Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Ford C-Max i Ford Grand C-Max
TESTY | Plusy i minusy - Dodatki, które robią różnice | Ford Fiesta VIII 5d
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Punto | Grudzień 2017
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych
TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
TESTY
Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu

Dziecko w Fiacie Freemont
12-07-2013 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Dziś trudno znaleźć nowy samochód, w którym nie ma podstawowych elementów podnoszących bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów. W Fiacie Freemont znajdziemy więcej takich rozwiązań i do tego są one w cenie auta.



Freemont nie posiada wyłącznika przedniej poduszki powietrznej pasażera. Stosowne piktogramy ostrzegające przed ustawieniem na przednim miejscu fotelika dziecka tyłem do kierunku jazdy widnieją po obu stronach kokpitu - widoczne są dopiero po otworzeniu drzwi.



Ostrzeżenia przed ustawieniem fotelika na przednim miejscu pasażera tyłem do kierunku jazdy umieszczono także na obu osłonach przeciwsłonecznych - kierowca i posażer. Tekst dostępny jest tylko po angielsku i francusku.



Ostrzeżenia widoczne są jednak wyłącznie w pozycji złożonej - z drugiej strony osłon przeciwsłonecznych ich nie zobaczymy.



W środkowym rzędzie siedzeń umieszczono 5 uchwytów Isofix. Foteliki można montować symetrycznie na dwóch skrajnych miejscach lub niesymetrycznie - jeden fotelik na skrajnym, a drugi na środku pozostałych miejsc.



Z tyłu siedzeń w środkowym rzędzie (na wysokości łączenia siedziska z oparciem) umieszczono 3 dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików typu Isofix.



W siedziskach skrajnych miejsc w II rzędzie schowano podwyższenia umożliwiające podróż starszych dzieci bez konieczności używania osobnych foteli. To bardzo rzadko spotykane rozwiązanie we Freemoncie jest standardem wyposażenia.

Takie podwyższenie jest oczywiście zgodnie z polskimi przepisami "W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym" (Ustawa Prawo o ruchu drogowym art. 39 pkt. 3).



Podwyższenia przeznaczone są dla dzieci o wadze pomiędzy 15-25 kg, co w teorii zastępuje fotelik z grupy 2-3. Niemniej foteliki z tej grupy dedykowane są do 36 kg (mniej więcej do wieku 12 lat) co oznacza przekroczenie tej wagi aż o 30 proc. Niestety, instrukcja obsługi pojazdu nie mówi co zrobić w takim przypadku.

Przy tym rozwiązaniu brakuje też możliwości rozłożenia zagłówka, który podtrzymywałby i ochraniał głowę dziecka podczas zderzenia.



Plecy przednich foteli wykonano z elementów plastikowych, co w praktyce ułatwia ich sprzątanie z zabrudzeń, np. podeszwami butów dziecka siedzącego w foteliku.



W konsoli nad lusterkiem wstecznym schowano dodatkowe, które ułatwia obserwację siedzących z tyłu dzieci. Ten także rzadko spotykany element wyposażenia współczesnych samochodów we Freemoncie jest standardem.



Kierowca ze swojego miejsca może zablokować sterowanie szybami bocznymi przez pozostałych pasażerów. Jedynie szyba po jego stronie otwiera i zamyka się automatycznie po jednym wciśnięciu przełącznika, stąd też funkcja zapobiegania przycięciu palców.



W ramie tylnych drzwi umieszczono blokadę ich otwarcia od środka samochodu. Potrzebny jest do tego płaski przedmiot, a jej przełączenie odbywa się według widniejącego obok schematu.

czytaj także:
· Pierwsze wrażenia | Droga na skróty

· Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry