TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi A1 | Wrzesień 2019

Audi A1

06-09-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Audi

Nowe Audi A1, podobnie jak poprzednia generacja, dołącza do grona aut z oceną pięciu gwiazdek Euro NCAP. Uwagę zwraca bardzo wysoka nota za działanie systemów podnoszących bezpieczeństwo - głównie Audi pre sense front w scenariuszach awaryjnego hamowania przed innym pojazdem.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Audi A1 - po uderzeniu w przeszkodę stałą

Druga generacja Audi A1 i drugi test zderzeniowy Euro NCAP. W obu model ten uzyskał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, jednak z uwagi na zmieniające się na przestrzeni lat kryteria ocen, wyników tych nie można ze sobą porównywać. Sprzedaż nowego A1 Sportback (typ GB) rozpoczęła się pod koniec ubiegłego roku. Wraz z nim debiutował w gamie jednolitrowy silnik benzynowy TFSI, taki też model brał udział w testach Euro NCAP. W lipcu 2019 roku Audi wprowadziło do oferty, stylizowany na miejskiego crossovera, wariant Citycarver.

Nowe Audi A1 oferowane jest w trzech poziomach wyposażenia - Basic, Advanced i S line. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiła bazowa wersja. Na pokładzie każdego z nich znajduje się między innymi: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na fotelu pasażera z przodu i skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, asystent utrzymania pasa ruchu (Audi active lane assist), tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów (Audi pre sense front).

Bezpieczeństwo dorosłych 36,2 pkt. (95 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń nóg i klatki piersiowej, a u pasażera do obrażeń lewej nogi (7,7 z 8 pkt.). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością nowego Audi A1 w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) stwierdzono obrażenia klatki piersiowej (odpowiednio w mniejszym i większym stopniu). W sumie przyznano 7,4 na 8 punktów.

Testy uderzenia w bok auta (od strony kierowcy) wykazały maksymalny poziom ochrony. Podczas uderzenia w słup (drzewo) doszło do obrażeń klatki piersiowej (15,5 z 16 pkt.).

Profile przednich i tylnych miejsc oraz zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za działanie Audi pre sense front przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Audi A1 - po uderzeniu w bok

Bezpieczeństwo dzieci 42 pkt. (85 proc.)

Do testów w nowym A1 z manekinami 6-letniego dziecka wybrano firmowy fotelik Audi Youngster Plus, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. Podczas uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich przeciążeń kręgów szyjnych starszego dziecka (15,8/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona obu manekinów dzieci była na optymalnym poziomie (8 pkt).

Najmniejszy model w gamie Audi został fabrycznie wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) prawym fotelu pasażera i na skrajnych miejscach kanapy oraz manualny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono próbę montażu na środku kanapy fotelika Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyBase 2 za pomocą pasa bezpieczeństwa.

W trzech kolejnych przypadkach (Maxi-Cosi Cabriofix, Britax-Romer King II LS i KidFix XP) stwierdzono poważne problemy z montażem także na środku kanapy z użyciem pasa bezpieczeństwa. Łącznie przyznano 11,3 z 12 punktów.

Ochrona pieszych 35,1 pkt. (73 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów. Na przednim pasie nowego A1 (wysokość miednicy człowieka) poważne zagrożenie mogą stanowić klosze reflektorów (4,1 z 6 pkt.). Jedynie środkowa powierzchnia maski silnika i część podszybia zapewniają optymalną ochronę (głowy potrąconej osoby). Największe zagrożenie stanowią słupki A (14,1 z 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu w trzech sytuacjach: wyjścia pieszego zza przeszkody (dzień) i poruszającego się poboczem (dzień i noc). Końcowa nota to 10,9 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,4 pkt. (80 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, nowe A1 zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu - Audi active lane assist (3,5/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach - Audi pre sense front (2,7/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do sytuacji awaryjnego hamowania przed zwalniającym samochodem z lewej strony Audi A1.