TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi Q7 | Grudzień 2019

Audi Q7

09-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Audi

Modernizacja Audi Q7 była okazją do ponownego sprawdzianu w testach zderzeniowych Euro NCAP. Zakończył się on, podobnie jak w 2015 roku, wynikiem pięciu gwiazdek. Jednak pierwsza generacja, w 2006 roku, otrzymała o jedną mniej.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Audi Q7 - uderzenie w przeszkodę stałą

Od czterech lat oferowana jest druga generacja Audi Q7. Podczas tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie zaprezentowano zmodernizowane wersje tego SUV-a. Dodano w nich szereg rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo oraz wspierających kierowcę. Wśród nich znalazł się adaptacyjny asystent jazdy i system monitorujący zachowanie kierującego, który w krytycznych sytuacjach potrafi uruchomić autonomiczne hamowanie i zainicjować wezwanie służb ratunkowych.

Obecnie Q7 dostępne jest w bazowej konfiguracji oraz wzbogaconej o pakiet sportowy S line (osobnym modelem jest SQ7). Każda z nich zawiera między innymi sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych w drugim rzędzie siedzeń, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (Audi pre sense front) oraz aktywną pokrywę silnika.

Testowaną teraz przez Euro NCAP wersję wyposażono w opcjonalny trzeci rząd siedzeń (dopłata 8750 złotych).

Bezpieczeństwo dorosłych 35,2 pkt. (92 proc.)

Po uderzeniu w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy obrażenia klatki piersiowej. U pasażera siedzącego obok dodatkowo zranione zostały nogi. Łącznie w tej części testów przyznano 6,7 na 8 punktów.

Podczas uderzenia w przeszkodę stałą także u kierowcy doszło, ale w mniejszym stopniu, do obrażeń klatki piersiowej. Natomiast u pasażera, którym tym razem siedział w drugim rzędzie, po przekątnej do kierującego, do większych obrażeń klatki piersiowej (7,3 na 8 pkt.).

Ochrona kierowcy w trakcie uderzenia w bok Audi Q7 i samochodu w drzewo była na prawie optymalnym poziomie (15,5 na 16 pkt.).

Siedzenia oraz zagłówki wszystkich siedzeń siedzeń zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,7 na 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tej części testów zmodernizowane Audi Q7 otrzymało maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Audi Q7 - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 42,5 pkt. (86 proc.)

Do prób z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto - odpowiednio - firmowego fotelika Audi Kindersitz youngster advanced (prod. Takata) i podkładki podwyższającej.

Zarówno podczas uderzenia przodem Q7 w przeszkodę odkształcalną, jak i w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Przyznano za to maksymalne liczby 16 i 8 punktów.

Testowany egzemplarz Audi został wyposażony w opcjonalny III rząd siedzeń. Na obu znalazły się mocowania Isofix (bez i-Size). Natomiast w środkowym rzędzie mocowania Isofix (i-Size) były na wszystkich trzech miejscach. Ponadto auto posiadało wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Wśród opcji, nie wykorzystanej tutaj, znajdują się jeszcze mocowania Isofix na przednim fotelu pasażera.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów na niedostosowanie miejsc w III rzędzie do normy i-Size zrezygnowano z montażu fotelików Maxi Cosi 2WayPearl oraz BeSafe iZi X2 i Flex FIT.

Specjaliści z Euro NCAP wskazali również na potencjalne problemy z montażem za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa fotelika Maxi Cosi CabrioFix na środkowym miejscu kanapy i obu w trzecim rzędzie siedzeń.

W tej części testów przyznano ostatecznie 11,5 z 12 punktów.

Ochrona pieszych 34,3 pkt. (71 proc.)

Ochrona pieszego na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) była na optymalnym poziomie (6 pkt.). Natomiast cały przedni pas (poza centralną częścią) stanowi poważne zagrożenie dla potrąconej osoby (1,2 na 6 pkt.).

Niemal cała powierzchnia maski silnika zapewnia dobrą lub optymalną ochronę głowy pieszego. Najpoważniejsze zagrożenie stanowią słupki A (17,2 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie systemu Audi pre sense front w tych sytuacjach oceniono na 9,9 z 12 punktów. Zastrzeżenie zbudziły sytuacje z przejściem pieszego przed maską samochodu (w nocy) i przejazdu w ten sam sposób rowerzysty (w dzień).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (72 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP zmodernizowane Audi Q7 zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,7 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,5 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Zastrzeżenia wzbudziły scenariusze ze zwalniającym Q7 przed innym pojazdem (próba z prawej połowy maski silnika z autonomicznym hamowaniem i reakcji kierowcy).