Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl

NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Pięć, cztery czy trzy gwiazdki Euro NCAP?
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W kierunku Wizji Zero | EDWARD
TESTY | Dziecko w Citroenie C3 Aircross - foteliki i wózki
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

TESTY

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl

POLECAMY

Dekada BRD 2011-2020
Kampania Społeczna Oświeceni

PATRONUJEMY

Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"

SERWISY

TESTY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe Euro NCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport

Praca w motoryzacji


 

 


 
Plusy i minusy | Ford Mondeo V liftback

Z poduszkami w pasach bezpieczeństwa
26-02-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowy Ford Mondeo przynosi do Europy innowacyjne pasy chroniące osoby siedzące z tyłu. To duży krok w stronę poprawy bezpieczeństwa, dziwi więc przy tym sposób umieszczenia ważnej informacji o statusie przedniej poduszki powietrznej pasażera.



Plusy



Nowe poduszki powietrzne. Przez parę lat na różnych europejskich salonach samochodowych Ford prezentował model pasów bezpieczeństwa z autorskim systemem poduszek powietrznych. W końcu rozwiązanie to zawitało do nas (pierwsi byli Amerykanie) wraz z piątą generacją Mondeo. Nadmuchiwane pasy montowane są na skrajnych miejscach kanapy i zastępują w tym miejscu poduszki boczne. Ich obecność wyklucza jednak montaż fotelików z grupy 0/0+ i 1 nie wyposażonych w system Isofix. Dla nas nie jest to wadą, bo zawsze preferujemy foteliki mocowane na Isofix (czytaj także: Bezpieczeństwo dzieci | Foteliki i wózki). Pasy z poduszkami są opcją dostępną w każdej wersji wyposażenia (850 złotych) lub w pakietach.



Ostrzeżenie przed kolizją. Testowany model Mondeo doposażony został pakietem Ultimate (jego cena to aż 9000 złotych, ale zawarto w niej m.in. adaptacyjne zawieszenie). W jego skład wchodzi też inny pakiet Pre-Collision Assist, w tym system zapobiegania przed kolizją z innym pojazdem lub pieszym. Po jego aktywacji na tarczy prędkościomierza wyświetla się stosowna wizualizacja, która w momencie zagrożenia przybiera żółte lub czerwone ostrzeżenie połączone z sygnalizacją dźwiękową. Jednak szybkie skojarzenie i odczytanie tego komunikatu wymagałoby oderwania wzroku od drogi, stąd też pomysł, aby na szczycie kokpitu umieścić dodatkowe diody ostrzegawcze. W tym samym momencie zapalają się na czerwono rzucając odbicie na przednią szybę - to jedno z najczytelniejszych tego typu rozwiązań, jakie spotkaliśmy w testowanych samochodach. Kamera systemu odczytuje również ze znaków drogowych ograniczenia prędkości.



Bagażnik. Nadwozie typu liftback stanowi praktyczną alternatywę dla kombi. Miejsca na bagaże jest naprawdę sporo, a w jego optymalnym wykorzystaniu pomaga wysoko podnoszona klapa i duży otwór bagażnika. Potwierdza to nasz test z wózkami dziecięcymi (czytaj także: Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki). W standardzie wyposażenia otrzymujemy 4 uchwyty do mocowania linek bądź siatki zabezpieczającej przewożone przedmioty. Dodatkowo funkcjonalność podnosi elektrycznie sterowana klapa bagażnika, którą można też otworzyć przesunięciem własnej stopy pod tylnym zderzakiem (tu w pakiecie Titanium X z reflektorami Ford Dynamic LED za kwotę 5100 zł).

Minusy



Dioda statusu poduszki powietrznej pasażera. Jej obecność wyklucza ustawienie z przodu fotelika dziecięcego odwróconego tyłem do kierunku jazdy. Aby móc to zrobić montowany jest wyłącznik jej działania. W obu przypadkach, po uruchomieniu silnika, kierowca musi być poinformowany o jej statusie. Z reguły są to podświetlane piktogramy umieszczone w widocznym miejscu. W nowym Mondeo znalazły się nie tylko na bardzo wąskim wyświetlaczu, ale też i daleko, bo tuż przed przednią szybą. W efekcie są słabo widoczne i łatwe do przeoczenia.



Pasy bezpieczeństwa z tyłu. Zamek do zapinania pasa bezpieczeństwa umieszczono bardzo blisko uchwytu Isofix. Po wsunięciu szyn fotelika z grupy 2-3 trudno było zapiąć klamrę. Być może w modelu bez pasów z poduszką powietrzną byłoby łatwiej, tu wymusiły one grubszą obudowę, która skrywa czujniki do jej aktywacji (czytaj także: Bezpieczeństwo dzieci | Foteliki i wózki).



Active City Stop. W czasach, gdy system zapobiegający lub ograniczający skutki kolizji w mieście (przy małych prędkościach) staje się standardem, Ford każe sobie za niego dopłacić. Z tym faktem pogodzilibyśmy się w tańszych modelach tej marki (łącznie z miejskimi), ale nie w przypadku okrętu flagowego za ponad 130 tys. złotych. Opcja ta to wydatek od 1700 do 900 złotych (zależnie od wersji wyposażenia), alternatywą jest wybranie odpowiedniego pakietu.

Dane z komputera pokładowego: pokonany dystans 510 km, średnia prędkość: 38 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,9 l/100 km.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl

copyright 2002-2018 | polityka prywatności | wydawca: Williana | kontakt | do góry