



Wsunięcie cieńszych szyn fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix w kieszenie skrywające mocowania Isofix był o wiele prostszy. W tym przypadku również z fotela pasażera został wyjęty zagłówek, a oparcie ustawione zostało maksymalnie do pionu. Wysoka kabina pasażerka nie przeszkadza w maksymalnym wyciągnięciu zagłówka z fotelika dziecka. Jego podstawa nie zasłania zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa. W przypadku wszystkich testowanych fotelików bez problemu zmienialiśmy położenie wzdłużne fotela pasażera. Duże i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika i wykonywanie wszystkich czynności podczas przypinania w nim dziecka.



Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa). Pomimo trzech niezależnych foteli w Skodzie Yeti na środkowym nie pozostaje wiele miejsca. Co prawda dziecko się zmieści, ale wysoko zamocowany pas bezpieczeństwa zamiast po barku przebiegnie po szyi, tym samym nie zapewniając żadnej ochrony na wysokości.



Wózki dziecięce:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2




Dzięki możliwości przesunięcia każdego z trzech foteli w II rzędzie siedzeń zmienia się pojemność bagażnika. W naszym testowym egzemplarzu mierzyła od 405 do 510 litrów. Przesunięcie foteli ma również wpływ na długość bagażnika, w jego podstawowej konfiguracji nie zmieściło się w całości podwozie wózka X-lander (88 cm).



Według danych producenta szerokość bagażnika pomiędzy nadkolami wynosi 1027 mm.

.

Na długość w podstawowej konfiguracji bagażnika Skody Yeti zmieściła się kompletna spacerówka (95 cm).



W takim układzie ułożenia oba, kompletne wózki dziecięce niemal szczelnie wypełniły przestrzeń bagażową. Zdjęcie z nich kół podzwoli wygospodarować miejsce na dodatkowe przedmioty.

czytaj także:
Dziecko w samochodzie | Wyposażenie samochodu

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry