Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | 10 obrazków z Warsaw Motor Show 2018
TESTY | Bezpieczeństwo dziecka - wyposażenie samochodu | Volvo V60 II
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Nowe oceny ADAC fotelików dziecięcych
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Plusy i minusy | Audi A4 (B9) Limousine

W stronę bezpieczeństwa
27-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Wybierając tylko trzy elementy widać, że Audi dba o bezpieczeństwo zarówno dzieci, pieszych jak i innych kierowców. W nowym A4 trudno doszukać się minusów, nasze uwagi poczyniliśmy dopiero podczas praktycznych ocen.




Plusy



Bezpieczeństwo dzieci. Jednym z najważniejszych elementów podnoszących bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów jest fotelik i jego stabilne mocowanie. Dlatego w naszych testach tak duży nacisk kładziemy na system Isofix. W przypadku Audi A4 otrzymujemy w standardzie 3 pary takich mocowań - powszechnie stosowane dwie na skrajnych miejscach kanapy i jedną na fotelu pasażera! W sumie w tym modelu możemy solidnie zamontować 3 foteliki z systemem Isofix, choć o jednoczesnej podróży dwójki dorosłych możemy zapomnieć. Niemniej Isofix na przednim miejscu pozwala na stabilne zamontowanie fotelika - najczęściej zrobimy to podróżując w pojedynkę z małym dzieckiem, które siedzi jeszcze tyłem do kierunku jazdy (z obowiązkowo odłączoną poduszką powietrzną pasażera).



Aktywna maska. Producenci samochodów coraz większy nacisk kładą na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Jednym z takich rozwiązań jest aktywna pokrywa silnika, w którą najczęściej uderza głowa potrąconej osoby. Jej działanie inicjowane jest przez czujniki ukryte w przednim zderzaku. W momencie uderzenia na stosunkowo niewielkiej powierzchni (w zamierzeniach konstruktorów są to nogi pieszego, ale może zadziałać również po najechaniu na słupek, zaspę śniegu bądź zwierzę) pirotechniczne siłowniki unoszą maskę tworząc w ten sposób "poduszkę powietrzną". Ma to uchronić głowę przed uderzeniem w elementy silnika. W Audi A4 to standard w każdej wersji wyposażenia.



Reflektory przednie. Coraz częściej tradycyjne żarówki zastępowane są lampami ksenonowymi bądź diodami LED. Z wykorzystaniem tej ostatniej technologii zbudowano światła przednie w testowanym egzemplarzu A4. Na co dzień wyróżniają się dynamiczne kierunkowskazy, które zapalając się stopniowo, acz bardzo płynnie, wskazując innym użytkownikom stronę, w którą zamierzamy skręcić. Jeszcze większe wrażenie robi zestaw świateł drogowych (długich) wykorzystywanych głównie w nocy. Umieszczone w nich czujniki monitorują przestrzeń przed maską Audi A4 i w momencie wykrycia świateł innego samochodu "zacieniają" ten fragment drogi. Ponadto kierowca zyskuje lepsze doświetlenie pobocza drogi i skrętu, a nawet najbliższego skrzyżowania. Działanie systemu LED Matrix-Beam zasługuje na większą uwagę, dlatego jeszcze do niego powrócimy. Póki co w Audi A4 wymaga on dopłaty 9320 złotych.

Minusy



Top-tether. Do plusów Audi A4 zaliczyliśmy możliwość montażu fotelika Isofix na miejscu pasażera z przodu. Jedynym mankamentem przy foteliku posiadającym dodatkowy punkt kotwiczenia jest brak uchwytu do zaczepienia klamry (top-tether) Technicznie jest to możliwe, z takim rozwiązaniem spotkaliśmy się m.in. w Renault Captur czy Clio.



Mocowanie bagażu. Nadwozie typu sedan rządzi się własnymi prawami - bagażnik jest duży, długością można go porównać z kombi, ale konstrukcyjnie ma ograniczony dostęp do całości. Pewnie dlatego konstruktorzy Audi A4 zdecydowali się na tak mały rozstaw uchwytów do siatki bądź linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Jednak w praktyce - przy naszych testach z wózkami dziecięcymi - to nie wystarcza, przydałyby się jeszcze dwa uchwyty tuż za oparciami kanapy. Alternatywy nie ma, bo opcjonalne szyny z systemem mocowania dostępne są tylko w nadwoziu kombi.



Wnętrze. Nie narzekaliśmy na brak miejsca z tyłu - wszak to model noszący oznaczenie limousine. Niemniej chcielibyśmy mieć w nim więcej światła. Po części zapewni nam to szyberdach, ale dlaczego nie można zastąpić go szklanym dachem? Producent przewidział takie rozwiązanie tylko do wersji kombi. Szkoda, bo daleko nie szukając do A3 Limousine można zamówić dach panoramiczny.

Dane z komputera pokładowego: pokonany dystans 423 km, średnia prędkość: 39 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry