TESTY

Plusy i minusy | Ford Focus IV kombi Active

Praktyczny w użytkowaniu, kosztowny w eksploatacji

16-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Kilka rozwiązań zastosowanych w Fordzie Focus kombi Active docenią rodziny z małymi dziećmi. Dla odmiany silnik benzynowy ma większy apetyt na paliwo.

Testy - Ford Focus IV kombi Active - plusy i minusy testu

Plusy

Testy - Ford Focus IV kombi Active - wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera,

jest jedną ze stałych pozycji z naszych podsumowaniach. Z reguły występuje po stronie minusów, w testowanym nowym Focusie kombi Active (inaczej niż w hatchbacku) fizyczny mechanizm zastąpiono cyfrowym, dostępnym w menu komputera pokładowego. Zmiana statusu poduszki możliwa jest tylko przy wyłączonym silniku. Po wybraniu żądanej pozycji należy przytrzymać przycisk OK na kole kierownicy do momentu potwierdzenia stosownym komunikatem.

Takie rozwiązanie zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad zmianą statusu poduszki powietrznej pasażera. Prawie eliminuje ryzyko dokonania tego przypadkowo lub przez osobę nieupoważnioną. W tym przypadku zapisujemy tę pozycję po stronie plusów.

Testy - Ford Focus IV kombi Active - zintegrowana blokada otwarcia okien i drzwi

Blokada szyb i drzwi,

poprzez Pakiet Family (1100 zł), została zredukowana do jednego przycisku w drzwiach kierowcy. To bardzo komfortowe rozwiązanie w życiu codziennym podczas jazdy z dziećmi. Jego uniwersalność doceni każdy rodzic.

Testy - Ford Focus IV kombi Active - praktyczne rozwiązania

Praktyczne rozwiązania,

zaskakują w testowanym modelu Focusa. Pierwsze, to znane już, nakładki na krawędzie drzwi (Door Edge Protector), które wysuwają się przy otwieraniu i chowają przy zamykaniu. W ten sposób chronią - głównie inne samochody - przed przypadkowym obiciem.

Drugie to sposób całkowitego otwarcia pokrywy silnika. Wystarczy dwa razy pociągnąć dźwignię umieszczoną w słupku A po stronie kierowcy. Nie trzeba już szukać kolejnej blokady pod maską, atrapie chłodnicy czy jak to kiedyś pod logo Forda.

Trzecie jest w bagażniku. Do zdemontowania rolety wystarczy delikatnie pociągnąć linkę na jej końcu, a całość wysuwa się z obu mocowań. Co z nią zrobić? Ford przewidział dla niej miejsce na stelażu, na którym opiera się płyta górnego poziomu podłogi bagażnika. Wycięte dwa otwory zabezpieczają ją przed przemieszczaniem, a boczne wnęki przed nadkolami pozwalają zmieścić ją na szerokość.

Minusy

Testy - Ford Focus IV kombi Active - wadliwy system rozpoznawania znaków drogowych

System rozpoznawania znaków drogowych,

to kolejne praktyczne rozwiązanie. Na zestawie zegarów, czy jak tutaj wyświetlaczu head-up, widzimy obowiązującą prędkość. Teoretycznie dane te pochodzą z odczytu mijanego znaku. W praktyce… droga S7, prędkość maksymalna 120 km/h, system informuje nas o 140 km/h. Niestety, nie był to jednostkowy przypadek, mamy kilka takich filmowych ujęć.

Testy - Ford Focus IV kombi Active - irytująca zmiana trybu jazdy

Wybór trybu jazdy,

Normalny, Eco, Sport, Śliska nawierzchnia i Droga nieutwardzona - zmienia charakterystykę pracy silnika czy układu kierowniczego Focusa Active. Jednak nie ustawimy go na stałe, trzeba o tym pamiętać po każdym uruchomieniu silnika. O ile przy dwóch ostatnich trybach jest to zrozumiałe, to przy Eco i Sport staje się irytujące.

Testy - Ford Focus IV kombi Active - silnik benzynowy 1.5 EcoBoost ma duży apetyt na paliwo

Silnik benzynowy EcoBoost 1.5,

ma moc 182 KM i współpracuje z przekładnią automatyczną. Świetny zestaw, ale i kosztowny w eksploatacji. Ford podaje średnie zużycie na poziomie 7,1 litra. Na początku testu komputer pokładowy wskazywał 16,2 l/100 km i zasięg pełnego zbiornika na 390 km. Po przejechaniu 108 kilometrów spalanie spadło do 13,1 l/100 km. Koniec testu 450 km, niemal cały na trybie Eco i 9,8 l/100 km. Dużo.

Dane z komputera pokładowego Ford Focus kombi Active 1.5 EcoBoost 182 KM, przekładnia automatyczna A8:

dystans przejechany podczas testu: 454,9 km, średnia prędkość: b.d. (komputer pokładowy pozwala maksymalnie wybrać cztery wskazania, dla tego zabrakło już miejsca), średnie zużycie paliwa: 9,8 l/100 km.

TESTY | Ford Focus IV kombi Active