Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDANIE NA WEEKEND | Elektromobilność, VW T6.1, Orlen, GDDKiA, Mustang
TESTY | Dziecko w Fordzie Grand Tourneo Connect - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Mikrobus dla 7 osób | Ford Tourneo Connect
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

TESTY

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020

Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

Wydanie na weekend

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji

 
TESTY

Dogrywka | Fiat Tipo hatchback


Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem

07-02-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowy Fiat Tipo debiutował na rynku w nadwoziu sedan, jednak nie jest zaskoczeniem, że większą popularnością cieszy się hatchback. W ramach dogrywki do poprzedniego testu porównujemy różnice, w tym te dotyczące bezpieczeństwa i komfortu dzieci.

TESTY | Dogrywka - Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem | Fiat Tipo hatchback

Trzy lata temu do oferty Fiata powrócił Tipo, a włoski koncern rozpoczął bój o powrót do segmentu C. Sukces już osiągnięty, czego przykładem jest chociażby Polska. Według danych firmy SAMAR w ubiegłym roku Tipo zajęło 7. miejsce w rankingu sprzedaży nowych samochodów kompaktowych (8059 sztuk daje 5 proc. udział w tym segmencie). Konkurencja jest tu ostra, na pierwszym miejscu pozostaje Skoda Octavia, za nią Opel Astra i Volkswagen Golf, dalej Toyota Auris, Ford Focus i kolejna Skoda, Rapid. Natomiast za Tipo uplasowała się Toyota Corolla, SEAT Leon i Kia Ceed.

Jeszcze lepiej Tipo radzi sobie, jeśli ze sprzedaży we wszystkich segmentach wyłączymy prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i firmy. Tutaj SAMAR podał już dane za styczeń 2019. Najczęściej wybieranym modelem jest miejska Toyota Yaris, za nią Skoda Fabia i stawkę na podium zamyka właśnie Tipo. Jakby więc nie patrzeć, staje się w tym momencie najpopularniejszym przedstawicielem kompaktów w naszym kraju.

Fiat oferuje Tipo w trzech konstrukcjach nadwozia. W 2016 roku do naszych testów trafił sedan, kolejny to prezentowany dziś hatchback, w kolejce czeka kombi (Station Wagon). Aby nie powielać naszych wrażeń, spostrzeżeń i uwag w dwóch ostatnich ograniczymy się do opisania różnic.

Hatchback jest najkrótszą wersją Tipo - ma 4368 mm długości. Ma przy tym, co prawda o zaledwie 2 mm, większy rozstaw osi od sedana. Z pozostałymi łączy go ta sama szerokość (1792 mm), ale hatchback jest też najniższy (1495 mm). Na testowany egzemplarz zamontowano opony zimowe Dunlop Winter Sport 5 w rozmiarze 225/45. 17-calowe felgi aluminiowe w naszym przypadku wymagają dopłaty 700 złotych.

TESTY | Dogrywka - Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem | Fiat Tipo hatchback

Kolejną różnicą jest oczywiście przestrzeń bagażowa. W hatchbacku ma 440 litrów pojemności. Po złożeniu oparć kanapy (dzielonych standardowo 60:40) powiększymy ją... No właśnie, w żadnych materiałach Fiat nie podaje maksymalnej pojemności bagażników Tipo. My poczyniliśmy tylko standardowe pomiary. I tak długość podłogi (na osi) ma 92 cm, a szerokość pomiędzy nadkolami (100 cm). Z kolei wysokość do ruchomej półki to 56 cm, a głębokość przy progu załadunkowym 22 cm. W sumie mamy foremną przestrzeń do wykorzystania.

Zmierzyliśmy też wysokość od podłoża do progu (73 cm) i krawędzi podniesionej klapy bagażnika (202 cm). Fiat nie proponuje do tego modelu funkcji elektrycznego otwierania i zamykania.

Pod podłogą znajduje się zestaw naprawczy opon, za dojazdowe dopłacić trzeba 350 złotych, a za pełnowymiarowe koło zapasowe 450 złotych. Opcją jest też praktyczny Cargo Box za 500 złotych.

TESTY | Dogrywka - Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem | Fiat Tipo hatchback

Bagażnik Fiata Tipo hatchback oceniliśmy również za pomocą naszych wózków dziecięcych. Okazało się, że po zdjęciu kółek zmieściły się w nim jednocześnie oba - dwuczęściowy z gondolą X-lander i składana spacerówka Quinny. W ich zabezpieczeniu na czas podróży pomagają cztery uchwyty do mocowania siatki lub elastycznych linek. Tego elementu zabrakło nam w sedanie!

TESTY | Dogrywka - Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem | Fiat Tipo hatchback

W hatchbacku jest też inne umiejscowienie dodatkowego punktu kotwiczenia (top-tether) fotelików dziecięcych typu Isofix. Znalazły się one w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Najłatwiej dostaniemy się do nich odchylając oparcie od strony kabiny pasażerskiej. Top-tether to jedyna różnica w kwestii montowania fotelików dziecięcych w naszych testach. Gwoli ścisłości wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 94 cm.

Tipo w nadwoziu hatchback testowaliśmy rok przed publikacją tego tekstu, przez ten czas zaszło kilka zmian na liście wyposażenia. Przede wszystkim Fiat dodał nowe wersje Street, Mirror i S-Design, wkrótce będzie jeszcze Sport. Nasze auto było topową konfiguracją Lounge. W porównaniu do ówczesnego sedana, także w tej wersji, zyskało światła do jazdy dziennej oparte na technologii LED.

TESTY | Dogrywka - Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem | Fiat Tipo hatchback

Z przodu auta dodano kilka chromowanych elementów, z tyłu znacznie - co nie zawsze jest tak oczywiste - zastosowano inne światła, zaś nad klapą bagażnika spojler. W środku na kokpicie, poza drobnymi detalami stylistycznymi, zaszła jedna zasadnicza zmiana. 5-calowy wyświetlacz z sedana zastąpiono większym. Teraz w standardzie ma 7-cali, ale dopiero za dopłatą 1850 złotych do zestawu dołożona będzie nawigacja. U nas wyszło jeszcze więcej, bo 2250 złotych, ale zyskaliśmy radio cyfrowe.

Pod maską i tym razem także znalazł się silnik wysokoprężny MultiJet 2 o pojemności 1.6 litra i mocy 120 koni mechanicznych. Do kompletu dołożono 6-biegową skrzynię manualną. Zestaw, jak na pięciodrzwiowego hatchbacka z segmentu C zupełnie wystarczający, ale jest już niedostępny w wersji wyposażenia Lounge. Zamiast tego możemy wybrać konfigurację z przekładnią automatyczną DDCT.

Z naszego punktu widzenia, hatchback okazał się bardzo praktyczną (rodzinną) wersją Fiata Tipo. Jest mniejszy, od sedana i kombi, ale w jego bagażniku bez problemu zmieściliśmy dwa wózki. Krótsze nadwozie ułatwia też manewry i parkowanie w zatłoczonym mieście.

Testowana wersja:

Fiat Tipo hatchback 1.6 MultiJet II 120 KM (przy 3750 obr/min.), 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 200 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10,1 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km, wyposażenie Lounge, cena podstawowa 78 000 złotych + lakier metalizowany Czarny Cinema 2400 złotych.

* cena z 2017 roku, obecnie wersja Lounge jest niedostępna z 1.6 MultiJet 120 KM i 6-biegową skrzynią manualną

Dystans przejechany podczas testu:

338 km, średnia prędkość:36 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km.

Podstawowe dane techniczne:

długość 4368 mm, rozstaw osi 2638 mm, szerokość 1792 mm, wysokość 1495 mm, prześwit b.d., pojemność bagażnika 440 l/b.d., średnica zawracania 10,9 m, pojemność zbiornika paliwa 50 l, masa własna 1295 kg, ładowność 500 kg.

Testy zderzeniowe EuroNCAP:

- bezpieczeństwo dorosłych 31,3 punktów (82 proc. maksymalnej oceny),
- bezpieczeństwo dzieci 29,8 pkt. (60 proc.),
- ochrona pieszych 26,2 pkt. (62 proc.),
- systemy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.) i 6,9 pkt. (57 proc.).

 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2019 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry