Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Plusy i minusy | Skoda Octavia III facelifting

Dwa oblicza bezpieczeństwa
06-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Standardem wyposażenia Skody Octavia, która zalicza się do segmentu samochodów popularnych, jest aż siedem poduszek powietrznych. Umieszczone wysoko punkty mocowania Isofix nie zapewniają pełnego oparcia fotelika dziecięcego.





Plusy



Światła przednie - których działanie można najlepiej ocenić właśnie teraz, w okresie jesienno-zimowym. W ramach modernizacji Skoda Octavia otrzymała reflektory główne (w tym do jazdy dziennej) wykonane w technologii Full LED z funkcją automatycznego dostosowania natężenia świateł mijania do aktualnych warunków ruchu. Jest to opcja, której wysokość dopłaty uzależniona jest od wersji wyposażenia. W przypadku naszego egzemplarza - Style - wynosi 3600 złotych. Skoda oferuje je także w Pakiecie Amazing, który zawiera między innymi automatyczny czujnik zmiany świateł dziennych na mijania i przednie reflektory przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów. Całe dodatkowe wyposażenie (w tym jeszcze podgrzewane fotele i koło kierownicy oraz tempomat) warte jest 7400 złotych, w tym pakiecie zredukowano cenę do 1800 złotych.



Poduszka kolanowa kierowcy - czyli siódmy airbag na wyposażeniu samochodu wciąż należy do rzadkości. W przypadku Octavii jest ona standardem w każdej wersji. Duży plus dla Skody, bo dotyczy najpopularniejszego w Polsce modelu samochodu osobowego. Jej sprzedaż od stycznia do października 2017 osiągnęła 15 803 egzemplarzy. Uznajemy to za realny wkład czeskiej marki w poprawę bezpieczeństwa na drodze!



Wskaźnik zmiany biegów - od listopada 2014 roku jest obowiązkowym elementem wyposażenia nowych samochodów. Od tego momentu z różnymi rozwiązaniami spotykamy się w testowanych modelach i zwracamy uwagę na czytelność podpowiedzi. Najczęściej, w natłoku różnych diod i informacji wyświetlanych na desce rozdzielczej, trudno je zauważyć. Tym bardziej, że uwaga kierowcy powinna być skoncentrowana na drodze. Skoda wpadła na banalnie proste rozwiązanie - komunikaty podświetlane są na biało, tak jak i numery biegów, ale moment ich zmiany wyróżniony jest zieloną strzałką.

Na marginesie Skoda, choć nie tylko, zaleca zmianę biegów co 10 km/h, można też wybierać co drugie przełożenie.

Minusy



Mocowania Isofix - na skrajnych miejscach kanapy umieszczone zostały za wysoko. W efekcie po wsunięciu szyn pomiędzy podstawą fotelika, a siedziskiem pozostaje pusty klin. Nie zapewnia to pełnego i stabilnego oparcia, które podczas wypadku może odegrać znaczącą rolę. Problem ten odnotowaliśmy zarówno ze starszymi konstrukcjami fotelików, jak i modelami przystosowanymi do standardu i-Size. Co więcej jego oznaczenie widnieje na punktach Isofix w Skodzie Octavii.



Środkowy zagłówek kanapy - ma niższy, niż te na skrajnych miejscach, zakres ustawienia. Oznacza to, że piąty pasażer nie będzie miał optymalnej ochrony głowy i kręgów szyjnych. Szkoda, bo Octavia to przestronny samochód i trzy osoby bez problemu mieszczą się na kanapie.



Sposób zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera - to kolejny element, na który zwracamy uwagę w testowanych samochodach. W Octavii umieszczono go w zamykanym schowku kokpitu. Zgodnie z instrukcją użytkowania samochodu do zmiany statusu działania poduszki potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W naszym przypadku schowano go w module bezdotykowego dostępu do samochodu KESSY. Zamiast niego dokonaliśmy tego dowolnym kluczykiem, co oznacza, że bez wiedzy kierowcy może to zrobić każdy, nawet - co sprawdziliśmy w testach - dziecko. Oczywiście pewnym zabezpieczeniem takiej sytuacji jest dioda statusu poduszki - przy odłączonej podświetla się na stałe w trakcie pracy silnika.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry