portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP
TESTY | Dziecko w Cupra Born - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | Mazda 3 sedan

W mniej popularnej wersji
12-11-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Hatchback to podstawowa wersja nadwozia w segmencie C, uzupełniana przeważnie modelem kombi. Inaczej jest w przypadku Mazdy 3, w której - podobnie jak w poprzednich generacjach - tą drugą i ostatnią jest sedan.



Oczywiście w Polsce prym w sprzedaży (około 80 proc.) wiedzie hatchback. Testowaliśmy go wiosną tego roku, dając się po raz kolejny uwieść duszy KODO (czytaj także: TESTY | Zauroczenie po raz trzeci). W tej samej stylistyce utrzymany jest i sedan, co - tak jak w przypadku Mazdy 5 - stawia nas przed dylematem, która wersja nadwozia jest ładniejsza (na marginesie ceny ich są identyczne).

Ale nie same doznania wzrokowe są najważniejsze. Liczy się przede wszystkim praktyczność. Sedan jest dłuższy o 120 mm, przy czym różnica obejmuje tylko zwis z tyłu (955 mm). Pozostałe wymiary pozostawiono bez zmian - rozstaw osi ma 2700 mm, szerokość 2053 mm i wysokość 1450 mm. A więc odczucia za kierownicą powinny być podobne.



Jednak testowana wersja SkyPassion przynosi nowe rozwiązania. Zaraz po uruchomieniu silnika zza kierownicy wyrasta wyświetlacz Head-Up. Po ustawieniu odpowiedniego dla swojej pozycji kąta możemy zobaczyć na nim wskazania prędkościomierza lub - co bardziej przydatne - wskazówki do wprowadzonej do nawigacji trasy. Head-Up oferowany jest wyłącznie w topowej wersji wyposażenia "trójki".

Poza nim nasza Mazda skrywa wiele rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo. Tylko tu dostaniemy bi-ksenonowe reflektory z adaptacyjnym systemem doświetlania zakrętów i co nie mniej istotne automatycznym przełącznikiem świateł drogowych na mijania oraz aktywny tempomat. Jest też asystent utrzymania pasa ruchu oraz system minimalizujący skutki zderzenia czołowego (w przypadku braku naszej reakcji komputer sam zainicjuje hamowanie). To uzupełnienie znanego już systemu SCBS, który w ten sam sposób chroni nas przed najechaniem na tył innego auta. Do tej listy dodano monitorowanie martwych pól w lusterku i ciśnienia powietrza w kołach.



Kokpit sedana nie różni się od hatchbacka (także i w nim Head Up przypisany jest także do topowej wersji SkyPassion). Na środku króluje multimedialny wyświetlacz (7 cali) łączący funkcję radia, odtwarzacza CD, a po podłączeniu smartfona (bądź dokupieniu firmowego routera) można skorzystać z internetu. Naturalnie jest możliwość sparowania telefonu z zestawem głośnomówiącym. W naszym przypadku za nagłośnienie odpowiada firma Bose.

Większością funkcji tego zestawu można sterować za pomocą pokrętła HMI umieszczonego na środkowym tunelu. Obok niego dodano mniejsze do regulacji głośności, a po wciśnięciu całkowitego wyciszenia dźwięku. Niestety, nawigacja wciąż jest opcją, trzeba za nią dopłacić 2100 złotych.

Wnętrze utrzymane jest w ciemnej kolorystyce, co "smuci" przy brązowym lakierze Titanium Flash. W tej wersji za dopłatą 6 tys. złotych zamienimy tapicerkę na skórzaną Off-White (w bonusie fotel kierowcy zyskuje elektryczną regulację). Z kolei białe nadwozie nie wymaga dopłaty, lakiery metaliczne to wydatek 2 tys. złotych, a najlepiej prezentujący się na ostatnich modelach Mazdy, Red Soul to kolejne 600 złotych.

Na zewnątrz hatchback pozbawiony jest anteny w kształcie płetwy rekina (wbudowano ją w szybę) i z oczywistych względów spojlera nad tylną szybą (w opcji można go umieścić na klapie bagażnika).



Długość sedana przekłada się na większy bagażnik. Ten w porównaniu do hatchbacka wzrósł z 364 do 419 litrów. W naszym przypadku Mazda nie podaje o ile wzrasta przestrzeń po złożeniu (60:40) oparć kanapy. W sedanie i tak trudno ją efektywnie zagospodarować. My przekonamy się o jej użyteczności podczas testów z wózkami dziecięcymi.

Pod podłogą bagażnika schowano zestaw naprawczy do kół. W jego miejsce można dokupić koło dojazdowe, jednak jego cena odwodzi od tego pomysłu. W zależności od umiejscowienia go względem podłogi (w specjalnym pokrowcu leżącym na lub tradycyjnie pod nią) Mazda każe dopłacić od 1435 do 2010 złotych!

"Trójka" w wersji SkyPassion opuszcza fabrykę na 18 calowych alufelgach z oponami w rozmiarze 215/45. W ofercie znajdziemy też szeroki wybór felg stalowych, nakrętek zabezpieczających przed kradzieżą, a nawet zestaw obniżający zawieszenie.



Takie rozwiązanie doskonale pasuje do dwulitrowego silnika o mocy 165 koni mechanicznych. Jednak nie znajdziemy go w sedanie, tutaj zadowolić się musimy maksymalnym 120 KM. Wszystkie jednostki w tym modelu (jest jeszcze 1.5 100 KM) zasilane są benzyną. W Polsce sprzedaż silnika wysokoprężnego 2.2 nie jest przewidywana. Podstawową skrzynią jest 6-biegowa manualna, tylko w naszej konfiguracji zamieniona jest na przekładnię automatyczną.

W parze ze stylistyką KODO japoński producent wprowadził technologię SkyActive. To szereg zabiegów mających odchudzić pod- i nadwozie oraz układ napędowy. Zastosowano też system automatycznie wyłączający silnik podczas krótkich postojów. Nasza Mazda 3 otrzymała dodatkowo bezkluczykowy dostęp do wnętrza, a stacyjkę rozrusznika zastąpiono przyciskiem start/stop.



Testowany model: Mazda 3 sedan 2.0 SkyActive-G 120 KM, automat o 6-przełożeniach, prędkość maksymalna 198 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10,3 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km, wyposażenie SkyPassion, cena podstawowa 93 900 złotych.

czytaj także:
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Z wiÄ™kszym bagażnikiem
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry