Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Pierwsze wrażenia | Renault Laguna III Grandtour

Weteranka
18-03-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Obecna, III-generacja Laguny zadebiutowała na rynku 8 lat temu. Dziś to galaktyczna czasoprzestrzeń w świecie motoryzacji.



Wkrótce i na Lagunę przyjdzie czas, która ostatnie poprawki przeszła dwa lata temu. Pomimo to Renault jest już mocno spóźnione w wyścigu po klienta, konkurencja w postaci Forda Mondeo, Opla Insigni czy Volkswagena Passata odjechała bardzo daleko. Jednak z dużym sentymentem zasiadamy za jej kierownicą. W 2002 roku była pierwszym autem testowanym przez magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie".

Od tego czasu Laguna bardzo się zmieniła. Jednak porównując ją do ostatnich topowych modeli Renault, jak Clio czy Megane widać, że jest z innej epoki. Choć jak dla nas linia nadwozia broni się nadal.



Flagowy model Renault oferowany jest w 3 wersjach nadwozia - liftback, coupe i kombi zwane Grandtour. Ostatnia, testowana teraz, jest najdłuższa, mierzy 4803 mm przy rozstawie osi 2756 mm. Jej atutem jest oczywiście bagażnik, jego pojemność wynosi 508 litrów. W jej powiększeniu (maksymalnie do 1593 mm) pomaga system Easy Break. To dwa przyciski umieszczone od strony klapy bagażnika, poprzez które można złożyć oparcia kanapy. W każdej wersji wyposażenia - aktualnie są trzy - montowane są relingi dachowe. Jest jeszcze jedno funkcjonalne rozwiązanie, otwierane okno w klapie bagażnika, ale przypisano je wyłącznie do topowej wersji Bose Edition.



Nasza Laguna jest w środkowym poziomie wyposażenia Limited, o czym informują plakietki na błotnikach oraz aluminiowe nakładki na progach przednich drzwi. Oznaczenie wersji jest trochę zwodnicze, bo nie wyróżnia się ona niczym szczególnym. Po prostu pewnej części jej elementów nie ma w podstawowej Expression. Jest to m.in. elektrochromatyczne lusterko wsteczne, przyciemniane szyby z tyłu i 17-calowe obręcze kół, tu srebrnych.

W tej wersji nie otrzymamy również systemu 4Control, czyli skrętnych kół tylnej osi. To bardzo praktyczne rozwiązanie sprawdzaliśmy kiedyś zimą w Lagunie coupe. Dziś weszło do pozostałych odmian tego modelu, w Grandtour - i to tylko Bose Edition - wymaga dopłaty 7900 złotych.

To rozwiązanie zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa. Na wyposażeniu każdej Laguny znajdują się podstawowe dziś elementy w tym zakresie. Ale niestety, nie ma nic więcej. Próżno w niej szukać coraz bardziej popularnych systemów utrzymania pasa ruchu, monitorowania martwego pola w lusterkach, rozpoznawania znaków drogowych czy zapobiegania kolizjom z poprzedzającym pojazdem. Na to musimy poczekać do następnej generacji auta, część z tej listy dostępna jest już w nowszych modelach Renault.



Wnętrze Laguny także przypomina nam o przeszłości. Można by rzec, że to wzór ascezy w porównaniu z tym co otrzymujemy teraz. Uwagę zwraca spłaszczenie kierownicy u dołu oraz mały, monochromatyczny wyświetlacz umieszczony na centralnym miejscu kokpitu. Służy on przede wszystkim radioodtwarzaczowi (hura! można jeszcze posłuchać płyt CD!), w którym zaprogramujemy maksymalnie 6 stacji. W kolumnie kierownicy znajduje się dżojstik do sterowania tym zestawem muzyczny.

Nie ma więc miejsca na nawigację, ale wśród opcji znajduje się pakiet multimedialny z dostępem do usług multimedialnych. Wszystko oparte jest na systemie R-Link, którego obecność znacząco zmienia wygląd kokpitu. W naszym przypadku wymagałby dopłaty 3450 złotych.

Na wyprofilowanych fotelach przednich oraz szerokiej kanapie znajduje się tapicerka ze wzorem i fakturą dedykowaną wersji Limited.

W Lagunie tradycyjny kluczyk zastąpiono płaską kartą. W dwóch niższych wersjach wyposażenia wkładamy ją do szczeliny i uruchamiamy silnik przyciskiem start/stop. W topowej Bose Edition wystarczy mieć ją w kieszeni. Rozwiązanie to znalazło się w naszym modelu dzięki pakietowi Komfort 2. W cenie 1790 złotych otrzymujemy też elektrycznie regulowane i składane lusterka boczne. Producent dołożył jeszcze pakiet Widoczność 1 (3490 złotych) ze światłami biksenonowymi z funkcją spryskiwania oraz reflektorami doświetlającymi zakręty (w światłach przeciwmgłowych).



Gamę jednostek napędowych Laguny Grandtour tworzy jeden silnik benzynowy i dwa wysokoprężne. Pierwszy ma dwa litry pojemności i moc 140 koni mechanicznych. Wśród diesli mamy 1.5 dCi eco2 (110 KM) i 2.0 dCi o mocach 130, 150 i 175 KM. We wszystkich, poza ostatnim, montowana jest 6-biegowa skrzynia manualna. W najmocniejszym znalazła się wyłącznie skrzynia automatyczna o 6-przełożeniach. Dźwignię hamulca postojowego zastąpiono układem elektronicznym.

Nasz zestaw, który od razu sprawdzamy na trasie Warszawa - Kraków - Warszawa, to 2.0 dCi 150 KM.



Testowana wersja: Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 210 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10 sekund, średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km, wyposażenie Limited, cena podstawowa 107 100 złotych.

czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry