Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Volvo XC60 D3

Dziecko w Volvo XC60 - foteliki i wózki
26-08-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Do sposobu montażu w Volvo XC60 fotelików dziecięcych mamy kilka uwag. Dużym atutem tego SUV-a jest przestronny bagażnik z funkcjonalnym zabezpieczeniem przewożonych przedmiotów.





Foteliki dziecięce:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest opcją. Dezaktywacja poduszki umożliwia ustawienie na tym miejscu fotelika dziecięcego odwróconego tyłem do kierunku jazdy. W naszym przypadku można go zamontować jedynie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej (spośród dostępnych opcji dla Volvo XC60 można jeszcze wybrać uchwyty Isofix). Podczas ustawiania i zapinania fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie było żadnych trudności.



Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można zamontować również za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix. Uchwyty umieszczono głęboko pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy, jednak nie utrudniało to wsunięcia szyn Isofix. Jedyne zastrzeżenie mieliśmy do wysokości umieszczenia uchwytów przez co podstawa bazy nie przylegała całą płaszczyzną do siedziska. Tylne drzwi Volvo XC60 otwierają się wystarczająco szeroko, aby swobodnie włożyć i wyjąć fotelik z dzieckiem.



Baza Isofix pozwala również na zamontowanie większego fotelika 2WayPearl. Ustawienie powyższych fotelików wymaga maksymalnego odsunięcia ich od kokpitu (z przodu) lub fotela (z tyłu). W obu konfiguracjach osoba dorosła o średnim wzroście może narzekać na brak miejsca na nogi.



Gdy dziecko podrośnie fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy i regulować w nim kąt nachylenia. Wszystkie wymienione produkty firmy Maxi-Cosi, w przeciwieństwie do wyprofilowań kanapy Volvo XC60, zostały opracowane według najnowszego standardu i-Size.



W plecach oparć kanapy umieszczono 3 dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików (tzw. top-tether), jednak odpowiadają im pary Isofix jedynie na skrajnych miejscach. Klamrę pasa fotelika dziecięcego najłatwiej wpiąć od strony kabiny pasażerskiej, pomaga w tym możliwość złożenia oparć kanapy w proporcji 40:20:40 (standard w każdej wersji wyposażenia).



Głęboko umieszczone uchwyty Isofix nie stanowiły przeszkody również podczas wpinania szyn fotelika Britax-Romer TriFix. W tym przypadku także powstał klin pomiędzy jego podstawą, a siedziskiem kanapy. Plecy fotelika miały optymalne oparcie. Szeroko otwierane drzwi zapewniają nam dużą swobodę podczas wkładania i zapinania dziecka w foteliku.



Fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix grubsze szyny Isofix, jednak i to nie przeszkadzało podczas ich wsuwania w zaczepy Isofix. Problem wysoko umieszczonych uchwytów Isofix niwelowała tutaj regulacja kąta pochylenia szyn, co zapewniło optymalne przyleganie podstawy fotelika do siedziska kanapy. Klamrę pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko, można swobodnie zapiąć. Jest jednak inny problem, zagłówków z kanapy Volvo XC60 nie można wyjąć, a to uniemożliwia prawidłowe oparcie fotelika.



Być może zamontowanie na stałe zagłówków związane jest z funkcją umożliwiającą podwyższenie siedziska kanapy. To rozwiązanie dostępne jest dla skrajnych miejsc kanapy i wymaga dopłaty 1240 złotych (1600 zł z innymi elementami w pakiecie Family).



W praktyce samo podwyższenie może być niewystarczające, zdecydowanie warto dokupić specjalną nakładkę na plecy (dopłata 820 zł), które zapewni ochronę głowy i prawidłowe ułożenie pasa bezpieczeństwa na barku dziecka. Jej brak może sprawić, że dziecko wyślizgnie się spod pasa czy to podczas pokonywania zakrętu bądź zaśnięcia, a jego głowa nie znajdzie oparcia.



Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa). W przypadku Volvo XC60 udało się to zrobić, pozostaje jednak pytanie czy warto tak narażać dziecko? Chociażby z uwagi na nieprawidłowe ułożenie pasa bezpieczeństwa na jego szyi?



Wózki dziecięce:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.




Bagażnik Volvo XC60 ma 495 litrów pojemności. W takiej przestrzeni - pod roletą - bez problemu zmieści się wózek X-lander z gondolą X-pram. Pozostanie też miejsce na dodatkowe bagaże.



Gondola X-pram w najszerszym miejscu mierzy 42 cm, postawiona na sztorc idealnie mieści się pod roletą bagażnika.



W tym momencie możemy skorzystać z ciekawego rozwiązania Volvo - ruchomej części podłogi bagażnika. Postawienie jej w pionie ma zabezpieczyć ciężkie przedmioty znajdujące się w bagażniku przed niekontrolowanym przesunięciem się do kabiny pasażerskiej (np. podczas wypadku). Po zdjęciu dużych kół można w ten sposób zabezpieczyć podwozie wózka X-lander.



W takim sam sposób można przewieźć kompletny wózek Quinny Zapp Xtra 2 (złożony ma 71 cm długości, 33 cm szerokości i 26 cm wysokości).



W bagażniku Volvo XC60 zmieściły się (pod roletą) jednocześnie oba wózki.



Po zdjęciu z nich kólek możemy też oba wózki przewieźć z ustawionym do pionu zabezpieczeniem.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry