TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW Z4 | Wrzesień 2019

BMW Z4

03-10-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

BMW Z4 to dowód, że nawet roadster z miękkim dachem może sprostać ostrym kryteriom stawianym przez Euro NCAP. Model ten wyróżnił się najwyższą oceną w historii tych testów, jaką przyznano za ochronę pieszych.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - BMW Z4 - uderzenie w przeszkodę stałą

Rynkowym następcą BMW Z3 został Z4. W 2018 roku, po dwóch latach przerwy w produkcji, na salonie w Paryżu zaprezentowano jego trzecią generację (G29). Każda z nich oceniana była w testach zderzeniowych Euro NCAP. W 2004 i 2015 roku BMW Z4 otrzymało notę czterech gwiazdek.

Tym razem przyznano ich pięć, ale trzeba pamiętać, że z uwagi na zmieniające się kryteria testów, wyników tych nie można ze sobą porównywać. Należy jednak podkreślić, że uzyskanie maksymalnej noty przez model pozbawiony stałego dachu, a tym samym kurtyn powietrznych czy dodatkowych wzmocnień jest rewelacyjnym osiągnięciem.

Nowe BMW Z4 dostępny jest tylko jako dwuosobowy roadster z miękkim dachem. Z ofercie znajdują się cztery poziomy wyposażenia - standard, Advantage, Sport Line i M Sport. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiła bazowa wersja. Na pokładzie każdego z nich znajdują się między innymi: cztery poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na fotelu pasażera, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, ostrzeżenie przed zjechaniem z wybranego pasa ruchu, aktywny regulator prędkości, aktywna pokrywa komory silnika oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 37,2 pkt. (97 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowego BMW Z4 w przeszkodę odkształcalną u kierowcy i pasażera doszło do obrażeń prawej nogi (7,8 z 8 pkt.). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy stwierdzono obrażenia klatki piersiowej. Z4 to dwumiejscowy roadster, co wykluczyło umieszczenie manekina pasażera na kanapie. Ostateczna nota to 7,7 na 8 punktów.

Testy uderzenia w bok auta i w słup (oba od strony kierowcy) wykazały maksymalny poziom ochrony (16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za działanie tego systemu w BMW Z4 przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - BMW Z4 - uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Dwuosobowa konstrukcja Z4 ograniczyła zakres testów z wykorzystaniem manekinów dzieci. Przeprowadzono tylko próby uderzenia w przeszkodę odkształcalną i w bok auta z udziałem 6-dziecka. Euro NCAP nie podaje jednak szczegółów, w tym użytego fotelika. Określono jedynie poziom ochrony jako dobry.

Z ogólnej punktacji testów w zakresie bezpieczeństwa dzieci można jednak wyliczyć, że za próby zderzeniowe z użyciem fotelików przyznano 24 punkty.

Trzecia generacja BMW Z4 została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na miejscu pasażera wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu fotelika BeSafe iZi Kid X4 Isofix. Pomimo to przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 44,1 pkt. (91 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednicy) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów. Niemal cała powierzchnia maski z podszybiem i słupkami A zapewnia optymalną ochronę głowy. To efekt zamontowania aktywnej pokrywy silnika, która unosi się w chwili potrącenia pieszego (22,4 z 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu w sytuacji przejścia pieszego przed samochodem (dzień). Końcowa nota to 9,7 z 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, BMW Z4 zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (3/3 pkt.), aktywny regulator prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,8/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli drobne zastrzeżenia, jednak nie podano szczegółów.