Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Volvo XC90 II

Dziecko w Volvo XC90 - foteliki i wózki
09-01-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Wysokie zawieszenie i szerokie drzwi z tyłu znacznie ułatwiają wszystkie czynności związane z fotelikami i zapinaniem w nich dzieci. Bagażnik jest na tyle duży, że po schowaniu dwóch wózków dzicięcych pozostało w nim jeszcze sporo wolnego miejsca.



Foteliki:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2wayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Odłączenie poduszek powietrznych pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy. W takim przypadku najlepiej odsunąć fotel maksymalnie do tyłu - siedząca za nim osoba dorosła nie będzie narzekać na brak miejsca. Fotelik można zamontować jedynie za pomocą pasa bezpieczeństwa, który ma wystarczającą długość, zaś sama czynność nie sprawiła nam żadnych trudności.



Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus zamontowaliśmy również na skrajnym miejscu w II rzędzie, ale tym razem z wykorzystaniem opcjonalnej bazy Isofix. Montaż szyn oraz rozstawienie nogi stabilizującej nie sprawiło nam żadnych trudności (standard i-Size). Przy takim ustawieniu przedni fotel trzeba przesunąć do przodu - pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie będzie narzekać na brak miejsca na nogi. Szeroki otwór drzwiowy oraz wysokie zawieszenie auta ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika z dzieckiem.



Bażę 2wayFix można wykorzystać również do montażu fotelika 2wayPearl należącego do grupy 0+/1. Przy tej czynności również nie napotkaliśmy na żadne trudności (standard i-Size).



Fotelik Maxi-Cosi 2wayPearl można również zamontować tyłem do kierunku jazdy - co jest zgodne ze standarden i-Size. Przy wkładaniu do niego dziecka również docenimy szerokość otworu drzwi i wysokie zawieszenie Volvo XC90. Z jasnej, ale skórzanej tapicerki siedzeń, łatwo usuniemy ślady pozostawione przez buty dziecka.



Górny punkt kotwiczenia (top-tether) dla fotelików typu Isofix znajduje się w plecach skrajnych foteli w II rzędzie. Najwygodniejszy do niego dostęp uzyskujemy po odchyleniu oparć. Uwaga, zamontowanie na skrajnych miejscach dwóch fotelików bardzo utrudni nam korzystanie z siedzeń w III rzędzie.



Również przy montażu fotelika Britax-Romer Trifix nie mieliśmy żadnych problemów, jego podstawa idealnie przylega do siedziska, a górna krawędź opiera się na zagłówku (nie ma w nim regulacji wysokości).



W Volvo XC90 mocowania Isofix znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela i nie są niczym obudowane. Wbudziło to nasze przypuszczenia, że mogą być problemy przy wsuwaniu metalowych szyn fotelika, szczególnie tych grubszych z modelu Monza Nova 2 Seatfix firmy Recaro. W rzeczywistości skórzana tapicerka Nappa okazała się na tyle miękka, że bez problemu dała się w tych miejscach odginać.

Również podstawa tego fotelika idealnie przylegała do siedziska, o wiele gorzej było z plecami - przeszkadzał zamontowany na stałe zagłówek fotela samochodowego. Klamra do wpięcia pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej (którym również przypinane jest dziecko) została zamontowana w odpowiedniej odległości - nie zasłania jej podstawa fotelka.



Testowany egzemplarz wyposażono w środkowym rzędzie w trzy fotele. Bez problemu zmieścimy na nich trzy foteliki dziecięce, przy czym na środku może być zamontowany tylko na pas bezpieczeństwa (brak mocowań Isofix, w plecach jest jedynie górny punkt kotwiczenia). Montaż trzech fotelików nie blokuje funkcji przesuwania każdego z foteli do przodu.

W naszym XC90 znajdowało się opcjonalne podwyższenie dla starszych dzieci (dopłata 820 zł) jednak uważamy, że przy wzroście 120 cm pas bezpieczeństwa nie chroni w wystarczający sposób. Jest na to rozwiązanie - można dokupić specjalną nakładkę imitującą fotelik (cena w salonie Volvo wynosi 720 zł).

Przy okazji ta sytuacja pokazuje jak nierozsądny jest obowiązujący od ubiegłego roku przepis, który "Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 (pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy - przypis redakcji) i N1 (pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony - przypis redakcji), o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci" (czytaj także: Narażanie dziecka na utratę życia).



Wózki:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.




Bagażnik testowanego Volvo XC90 w konfiguracji 5-osobowej ma 1260 mm długości. Bez problemu zmieściły się w nim obie części wózka X-lander. Niestety w wersji 7-osobowej nie ma uchwytów do mocowania siatki bądź linek zabezpieczających podczas jazdy przewożone w bagażniku przedmioty.



Po rozłożeniu foteli w III rzędzie długość bagażnika kurczy się do 554 mm. Aby zmieścić ten sam wózek z podwozia trzeba zdjąć koła. Klapa bagażnika zamknęła się praktycznie na styku z elementami wózka.



Pojemność bagażnika wersji 7-osobowej przy złożonym III rzędzie foteli ma 692 litry pojemności. Na takiej przestrzeni bez problemu - pod roletą - zmieściły się oba wózki i jeszcze zostało wolne miejsce. Szkoda, że oprócz dużej, elastycznej siatki odgradzającej kabinę pasażerską od bagażnika nie ma innej możliwości zabezpieczenia przewożonych przedmiotów.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry