Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Dodatki, które robią różnice | Ford Fiesta VIII 5d
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Punto | Grudzień 2017
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Najbezpieczniejsze modele według Euro NCAP
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych
TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
TESTY
Pierwsze wrażenia | Skoda Octavia III kombi 4x4

W podwójnej koronie
20-02-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W ubiegłym roku Octavia była najczęściej kupowanym modelem w Polsce. Ponad połowę jej sprzedaży stanowiła wersja kombi.



Wyniki te jednak nie zaskakują, bo Skoda od lat ma mocną pozycję na polskim rynku. Nową Octavię, która zadebiutowała w ubiegłym roku, zbudowano na płycie modułowej MQB. Na tej samej co nowy Golf, Audi A3 i SEAT Leon. Będąc w takiej rodzinie dziedziczy z niej wszystko co najlepsze. Do tego dochodzi cena, która w Polsce wciąż jest ważnym kryterium wyboru. A i drugi popularny model Skody, Fabia, nie doczekał się jeszcze nowej generacji.



Po wprowadzeniu do oferty Rapida, Skoda przemeblowała pozycjonowanie swoich modeli. Dzięki temu nowa Octavia urosła, choć i w poprzedniej generacji było dużo miejsca w środku. Liftback, który jako pierwszy pojawił się na rynku, zyskał 90 mm na długości i aż 110 mm na rozstawie osi. Wymiary te zachowano również w kombi, co tylko nieznacznie powiększyło bagażnik. W pierwszym przypadku ma on 590, a w drugim 610 litrów pojemności (do wysokości rolety).

Za dopłatą 650 złotych zamówić można dzielenie poziomów podłogi bagażnika. Górna jest na równi z progiem załadunkowym, do dolnej oferowane są jeszcze przegródki i uchwyty. Oprócz rolety zasłaniającej bagażnik, w zależności od wersji wyposażenia, jest jeszcze kilka siatek i haczyków, którymi można zabezpieczyć przewożone przedmioty.

W testowanym modelu zamontowano elektrycznie podnoszoną i opuszczaną klapę bagażnika. Wymaga to kolejnej dopłaty i to aż 1450 złotych. Przestrzeń bagażową można powiększyć o bagażnik dachowy. W cenie auta zawarto czarne relingi dachowe. Jeśli ktoś chce mieć srebrne, jak w naszej, musi dopłacić 600 złotych. Dwa razy tyle kosztują chromowane obramowanie szyb bocznych.



Nasza Octavia to topowa wersja wyposażenia Elegance. Ale trzeba w tym miejscu podkreślić, że od strony bezpieczeństwa każda z nich, a są trzy, posiada m.in. 7 poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny (zapobiega niekontrolowanemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu) oraz cały zestaw systemów pochodnych od ABS i ESP.

Jest też długa lista opcji. To m.in. boczne poduszki powietrzne montowane na kanapie, system pomagający ruszyć na wzniesieniu i czujniki ciśnienia powietrza w kołach. Są również warte rozważenia systemy: Crew Protect Assistant w chwili wykrycia możliwości dojścia do kolizji zamyka wszystkie szyby (600 zł), Front Assistant, czyli funkcja aktywnego hamowania (1200 zł), Lane Assist utrzymujący pojazd na swoim pasie ruchu (1700 zł), czy Intelligent Light Assistant zmieniający automatycznie światła drogowe na mijania (750 zł). Większość z nich można dokupić w o wiele tańszych pakietach.



Najważniejszym wyróżnikiem testowanej wersji jest napęd 4x4. Dostępny jest on tylko z trzema silnikami, najmocniejszym benzynowym i dwoma wysokoprężnymi. Standardowo napędzana jest przednia oś, zaś druga załącza się automatycznie po wykryciu braku przyczepności do podłoża. Odpowiada za to sprzęgło Haldex najnowszej, piątej, generacji.



Z wersją 4x4 nie dostaniemy sportowego zawieszenia oraz, co zrozumiałe, elektronicznej blokady dyferencjału XDS. Jest za to Drive Set Up (400 zł), którym definiujemy nasz sposób jazdy - normal, sport i eco. Czwarta możliwość to indywidualne ustawienia.

Niestety, prześwit wersji z napędem na cztery koła nie różni się od pozostałych modeli. Wynosi on zaledwie 140 mm, a można go nieznacznie podnieść montując 18-calowe felgi (w standardzie są siedemnastki). Jeśli ktoś jednak ktoś zdecyduje się na jazdę na skróty musi uważać na karoserię. Tylko do dwóch niższych poziomów wyposażenia proponowany jest pakiet na bezdroża. Zresztą miłośnicy takiej jazdy czekają na wersję Scout, która jako ostatnia dołączy do nowej Octavii podczas najbliższego Salonu Samochodowego w Genewie.



Pod maską auta znalazł się najmocniejszy silnik wysokoprężny 2.0 TDI 150 KM. Napęd przenosi 6-biegowa skrzynia manualna, w której optymalny moment zmiany przełożenia podpowiada komputer pokładowy. W oszczędnym zużyciu paliwa ma pomóc montowany standardowo system Start-Stop.



Testowana wersja: Skoda Octavia Kombi III 4x4 2.0 TDI 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 213 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 8,7 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km, wyposażenie Elegance, cena podstawowa 105 600 złotych.

czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Kombi z nie do końca praktycznym bagażnikiem
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
 
 


 

 


www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2018 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry