Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Pierwsze wrażenia - Kompakt w modnej szacie | Citroen C4 Cactus
SALON SAMOCHODOWY | Przedpremierowo - nowa Mazda 3 już w Polsce!
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Fiat Panda | Grudzień 2018
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Testy
Pierwsze wrażenia | BMW i3

Elektryzujący
16-06-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Większość samochodów z napędem elektrycznym beznamiętnie wtapia się w miejski krajobraz. Jednak siedząc we wnętrzu tego BMW czuliśmy na sobie tysiące spojrzeń.



i3 zapoczątkowało elektryczną serię samochodów w gamie BMW. Pierwszą nim przejażdżkę - w roli pasażerów - mieliśmy okazję zaliczyć dwa lata temu podczas premiery na salonie samochodowym we Frankfurcie. Wrażenia do dziś pozostały w pamięci, ale też było zbyt mało czasu, aby przyjrzeć się wszystkim detalom. Nie wystarczyła również ekspozycja statyczna bo, pomimo wystawienia kilku modeli, kolejka dziennikarzy nie chciała maleć (czytaj także: "i" elektryzuje nową serię BMW).

Nieco lepiej było podczas polskiej premiery, ale jak na złość nie było można pojeździć. Za to wysłuchaliśmy opinii wielu zaproszonych gości spoza branży motoryzacyjnej (czytaj także: BMW i3 już w Polsce). Nie pozostało zatem nic innego, jak zapisać się do komitetu kolejkowego oczekujących na egzemplarz z parku prasowego. Niestety, terminy dwukrotnie odwoływane z powodu uszkodzenia auta.

Raz przyczyną były zniszczone koła, których wymiana, a dokładniej dostępność, nie była do zrobienia od ręki. Na (opcjonalne) 20-calowe obręcze Double Spoke założono opony Ecopia EP 500 w rozmiarze 155/60 (przód) i 175/55 (tył). Specjalnie do takich eko-modeli opracowała je firma Bridgestone. Świadomość ich uszkodzenia siedziała gdzieś w tyle głowy podczas całego testu. A okazji do tego na warszawskich ulicach jest wiele.

No właśnie, w mieście. Bo autem w tej wersji daleko nie pojedziemy. Według danych producenta naładowana bateria elektryczna pozwala na pokonanie 160 kilometrów, jednak po uruchomieniu silnika komputer pokładowy wskazał 130 km. W rzeczywistości będzie się jeszcze różnił, bo wszystko zależy od wybranego przez nas trybu jazdy. Domyślnie ustawiony jest Comfort, co możemy zmienić na Eco Pro, bądź bardziej ekstremalne Eco Pro+. Do tego dochodzi natężenie ruchu, styl naszej jazdy i ilości pracujących urządzeń pokładowych. Kontrolę nad całością zapewnia nam wyświetlacz LCD umieszczony za kołem kierownicy.



W tym przypadku nie pod przednią maską, ale pod podłogą bagażnika znajduje się silnik - tak, tak, i3 zachowuje napęd na tylną oś. W elektrycznym nie mamy pojemności, a jedynie moc, która tutaj wynosi aż 170 koni mechanicznych (125 kW). Doliczmy do tego moment obrotowy 250 Nm, który jest dostępny już od pierwszego muśnięcia pedału gazu. Sprint do "setki" (prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 150 km/h) zajmuje niecałe 8 sekund, ale szybko zreflektujemy się, bo widzimy ile tracimy przy tym energii elektrycznej.



Bateria ładowana jest na dwa sposoby. Jeśli "do pełna" poprzez gniazdko 230 V bądź uliczną stację ładowania musimy się liczyć z koniecznością zaparkowania na 6 do 8 godzin. Jeśli mamy dostęp do stacji szybkiego ładowania (możemy taką kupić do garażu) czas ten skraca się do 30 minut z tym, że będzie to 80 proc. baterii. Miejsce na niezbędne kable znajduje się w skrzynce schowanej pod maską z przodu. Niestety, okazało się, że poza wtyczką do zwykłego gniazdka nie było w niej kabla do ładowania na mieście. Tym samym zasięg naszego testu znacząco się skurczył!

Alternatywą dla modelu z silnikiem elektrycznym jest wersja hybrydowa zasilana jednostką benzynową. Do jego testu już się przygotowujemy.



Napęd przenosi bezstopniowa skrzynia biegów, której drążek umieszczono z prawej strony kierownicy. Zintegrowano w nim także przycisk rozrusznika silnika typu start/stop oraz elektrycznego hamulca postojowego. Całe rozwiązanie wygląda niezwykle efektownie.

Elektryczne modele BMW wyróżnione są błękitnymi akcentami, które znajdziemy na karoserii oraz we wnętrzu auta. Futurystyczności nadaje obramowanie charakterystycznych nerek na osłonie chłodnicy oraz podkładka pod znaczek bawarskiej marki. Jego obecność chyba najbardziej zaskakiwała tych, którzy go dostrzegli.

Ale nie są to elementy, które przyciągały wzrok innych uczestników ruchu drogowego. BMW i3 nie ma smukłej sylwetki, nadwozie jest zwarte i bardziej przypomina minivana. Pomimo to nie brakuje mu zgrabności i indywidualności chociażby w sposobie poprowadzenia linii bocznych okien. Zdradza ona przy okazji układ otwierania drzwi. I te oczy, czyli reflektory główne, które podkreślała wiązka świateł do jazdy dziennej wykonana w technologii LED.

Testowe auto było w jednolitym kolorze Szary wawrzyn - co akurat nie przeszkadzało - ale można wybrać też dwukolorowe nadwozie. Część poszycia wykonano z tworzywa sztucznego.



Najlepsze jednak czeka na nas w 4-osobowym wnętrzu. Na dłuższą uwagę zasługują już materiały, którymi zastąpiono tradycyjnie stosowane plastyki. Większość z nich pochodzi ze środowiska naturalnego - boczki drzwi i kokpit wytłoczono ze sprasowanych włókien roślinnych (ketmia konopiowata), na desce znalazły się spore fragmenty drewna eukaliptusowego, a tapicerka to połączenie skóry (garbowanej listkami drzewa oliwnego) z materiałem pozyskanym z recyklingu tworzywa PET. To po prostu, nie tyle trzeba zobaczyć, co dotknąć. W końcu to jest klasa premium.

Rozmieszczenie elementów i przycisków na kokpicie nawiązuje to "zwykłych" modeli BMW, ale tym co jeszcze przykuwa uwagę jest dwuramienne koło kierownicy pokryte skórą.

i3 wyposażono m.in. w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (nie ma kurtyn), mocowania Isofix na fotelach z tyłu oraz opcjonalny system zapobiegający kolizjom z innymi pojazdami z funkcją wykrywania pieszych. Jest też mnóstwo rozwiązań teleinformatycznych - od asystenta jazdy w korku, poprzez systemem automatycznego parkowania, na dostępie do usług ConnectedDrive bądź Concierge Service kończąc (czytaj także: Bądźmy w kontakcie). Można też zamówić łącze internetowe, a do smartfona wgrać aplikację pomagającą w znalezieniu punktu ładowania.

Poprzez testowaną jednostkę napędową BMW i3 jest typowym autem miejskim. Przy czym mierzące 4 metry długości nadwozie nie utrudnia manewrów po zatłoczonych ulicach. Bagażnik, pomimo schowania pod nim silnika, liczy 260 litrów, a poprzez złożenie oparć tylnych foteli przestrzeń wzrasta do 1100 litrów. Śmiało więc wykorzysta to 4-osobowa rodzina. Ale raczej nie jest to grupa docelowa tego auta.



Testowany model: BMW i3 125 kW (170 KM), bezstopniowa przekładnia automatyczna, prędkość maksymalna 150 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,9 sekundy, średnie zużycie energii 14-17 kWh/100 km, emisja CO2 0 g/km, wyposażenie i Lodge, cena podstawowa 153 700 złotych.

Podstawowe dane techniczne: długość 3999 mm, rozstaw osi 2570 mm, szerokość (bez lusterek) 1775 mm, wysokość 1578 mm, prześwit b.d., pojemność bagażnika 260/1100 l, średnica zawracania b.d., pojemność zbiornika paliwa n.d., masa własna 1195 kg, ładowność 396-490 kg.

Testy zderzeniowe EuroNCAP: rok 2013 - bezpieczeństwo dorosłych 31 punkty (86 proc. maksymalnej oceny), bezpieczeństwo dzieci 40 (81), ochrona pieszych 21 (57), systemy podnoszące bezpieczeństwo 5 (55). W 2014 roku dodano wyróżnienie Advanced Rewards za system zapobiegający kolizji z innym pojazdem z funkcją wykrywania pieszych. Modelowi i3 przypisano również wyróżnienie za system eCall z 2010 roku.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
Plusy i minusy | Nam się spodobało
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry