Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Pierwsze wrażenia | Opel Insignia A liftback

Na przełomie dwóch generacji
20-02-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Za kilkanaście dni na salonie samochodowym w Genewie oficjalnie zadebiutuje II-generacja Opla Insignia. Stąd nasz test można by uznać za pożegnanie, ale...





Wprowadzenie do sprzedaży nowej generacji nie oznacza, że dotychczasowy model nagle zniknie z ulic. Ba, w przypadku Insigni, ten ma się całkiem dobrze i od lat cieszy się sporym zainteresowaniem. W 2016 roku sprzedaż Opla w Polsce wyniosła 33 061 sztuk samochodów, a w TOP 50 znalazło się aż 5 modeli tej marki. Co prawda Insignia zaliczyła spadek, ale 2583 sprzedanych egzemplarzy dało jej 46. miejsce wśród modeli wszystkich marek (czytaj także: Z RYNKU | Od ośmiu lat Skoda nie oddaje prowadzenia).

Pierwsza generacja, określana w nomenklaturze Opla jako A, zadebiutowała niecałą dekadę temu. W międzyczasie przeszła kilka modernizacji, ostatnią w 2015 roku, która obejmuje testowany właśnie egzemplarz. W salonach sprzedaży oferowane są trzy wersje nadwozia: sedan, hatchback oraz kombi (czytaj także: TESTY | Z drogi).



Rzeczony hatchback w rzeczywistości jest liftbackiem i łatwo można go pomylić z sedanem. Poza konstrukcyjnie zmienionym tyłem te dwie wersje mają identyczne wymiary zewnętrzne. Naturalnie liftback dysponuje większą, choć tylko o 30 litrów, przestrzenią bagażową (530 l), za to ma bardziej praktyczny dostęp do wnętrza. Po złożeniu oparć kanapy (dzielonej 60:40) pojemność ta wzrasta do 1075 litrów. Podłoga, co zaskakuje, nie ma całkowicie płaskiej powierzchni. Na jej końcu, przy oparciach kanapy, znajdują się nieprzydatne do niczego wyprofilowania. Pod podłogą znalazła się wnęka na pełnowymiarowe koło zapasowe, jednak wymaga ono dopłaty, bo w standardzie dostajemy zestaw naprawczy.



Dokonane ostatnio zmiany w Oplu Insignia widoczne są m.in. na zestawie zegarów, których tarcze podzielono grubymi pasami z czarnego plastiku. Na środku kokpitu może zostać zamontowany nowy zestaw multimedialny IntelliLink 900 Navi. W naszym poziomie wyposażenia Cosmo wymaga dopłaty 3200 złotych. Jest on również dostępny w pakiecie Technologicznym, którego cena w aktualnej promocji została zredukowana z 5600 do 2500 złotych. Co otrzymamy w zamian? M.in. dotykowy ekran o przekątnej 8-cali, na którym wyświetlany jest obraz z kamery cofania bądź nawigacji 3D z możliwością wydawania komend głosowych, podwójny tuner radiowy oraz aplikację Apple CarPlay. Dzięki niej do podstawowych funkcji iPhone'a mamy dostęp z poziomu wspomnianego ekranu na kokpicie (do tej pory z takiego rozwiązania mogli korzystać posiadacze smartfonów z systemem Android).



Najważniejszym jednak uzupełnieniem w tej Insigni jest, znana już z innych modeli, funkcja Opel OnStar. Zapewnia ona m.in. szybki kontakt z centrum serwisowym (rozmowa z operatorem prowadzona jest w języku polskim) bądź powiadomienie służb ratunkowych o zaistniałym zdarzeniu drogowym. Jeśli uczestniczyć w nim będzie Insignia, a z naszej strony nie będzie reakcji, system automatycznie wezwie pomoc z podaniem lokalizacji. Niestety, Opel OnStar montowany jest w standardzie tylko w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia Cosmo i Executive. W pozostałych wymaga dopłaty 1900 złotych.

W testowanej wersji Cosmo tapicerkę materiałową z elementami sztucznej skóry zastąpiono czarną tapicerką skórzaną Sienna (4000 złotych). Seryjne fotele są komfortowe z możliwością przedłużenia długości siedziska oraz trzystopniową funkcją podgrzewania. Dodatkowo (kolejna dopłata 2300 złotych) wyposażono je w elektryczną regulację wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego, a fotel kierowcy w elektryczne ustawienie wysokości i kąta pochylenia oparcia z pamięcią dla dwóch ustawień. W tej cenie otrzymujemy jeszcze elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka boczne (fotochromatyczne po stronie kierowcy). Aktywne zagłówki foteli montowane są fabrycznie.



Ostatnią z nowości wprowadzoną podczas modernizacji Opla Insignia w 2015 roku jest silnik wysokoprężny CDTI o pojemności 1.6 litra. Występuje on w dwóch mocach: 120-konnej (niedostępny w Cosmo i Executive) i 136-konnej (niedostępny w Executive). W naszym przypadku mocniejsza jednostka ecoFLEX wyposażona została w system start/stop i 6-biegową skrzynię manualną.

Według danych producenta średnie zużycie paliwa tego silnika w cyklu mieszanym wynosi 3,9 l/100 km. Przed rokiem w teście drogowym osiągnięto jeszcze niższą wartość. Felix Egolf, określany mianem specjalisty od jazdy na jednej kropelce, przejechał na jednym zbiorniku rasę Lucerna - Cuxhaven (miejscowość uzdrowiskowa w Niemczech położona nad Morzem Północnym) - Zurych. W sumie był to dystans 2111 kilometrów, a średnie zużycie paliwa wyniosło 3,46 litra.

Od blisko dekady Opel Insignia A cieszy się dużym powodzeniem na rynku europejskim. Stopniowo jednak znika z salonów sprzedaży, w których już można zamawiać egzemplarze z II-generacji. Bez zmian pozostaną wersje nadwozia, według nas testowany liftback powinien być najlepszym wyborem na auto rodzinne.



Testowana wersja: Opel Insignia A liftback 1.6 TDCI ecoFLEX 136 KM (100 kW) z systemem start/stop, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 210 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10,9 sekundy, średnie zużycie paliwa 3,9 l/100 km, wyposażenie Cosmo, cena podstawowa 128 200 złotych.

Podstawowe dane techniczne: długość 4842 mm, rozstaw osi 2737 mm, szerokość 1858 mm, wysokość 1498 mm, prześwit b.d., pojemność bagażnika 530/1075 l, średnica zawracania 11,9 m, pojemność zbiornika paliwa 70 l, masa własna 1538 kg, ładowność 750 kg.

Testy zderzeniowe EuroNCAP: (2009) - bezpieczeństwo dorosłych 33,7 punktów (94 proc. maksymalnej oceny), bezpieczeństwo dzieci 38,9 pkt. (79 proc.), ochrona pieszych 14,3 pkt. (40 proc.), systemy podnoszące bezpieczeństwo 5 pkt. (71 proc.).

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry