Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - foteliki i wózki | Volvo V60 II
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Plusy i minusy | Honda Jazz III

Przede wszystkim do miasta
15-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowa Honda Jazz zaskakuje obszerniejszym wnętrzem i nowymi rozwiązaniami z kategorii elektroniki. Trudno znaleźć w niej wady, po namyśle za największą uznaliśmy brak możliwości wyboru jednostki napędowej.



Plusy



Tylne drzwi. Rozstaw osi nowej Hondy Jazz wynosi 2530 mm (+3 mm w porównaniu z poprzednikiem), co przekłada się na ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. Zyskują na tym również osoby siedzące z tyłu i na naszą pochwałę zasługuje sposób konstrukcji drugiej pary drzwi. Ich otwór jest duży, w górnej części wyprofilowany niemal pionowo, dorośli nie muszą schylać głowy podczas wysiadania, a wysiadanie usprawnia możliwość otwarcia drzwi niemal pod kątem 90 stopni. Wszystko to zdecydowanie ułatwia wkładanie i montaż fotelika z dzieckiem (grupa 0/0+) bądź wszelkie czynności związane z jego zapinaniem (grupa 1 i 2-3).



Wyświetlacz wielofunkcyjny. Prawie wszystkie przyciski i przełączniki na środkowej części kokpitu (poza rozrusznikiem systemu start/stop, światłami awaryjnymi, zasilaniem systemu multimedialnego, wysunięciem płyty CD i zmianą jasności wyświetlacza dzień/noc) zastąpiono dwoma panelami reagującymi na dotyk palcem. Elegancko wygląda część związana ze sterowaniem układem klimatyzacji, ale przede wszystkim to rozwiązanie nie zmusza nas do szukania odpowiednich ustawień w menu (co szczególnie w trakcie jazdy może być niebezpieczne). W cenie wersji wyposażenia Comfort i Elegance otrzymujemy 7-calowy ekran z systemem Honda Connect, który pozwala na sterowanie za pomocą gestów jak w smartfonie (system Android). Mamy też możliwość łączenia się z siecią (udostępnienie przez wifi), przeglądanie stron www, pobierania aplikacji z Honda App Center, dostęp do najnowszej prognozy pogody oraz informacji o korkach i - obecnie dodawanej za darmo - nawigacji firmy Garmin. I przede wszystkim pełny dostęp do aktualnych informacji o pojeździe (licznik dzienny, zużycie paliwa, średnia prędkość, zasięg etc.), znalezienie tego wszystkiego chociażby w Hondzie Civic wymagało przechodzenia przez kilka stopni menu, a i tak nie widzieliśmy jednocześnie wszystkich danych. Na koniec najważniejsze - panel z ekranem ustawiony jest pod niewielkim kątem w kierunku kierowcy - to się nazywa ergonomia!



Systemy bezpieczeństwa. Warto odnotować, że w każdej wersji wyposażenia montowany jest system ostrzegania przed kolizjami w mieście - w końcu to mieszczuch - który działa do prędkości 32 km/h. Ale przede wszystkim debiutuje pakiet bezpieczeństwa ADAS (opcja w bazowej wersji Trend, w pozostałych standard). Zawiera on m.in. system ostrzegania przed kolizją (punktem odniesienia jest ustalona przez nas odległość od poprzedzającego pojazdu), asystenta utrzymania pasa ruchu (dajemy jeszcze plus za ostrzeżenie dźwiękowe), system zmieniający automatycznie światła mijania na drogowego i odwrotnie, system rozpoznawania znaków drogowych (ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzenia) oraz powiązany z nim inteligentny ogranicznik prędkości. W dużym uproszczeniu dostosowuje on automatycznie prędkość pojazdu do odczytanych wskazań na znaku drogowym i nie pozwala kierowcy na szybszą jazdę. W praktyce system nie rozpoznawał sytuacji, gdy odwołaniem ograniczenia prędkości było minięcie skrzyżowania - jednak to nie wada, a specyfika obowiązujących w Polsce przepisów. Działanie tego systemu można dezaktywować.

Minusy



Isofix, a zamek do pasa bezpieczeństwa. O ile odległość pomiędzy dwoma mocowaniami Isofix jest zestandaryzowana, to miejsce umieszczenia zamka do wpięcia pasa bezpieczeństwa jest dowolne, czyli według uznania projektanta samochodu. W nowej Hondzie Jazz została ona umieszczona bardzo blisko mocowania Isofix co w konsekwencji, po zamontowaniu fotelików z grupy 2-3, mocno utrudniało zapięcie pasa bezpieczeństwa.



Oferta jednostek napędowych. Długo się nad tym zastanawialiśmy, w końcu tak, zapiszemy to po stronie minusów nowej Hondy Jazz. W ofercie jest tylko jeden silnik - to benzyna o pojemności 1.3 litra o mocy 102 KM. Jeśli założymy, że to miejskie auto - OK. Poza miastem, przy planowaniu manewru wyprzedzania, stale trzeba pamiętać, że do osiągnięcia "setki" potrzeba ponad 11 sekund (z przekładnią CVT ponad sekundę więcej). Tyle podaje producent, w rzeczywistości przy większym obciążeniu - nie sprawdzaliśmy z kompletem pasażerów i bagaży - jest jeszcze dłużej. Na osłodę w komplecie otrzymujemy szósty bieg, co przy szybszej i dłuższej jeździe pozwala na utrzymanie rozsądnych obrotów silnika, a tym samym mniejsze zużycie paliwa. Po przejechaniu w teście 900 kilometrów pozostało przekonanie, że brakiem innych jednostek napędowych Honda ogranicza Jazza - i nas - wyłącznie do życia w mieście.



Przedni słupek. Po raz kolejny panujące podczas testu warunki pogodowe uwypukliły rzecz, na którą w innym czasie nie zwrócilibyśmy uwagi. Na zewnątrz krawędzie przedniego słupka rozszerzają się do dołu, tworząc w ten sposób duży klin. Utrudniało to wycieraczkom usuwanie śniegu, a na dole tworzyła się zbita masa, która po czasie ograniczała zasięg ich pracy. Co prawda dni z opadami śniegu w Polsce jest coraz mniej, ale jednak...

Dane z komputera pokładowego: pokonany dystans: 900 km, średnia prędkość: 36 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km.

czytaj także:
Pierwsze wrażenia | Auto do miasta nie musi być maluchem
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry