Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Pierwsze wrażenia | Honda Jazz III

Auto do miasta nie musi być maluchem
04-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Jazz jest najmniejszym modelem w obecnej ofercie Hondy. Ale to stwierdzenie może mylić, bo rozmiarami ten hatchback zalicza się do segmentu B.



Nowy Jazz to czwarta czy trzecia generacja? W tym przypadku obie odpowiedzi mogą być uznane za prawidłowe, bo model z lat 80. XX wieku nie był oferowany w Europie. A gdy już do nas zawitał, dopiero w 2001 roku, znacząco różnił się od poprzednika. Przede wszystkim zyskał drugą parę drzwi i homologację dla 5 osób. Z każdą kolejną generacją rósł, osiągając obecnie 3995 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2530 mm (czytaj także: Znaczące wzmocnienia Hondy).

Przestronnie jest również w środku (Jazz dzieli płytę podłogową z nowym HR-V), jednak 5 pasażer nie znajdzie dla siebie dużo miejsca. Ale auto należące do segmentu B wykorzystywane będzie głównie do jazdy po mieście. W wygodnym wsiadaniu i wysiadaniu pomagają bardzo szeroko otwierane drzwi.



Kokpit auta nie przeszedł rewolucyjnej zmiany. Wyjątkiem jest środkowa konsola, na której znalazł się nowy system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym. Zintegrowano w nim sterowanie radiem - w tym nadawanym cyfrowo - oraz zasobami multimediów, obsługę telefonu komórkowego, korzystanie z satelitarnej nawigacji (Garmin), wyświetlacz danych komputera pokładowego i przede wszystkim możliwość podłączenia do internetu. Jego częścią jest aplikacja Aha, dzięki której można m.in. słuchać internetowych stacji radiowych bądź uzyskać bezpośrednie połączenie do mediów społecznościowych.

Ten sam ekran służy również za wyświetlacz obrazu z kolorowej kamery cofania. Jej funkcjonalność została wzbogacona o tryb szerokokątny (przydaje się przy wyjazdach z bramy, garażu bądź parkingu) oraz widok z góry (pomaga w precyzyjnym parkowaniu "na grubość lakieru" zderzaka lub dostrzeżenia niewysokich przeszkód).

Pod wspomnianym ekranem LCD znajduje się drugi panel dotykowy, który zastępuje przełączniki sterujące jednostrefową, automatyczną klimatyzacją i ogrzewaniem szyb. Jednak takie udogodnienia dostępne są tylko w testowanej wersji wyposażenia Elegance, w dwóch pozostałych zamontowano tradycyjne pokrętła.



Honda Jazz to auto zaprojektowane z myślą o użytkowaniu w mieście, stąd też na jego fabrycznym wyposażeniu znalazł się m.in. system aktywnego hamowania przy niewielkich prędkościach (CTBA). Działa on do prędkości 32 km/h i w sytuacjach krytycznych - przy braku reakcji ze strony kierowcy - rozpocznie automatyczne hamowanie. Ma to zapobiec, bądź zminimalizować skutki typowej w mieście kolizji jaką jest najechanie na tył poprzedzającego nas pojazdu.

W pakiecie ADAS (wymaga dopłaty jedynie w bazowej wersji Trend) znajduje się m.in. system ostrzegania przed kolizją (FCW). Działa na tej samej zasadzie co wspomniane CTBA z tym, że przy większych prędkościach a kierowca ma możliwość ustawienia odległości od poprzedzającego pojazdu. To rozwiązanie przydatne będzie głównie podczas jazdy poza obszarem zabudowanym. Podobnie też jak system automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe i na odwrót.

Z tego samego pakietu naszą uwagę zwrócił jeszcze jeden system - inteligentny ogranicznik prędkości maksymalnej, którego działanie opiera się na odczycie systemu rozpoznawania znaków drogowych. Jego funkcjonowanie sprawdzimy w trakcie testu.



Bagażnik auta jest głęboki (próg jest na wysokości 60 cm) i dość spory (354 litry pojemności). Pod jego podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń podobna do tej z Civica w wersji kombi. Tutaj styropianowa wkładka dzieli ją na pół, w jednej części zmieścił się zestaw naprawczy do kół, lewarek, klucze, gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy. Druga pozostaje do naszej dyspozycji.

Przestrzeń bagażową można powiększyć dzięki składanym (w proporcji 60:40) oparciom kanapy. Zastosowano w niej (w każdej wersji wyposażenia) system Magic Seat pozwalający na ustawienie w pionie siedzisk (podobne rozwiązanie stosowane jest w fotelach kinowych i oczywiście w pozostałych modelach Hondy).



Japoński producent nie daje nam możliwości wyboru jednostki napędowej. Oferowany jest tylko silnik benzynowy o pojemności 1318 cm3 i mocy 102 koni mechanicznych. To nowa, czterocylindrowa konstrukcja, która pozostała przy układzie zmiennych faz rozrządu. Według zapewnień producenta jej wydajność porównywalna jest ze stosowaną dotychczas jednostką 1.4 przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa (norma Euro 6). Pomaga w tym kierowcy nowy wskaźnik stylu jazdy. Zielona obwódka wokół tarczy prędkościomierza świadczy, że jesteśmy "eko".

Z jednostką tą współpracuje 6-biegowa skrzynia manualna. W każdej wersji wyposażenia, po dopłacie 4 tys. złotych, można ją zastąpić bezstopniową przekładnią CVT. Ceny nowej Hondy Jazz wynoszą od 60 800 do 76 700 złotych.



Testowana wersja: Honda Jazz II 1.3 i-VTEC start/stop 102 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 190 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 11,4 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km, wyposażenie Elegance, cena podstawowa 72 700 złotych.

Podstawowe dane techniczne: długość 3995 mm, rozstaw osi 2530 mm, szerokość 1694 mm (bez lusterek), wysokość 1550 mm, prześwit 110 mm, pojemność bagażnika 354/1314 l, średnica zawracania 4,9 m, pojemność zbiornika paliwa 40 l, masa własna 1087 kg, ładowność 492 kg.

Testy zderzeniowe EuroNCAP: - tytuł BEST IN CLASS 2015 w kategorii samochodów miejskich, rok 2015 - bezpieczeństwo dorosłych 35,5 punktów (93 proc. maksymalnej oceny), bezpieczeństwo dzieci 41,9 pkt. (85 proc.), ochrona pieszych 26,3 pkt. (73 proc.), systemy podnoszące bezpieczeństwo 9,3 pkt. (71 proc.) - czytaj także: TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Honda Jazz.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
Plusy i minusy | Przede wszystkim do miasta
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry