portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - wyposażenie samochodu

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wra�enia | Renault Laguna III Grandtour

Weteranka
18-03-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Obecna, III-generacja Laguny zadebiutowa�a na rynku 8 lat temu. Dzi� to galaktyczna czasoprzestrze� w �wiecie motoryzacji.



Wkr�tce i na Lagun� przyjdzie czas, kt�ra ostatnie poprawki przesz�a dwa lata temu. Pomimo to Renault jest ju� mocno sp�nione w wy�cigu po klienta, konkurencja w postaci Forda Mondeo, Opla Insigni czy Volkswagena Passata odjecha�a bardzo daleko. Jednak z du�ym sentymentem zasiadamy za jej kierownic�. W 2002 roku by�a pierwszym autem testowanym przez magazyn motoryzacyjny "Jed� Bezpiecznie".

Od tego czasu Laguna bardzo si� zmieni�a. Jednak por�wnuj�c j� do ostatnich topowych modeli Renault, jak Clio czy Megane wida�, �e jest z innej epoki. Cho� jak dla nas linia nadwozia broni si� nadal.



Flagowy model Renault oferowany jest w 3 wersjach nadwozia - liftback, coupe i kombi zwane Grandtour. Ostatnia, testowana teraz, jest najd�u�sza, mierzy 4803 mm przy rozstawie osi 2756 mm. Jej atutem jest oczywi�cie baga�nik, jego pojemno�� wynosi 508 litr�w. W jej powi�kszeniu (maksymalnie do 1593 mm) pomaga system Easy Break. To dwa przyciski umieszczone od strony klapy baga�nika, poprzez kt�re mo�na z�o�y� oparcia kanapy. W ka�dej wersji wyposa�enia - aktualnie s� trzy - montowane s� relingi dachowe. Jest jeszcze jedno funkcjonalne rozwi�zanie, otwierane okno w klapie baga�nika, ale przypisano je wy��cznie do topowej wersji Bose Edition.



Nasza Laguna jest w �rodkowym poziomie wyposa�enia Limited, o czym informuj� plakietki na b�otnikach oraz aluminiowe nak�adki na progach przednich drzwi. Oznaczenie wersji jest troch� zwodnicze, bo nie wyr�nia si� ona niczym szczeg�lnym. Po prostu pewnej cz�ci jej element�w nie ma w podstawowej Expression. Jest to m.in. elektrochromatyczne lusterko wsteczne, przyciemniane szyby z ty�u i 17-calowe obr�cze k�, tu srebrnych.

W tej wersji nie otrzymamy r�wnie� systemu 4Control, czyli skr�tnych k� tylnej osi. To bardzo praktyczne rozwi�zanie sprawdzali�my kiedy� zim� w Lagunie coupe. Dzi� wesz�o do pozosta�ych odmian tego modelu, w Grandtour - i to tylko Bose Edition - wymaga dop�aty 7900 z�otych.

To rozwi�zanie zdecydowanie podnosi poziom bezpiecze�stwa. Na wyposa�eniu ka�dej Laguny znajduj� si� podstawowe dzi� elementy w tym zakresie. Ale niestety, nie ma nic wi�cej. Pr�no w niej szuka� coraz bardziej popularnych system�w utrzymania pasa ruchu, monitorowania martwego pola w lusterkach, rozpoznawania znak�w drogowych czy zapobiegania kolizjom z poprzedzaj�cym pojazdem. Na to musimy poczeka� do nast�pnej generacji auta, cz�� z tej listy dost�pna jest ju� w nowszych modelach Renault.



Wn�trze Laguny tak�e przypomina nam o przesz�o�ci. Mo�na by rzec, �e to wz�r ascezy w por�wnaniu z tym co otrzymujemy teraz. Uwag� zwraca sp�aszczenie kierownicy u do�u oraz ma�y, monochromatyczny wy�wietlacz umieszczony na centralnym miejscu kokpitu. S�u�y on przede wszystkim radioodtwarzaczowi (hura! mo�na jeszcze pos�ucha� p�yt CD!), w kt�rym zaprogramujemy maksymalnie 6 stacji. W kolumnie kierownicy znajduje si� d�ojstik do sterowania tym zestawem muzyczny.

Nie ma wi�c miejsca na nawigacj�, ale w�r�d opcji znajduje si� pakiet multimedialny z dost�pem do us�ug multimedialnych. Wszystko oparte jest na systemie R-Link, kt�rego obecno�� znacz�co zmienia wygl�d kokpitu. W naszym przypadku wymaga�by dop�aty 3450 z�otych.

Na wyprofilowanych fotelach przednich oraz szerokiej kanapie znajduje siďż˝ tapicerka ze wzorem i fakturďż˝ dedykowanďż˝ wersji Limited.

W Lagunie tradycyjny kluczyk zast�piono p�ask� kart�. W dw�ch ni�szych wersjach wyposa�enia wk�adamy j� do szczeliny i uruchamiamy silnik przyciskiem start/stop. W topowej Bose Edition wystarczy mie� j� w kieszeni. Rozwi�zanie to znalaz�o si� w naszym modelu dzi�ki pakietowi Komfort 2. W cenie 1790 z�otych otrzymujemy te� elektrycznie regulowane i sk�adane lusterka boczne. Producent do�o�y� jeszcze pakiet Widoczno�� 1 (3490 z�otych) ze �wiat�ami biksenonowymi z funkcj� spryskiwania oraz reflektorami do�wietlaj�cymi zakr�ty (w �wiat�ach przeciwmg�owych).



Gam� jednostek nap�dowych Laguny Grandtour tworzy jeden silnik benzynowy i dwa wysokopr�ne. Pierwszy ma dwa litry pojemno�ci i moc 140 koni mechanicznych. W�r�d diesli mamy 1.5 dCi eco2 (110 KM) i 2.0 dCi o mocach 130, 150 i 175 KM. We wszystkich, poza ostatnim, montowana jest 6-biegowa skrzynia manualna. W najmocniejszym znalaz�a si� wy��cznie skrzynia automatyczna o 6-prze�o�eniach. D�wigni� hamulca postojowego zast�piono uk�adem elektronicznym.

Nasz zestaw, kt�ry od razu sprawdzamy na trasie Warszawa - Krak�w - Warszawa, to 2.0 dCi 150 KM.



Testowana wersja: Renault Laguna III Grandtour 2.0 dCi 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, pr�dko�� maksymalna 210 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10 sekund, �rednie zu�ycie paliwa 4,8 l/100 km, wyposa�enie Limited, cena podstawowa 107 100 z�otych.

czytaj tak�e:
· Bezpieczeďż˝stwo dziecka | Wyposaďż˝enie samochodu
 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry